شماره ۱۹۰۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
گلایه‌‌های هنرمندان در سیزدهمین شب منتقدان

سیزدهمین مراسم منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران که به دلیل حوادث تلخ یکی دو ماه گذشته به تعویق افتاده بود، سرانجام عصر پنجشنبه در میان گلایه‌های برخی از هنرمندان به پایان رسید. جعفر گودرزی، دبیر شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در ابتدای مراسم گفت: «شهادت سردار سلیمانی و حوادث پس از آن، ازجمله درگذشت غم‌انگیز هموطنان در مراسم کرمان و جان باختن غریبانه عزیزان‌مان در سانحه هوایی و متعاقب آن سیل سیستان‌وبلوچستان هنوز هم به سختی در خاطرمان جمع می‌شود و به‌طور قطع، رمق برگزاری محفلی با نام جشن را بی‌مسما می‌کند. اما به هر روی بار امانت آرای آکادمی انجمن یک‌سو و مهم‌تر از آن ایفای رسالت صنفی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای صیانت از مرزهای فرهنگی و کیفی تولیدات سینمای ایران ما را بر آن داشت تا ضمن همدردی و هم‌آوایی با مردم عزیز، نجیب و شریف کشورمان بر این نکته صحه بگذاریم که شرط بقا و ماندگاری سینمای ایران در سیر تاریخی خود که به امروز ما می‌نگرد، حفظ‌ و تقویت ارتباط تنگاتنگ با مردم و درک دغدغه‌ها، آلام و آرزوی آنهاست.» داوران شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران سروش صحت را به واسطه ساخت فیلم «جهان با من برقص» شایسته دریافت جایزه خلاقیت و استعداد درخشان دانستند. تندیس خلاقیت و استعداد درخشان هم در این مراسم به فیلم «مسخره‌باز» ساخته همایون غنی‌زاده تعلق گرفت. او پس از دریافت جایزه آن را به پویا بختیاری از کشته‌های آبان ماه اهدا کرد و‌ از حمایت‌های علی نصیریان و اهالی سینما تشکر کرد و گفت:  «وظیفه منتقد آگاه نگه‌داشتن هنرمند است و منتقد این جامعه، مردم آن هستند و هنرمند می‌تواند جامعه، سیاست و دولت را نقد کند. ما وظیفه داریم زمانی که رویدادهای تلخی می‌بینیم  آن را نقد کنیم. ما هنرمندان در برابر جامعه مسئولیم، چون نسبت به هنرمندان قضاوت خواهد شد.»
همچنین تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن نصراللهی برای طراحی صحنه فیلم «سرخ‌پوست» تعلق گرفت و دیگر تندیس این بخش هم برای جلوه‌های بصری فیلم «مسخره‌باز» به جواد مطوری اهدا شد. تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن خیرآبادی، رضا میثاقی و شهاب نجفی برای جلوه‌های بصری فیلم «غلامرضا تختی» داده شد و تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم «مسخره‌باز» تعلق گرفت.  دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهداشد. در بخش بهترین تدوین بهرام دهقانی برای فیلم «متری‌شیش‌ونیم»،  در بخش بهترین فیلمبرداری هومن بهمنش برای فیلم‌های «سرخ‌پوست» و «متری‌شیش‌ونیم» و در بخش خلاقیت در بازیگری، نوید محمدزاده شایسته دریافت جایزه و تندیس شدند. نوید محمدزاده پس از دریافت جایزه‌اش آن را به خانواده‌هایی اهدا کرد که فرزندان‌شان را در سانحه هوایی از دست دادند. فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» و حامد بهداد برای «قصر شیرین» تندیس بهترین بازیگر زن و بهترین نقش اول مرد را دریافت کردند. حامد بهداد پس از دریافت جایزه با گلایه از اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر گفت: «ما خود خود مردمیم و اسم‌ مزخرف سلبریتی را از روی ما بردارید. آقای‌ هاشم‌پور! ‌ای کاش مثل شما باشیم و در بین مردم همانند شما شناخته شویم.»
تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن هم  به الناز شاکردوست تعلق گرفت. گویا امسال داوران جشنواره تصمیم گرفته‌ بودند تا هیچ‌کس دست خالی از این جشنواره نرود، برای همین هم در بخش‌های زیادی ازجمله کارگردانی چندین جایزه در نظر گرفته بودند؛ دو دیپلم افتخاری در بخش کارگردانی  و یک تندیس بهترین کارگردانی. این جوایز به ترتیب به نرگس آبیار، سعید روستایی و نیما جاویدی‌فر تعلق گرفت. فیلم «سرخ‌پوست» در بخش‌های دیگری ازجمله بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه هم تندیس دریافت کرد. نیما جاویدی مثل خیلی‌های دیگر پس از دریافت تندیس خود حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را به مردم و بازماندگان این حادثه تلخ تسلیت گفت و از گروه و عوامل فیلمش تشکر کرد.


تعداد بازدید :  325