شماره ۱۹۰۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
علی مطهری پس از رد صلاحیت مجدد از اعتراض به شورای نگهبان خودداری کرد از 90 نماینده رد صلاحیت‌شده تنها 7 یا 8 نفر تأیید شدند
نایب رئیس مجلس رد صلاحیت شد
پس از بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای انتخابات یازدهم در شورای نگهبان مشخص شد که برخی از مهم‌ترین چهره‌های مجلس دهم همچنان در فهرست رد صلاحیت‌ها حضوردارند. هرچند کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تأیید صلاحیت 2هزار نفر دیگر در این مرحله خبر داده است، اما او گفته «از حدود ۹۰ نماینده کنونی مجلس که رد صلاحیت‌شده بودند هفت یا هشت نفر تأیید شده‌اند» که اکثر آنها با فهرست ائتلافی امید اصلاح‌طلبان وارد مجلس دهم شده بودند

[شهروند] پس از بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای انتخابات یازدهم در شورای نگهبان مشخص شد که برخی از مهم‌ترین چهره‌های مجلس دهم همچنان در فهرست رد صلاحیت‌ها حضوردارند. هرچند کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تأیید صلاحیت 2هزار نفر دیگر در این مرحله خبر داده است، اما او گفته «از حدود ۹۰ نماینده کنونی مجلس که رد صلاحیت‌شده بودند هفت یا هشت نفر تأیید شده‌اند» که اکثر آنها با فهرست ائتلافی امید اصلاح‌طلبان وارد مجلس دهم شده بودند.
بر این اساس بهمن طاهرخانی نماینده تاکستان، محمدعلی وکیلی نماینده تهران، زهرا ساعی نماینده تبریز و محمدرضا بادامچی نماینده تهران در زمره این نمایندگان تأیید صلاحیت‌شده هستند و این موضوع را بادامچی در گفت‌وگو با ایسنا تأیید کرد. همچنین جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تایباد، قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر، رحیم زارع نماینده آباده و سلام امینی نماینده مردم ایلام نیز در این مرحله تأیید صلاحیت شدند. در این بین اما محمود صادقی، غلامرضا حیدری، فاطمه سعیدی و طیبه سیاوشی نمایندگان تهران و قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند که رد صلاحیت‌شده بودند، در این مرحله نیز مجددا صلاحیت‌شان احراز نشد. محمود صادقی در توییتی اعلام کرد که بنابر اعلام فرمانداری تهران هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرده است. همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در توییتی اعلام کرده است که صلاحیت او نیز تأیید نشده است. علیرضا رحیمی، نماینده تهران هم از کسانی است که باوجود تأیید صلاحیت در مراحل قبلی یعنی در هیأت‌های اجرایی و هیأت نظارت در استان، صلاحیتش را شورای نگهبان رد کرد. حالا این افراد باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند دوباره از شورای نگهبان تقاضای رسیدگی مجدد کنند یا به همین شکل با صندلی مجلس خداحافظی می‌ کنند.
در این میان اما مهم‌ترین خبر رد صلاحیت‌ها به علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم تعلق داشت. علی مطهری از زمان ورودش به مجلس هشتم همواره در مرحله نخست رسیدگی‌ها رد شده بود و پس از اعتراض صلاحیتش را شورای نگهبان تأیید کرده بود. چهره‌ای که با پرچم اصول‌گرایان وارد مجلس شد، اما از همان ابتدا راهش را از حامیان دولت وقت اصولگرایان جدا کرد و تبدیل به  منتقد جدی احمدی‌نژاد شد. مواضع او در مجلس نهم درباره حوادث 88 هم باعث شد در انتخابات دهم به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شود و همین امر هم رد صلاحیت مجدد او را درپی داشت که مانند مجلس هشتم درنهایت توسط شورای نگهبان تأیید شد. اما به نظر می‌رسد عمر سه دوره‌ای علی مطهری در مجلس به پایان رسیده و این بار آن‌گونه که خود گفته است قصد «التماس کردن» برای تأییدشدنش را ندارد. مطهری در بیانیه‌ای که در اختیار ایسنا قرار داده است، با اشاره به عدم احراز صلاحیت مجددش در انتخابات مجلس یازدهم نسبت به «تهدید کیان جمهوری اسلامی با روند فعلی ردصلاحیت‌ها» هشدار داد و در عین حال مردم را به شرکت فعال در انتخابات دعوت کرد. او در این بیانیه گفت: «اینکه عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه‌ای که به دعوت شورا به آنجا رفتم، تلویحا گفت شما باید همان را بگویید که ما می‌گوییم، لرزه بر اندامم انداخت و در یک لحظه فکر کردم که دارم خواب می‌بینم. در همان حال سخن امام خمینی‌(ره) در فرانسه به یادم آمد که فرمود: «در جمهوری اسلامی حتی کمونیست‌ها در اظهارنظر آزادند» و سخن پاره‌ تن او استاد شهید آیت‌الله مطهری که امروز سیزدهم بهمن یکصدمین‌سال تولد او است به یادم آمد که در آستانه پیروزی انقلاب فرمود: «در جمهوری اسلامی احزاب غیراسلامی نیز آزادند که اظهارنظر و فعالیت کنند، مشروط به اینکه با تابلوی خودشان فعالیت کنند، نه با تابلوی اسلام.»
