شماره ۱۹۰۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
خارج از جشنواره

 معاون سیما از تولید سریال «سلمان فارسی» در تراز کارهایی که در‌ هالیوود ساخته می‌شود، خبر داد. به گفته مرتضی میرباقری، «هفته گذشته در قشم با حضور رئیس صداوسیما سریال سلمان فارسی شروع شد و داوود میرباقری با اشراف مطرح کرد که این پروژه نسبت به کارهای مشابهی که در جهان ساخته می‌شود، در تراز عالی‌ترین کارهایی است که در ‌هالیوود انجام می‌شود.»

 نامزدهای نهایی جایزه «هفت اقلیم» در دو بخش رمان و مجموعه داستان معرفی شدند. در بخش مجموعه داستان علی خدایی، ناهید طباطبایی و ‌هادی نودهی به‌عنوان داوران این بخش از بین 94 مجموعه داستان، مجموعه‌های «افتاده بودیم در گردنه‌ حیران» نوشته حسین لعل بذری، «پشت فرودگاه» از  محمود رضایی، «جغد برفی» اثر فاطمه مهر خان سالار، «حامله و امپراتور» نوشته هومن نحوی، «سگی در خانه یک آنارشیست دست دوم» اثر احمد آرام، «قنادی ادوارد» اثر آرش صادق‌بیگی و «هفت گنبد» از محمد طلوعی را نامزد این جایزه کردند. در بخش رمان نیز از بین 160 رمان که صمد طاهری، رضا زنگی‌آبادی و  حسن محمودی آنها را داوری کردند، «خاموش خانه» نوشته ساناز زمانی، «سرباز کوکی‌ها» از  مجید همتی متین، «قوها انعکاس فیل‌ها» از پیام ناصر، «کاکا کرمکی» اثر سلمان امین، «کتاب خم» نوشته علیرضا سیف‌الدینی، «نامه‌ سرمدی» نوشته محمدرحیم اخوت و «هشت پیانیست» از مهدی بهرامی نامزد جایزه  بهترین کتاب منتشرشده ‌سال گذشته شدند.

 تقی محمدی‌ فکورزاده، شاعر مجموعه‌های «نکند عشق بمیرد»، «عصر یکشنبه‌های بارانی»، «عصر یکشنبه‌های بی‌باران» و «هم‌آوای من باش» در ۷۶سالگی درگذشت. محمدی‌ فکورزاده در سال‌های اخیر در مراکز فرهنگی به استعدادیابی و تربیت شاگردانی در حوزه شعر و ادبیات مشغول بود و همچنین روی فرهنگ فارسی سره بر مبنای فرهنگ دهخدا کار می‌کرد. امروز مراسم تشییع این شاعر از تالار وحدت به سمت قطعه نام‌آوران بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

 مری هیگینز کلارک، ملکه تعلیق آمریکا که با روایت داستان‌های متفاوتی از زنان یکی از محبوب‌ترین نویسندگان جهان شد و در مجموع بیش از ۱۰۰‌میلیون نسخه از کتاب‌هایش در سراسر دنیا به فروش رسید، در ۹۲ سالگی درگذشت.

 برنامه «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن شبکه سه می‌رود و به موضوعاتی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی با حضور چهره‌های مطرح هر کدام از این حوزه‌ها می‌پردازد. این برنامه با حضور بیش از ۵۰۰ تماشاگر روایت خواهد شد. همچنین در این برنامه می‌توان منتظر هر اتفاقی ازجمله مناظره، گفت‌وگو، بازنمایی اتفاقات شگفت‌انگیز دنیای علم و ... بود. «اتفاق» شامل استندآپ ساینس‌هایی در قالب شوی تلویزیونی با نگاهی متفاوت و خلاقانه به موضوعات مختلف است. این برنامه شبانه که پنجشنبه و جمعه هر هفته پخش خواهد شد به تهیه‌کنندگی محمدرضا رضائیان و کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و محمدرضا رضائیان ساخته می‌شود. مجری طرح این برنامه حمید مراوندی است.

 نمایشگاه «اوتاکو» با کیوریتوری سعید احمدزاده و با آثاری از امیر عباسی در گالری ژاله به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک ۳ برگزار می‌شود.

 پویا سرایی، نوازنده، آهنگساز و عضو هیأت علمی دانشکده هنر در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود «کنسرتینو شماره دو برای سنتور و ارکستر سمفونیک» را توسط نشر «شیدریکوردز» در مارکت بین‌المللی منتشر کرد.

 نامزدهای نهایی جایزه انجمن قلم آمریکا (پِن) در حالی در شاخه‌های گوناگون معرفی شدند که «اولگا توکارچوک»، نویسنده برنده نوبل ادبیات نیز یکی از نامزدهای بخش بین‌الملل است.

 پس از اجرای موفق و پرمخاطب تئاتر کالیگولا در سال‌های ۸۸ و ۹۴ این نمایشنامه‌ معروف آلبر کامو به کارگردانی همایون غنی‌زاده برای سومین‌بار روی صحنه‌ تالار وحدت خواهد رفت.

 کمدی «عجیب‌السلطنه» که براساس متنی از مرحوم علی بهروزنسب است، بهمن و اسفند به کارگردانی بهنود محمدی‌پور در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. فهیمه معین، مهیار احمدی، علی امیرخلیل، پدرام محمدی، یاسمن حسینی، سوزان صفانیا، مجید اقبالی، غزل میرزایی و امیر رییسیان بازیگران این نمایش هستند.

 آرون افشار به‌تازگی تک‌آهنگی جدید منتشر کرده است. نام اثر جدید او «زلزله» است و آهنگ‌سازی آن را امیرحسین دادستان به عهده داشت.

 پلیس سوئد اعلام کرد که دست‌کم دو سارق آثاری را از این نگارخانه تحت عنوان کولر (Couleur) سرقت کردند که ۱۰ تا ۱۲ مجسمه برنزی دالی ازجمله آنها بود. کارشناسان برای دستیابی به سرنخی از سارقان در حال تجسس نگارخانه هستند و هنوز فرد مظنونی در رابطه با این سرقت بازداشت نشده است. ارزش هر یک از مجسمه‌های ربوده شده دالی بین ۲۱‌هزار تا ۵۲‌هزار دلار تخمین زده شده است و ارتفاع برخی از این آثار به ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد.


تعداد بازدید :  324