او در ادامه با اشاره به اینکه دیگر قصد اعتراض ندارد، افزود: «من به دو دلیل اعتراض نمی‌کنم. اول اینکه اعتراض در این مرحله، اعتراض به شورای نگهبان است، درحالی‌که داور نیز شورای نگهبان است، در صورتی که باید شخص سومی باشد. درواقع اشکال وحدت قاضی و طرف دعوا وجود دارد و البته نقص از قانون است و باید اصلاح شود. دوم اینکه اعتراض در این مرحله به معنی التماس خواهد بود و من قبلا گفته‌ام التماس نمی‌کنم.» هرچند او در پایان بیانیه خود مردم را به «شرکت فعال در انتخابات مجلس یازدهم دعوت» کرد.
 رد صلاحیت دوباره اکثر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس درحالی است که محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس پیش از این با ابراز امیدواری از نتایج مجدد بررسی‌ها گفته بود: «ما در مورد بررسی صلاحیت‌ها گزارش‌های غیررسمی داریم، خوشبین هستیم و امیدواریم حجم بالایی از افراد شایسته و واجد شرایط مجددا تأیید صلاحیت شوند و به گرم‌تر شدن فضا کمک کنند.» در عین حال، با ناامیدی اکثر اصلاح‌طلبان مجلس از تأیید مجدد صلاحیت خود، روایت‌های آنها از جلسه با شورای نگهبان و دلایل رد صلاحیت‌ها نیز بیش از گذشته مطرح می‌شود. غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید درباره دلایل  شورای نگهبان برای رد صلاحیتش گفت: «آنچه به‌عنوان اتهام با من در میان گذاشتند، اظهارنظرهای سیاسی من بود؛ گفتند در نطق خود گفته‌اید که «ما سفارت آمریکا را اشغال کردیم و نقطه آغازین شروع جنگ تحمیلی همین موضوع بوده و بعد از فتح خرمشهر جنگ را تا نوشیدن جام زهر ادامه دادیم»، چرا این را گفتی؟ جنگ را امام(ره) ادامه دادند و گفتند که یک لحظه هم پشیمان نیستند. من در توضیحاتم گفتم اگر بعد از فتح خرمشهر ما صلح را می‌پذیرفتیم، جنگ شهرها و بمباران تأسیسات ما شروع نشده بود و تازه عربستان حاضر بود ۵۰‌میلیارد دلار غرامت به ما بدهد و این خیلی به نفع ما بود تا اینکه در حالت اضطرار قرار بگیریم.
نماینده مردم تهران همچنین در مجلس یادآور شد: «نکته دیگری که در این جلسه مطرح کردند این بود که چرا گفتی «کشور خوب اداره نمی‌شود و اختیار یکجا و مسئولیت جای دیگر است و باید تغییر ساختار ایجاد شود»، من در توضیح خود گفتم مهم‌ترین دلیلش اصطکاکی بوده که همواره وجود داشته است و این نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد و ساختار باید اصلاح شود. در دهه ۷۰ حوزه تخصصی من ساختار بود، نامه مکتوبی به رهبری نوشتم و تقدیم ایشان کردم و عتابی هم ندیدم.» حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم نهایی شورای‌عالی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید در قبال نتایج بررسی‌های مجدد شورای نگهبان و درنهایت انتخابات چیست.


تعداد بازدید :  627