شماره ۱۹۰۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
آیین سده‌سوزی در شهر کرمان 110 ساله شد
گرم کردن دل زمین در پایان زمستان بزرگ
جشن و آیين سده‌سوزی ‏کرمان رسمی عمومی است که همه مردم شهر کرمان اعم از زردشتی، يهودی، ‏مسيحی و مسلمانان، ثروتمند و فقير، کارمند و کاسب در آن شرکت می‌کنند؛ ‏بنابراين سده‌سوزی را می‌توان جشن کرمان ناميد

   [اسما پورزنگی‌آبادی] خورشیدِ کم‌رمقِ روز دهم بهمن‌ماه دست دراز کرده به ‏سمت قله‌‌ کوه‌‌های سمت غرب شهر، سرمای سختی همه‌جا ریخته، طلاییِ ‏شفق، سرتاسرِ آسمانِ دم غروب را پر کرده، لکه‌های سفید ابر اینجا و آنجا ‏خود را رها کرده‌اند که ناگهان دود و شعله‌های آتشی بزرگ، زبانه می‌کشد به ‏سمت آسمان. ولوله‌ای در جمعیت بر‌پا می‌شود و هرکس در تکاپوست تا خود ‏را به نقطه‌ای برساند که نزدیک‌ترین مکان به آتش «سده» باشد. آتشی که ‏سرما را می‌تاراند و دل زمین را گرم می‌کند و راه بهار را هموار.‏
برخی به‌سمت ورودی محوطه‌ای که با نرده‌هایی محصور است و آتش در ‏میان آن می‌سوزد می‌دوند؛ آنها که از ساعت‌ها زودتر از شروع مراسم به ‏اینجا آمده‌اند، در ردیفی جلوتر، جایی پشت نرده‌های دور این محوطه برای ‏خودشان دست‌‌وپا کرده‌اند و از بقیه خوش‌شانس‌ترند که به شعله‌های این ‏آتش، نزدیک‌ترند. آیین سده‌سوزی یا همان جشن سده، یکی از معروف‌ترین ‏و پرطرفدارترین جشن‌های ایران‌ قدیم برای بزرگداشت روز کشف آتش در ‏بسیاری از نقاط ایران، غروب روز دهم بهمن‌ماه برگزار می‌شود. انجمن ‏زرتشتیان در کرمان، این آیین را متفاوت از همه‌جا و با حضور عموم مردم از ‏مسلمان تا زرتشتی برپا می‌کنند. آیینی که هم صادق هدایت در ‌سال ‏‏1315 در آن شرکت داشت و آن را باشکوه خواند و هم استاد پورداود، احیاگر ‏اوستا و تاریخ زرتشتیان آن را «باشکوه‌ترین جشن سده در همه‌ دنیا» ‏نامید، هم سیاحان خارجی در کتاب‌هایشان درباره‌ شکوه آن نوشته و ‏می‌نویسند، هم جمعیتی که از سه، چهار ساعت پیش از آتش‌افروزی برای ‏گیرآوردن جایی بهتر برای تماشا خود را به محل مراسم می‌رسانند و هم ‏پلیس که باید از ساعاتی پیش از شروع مراسم در محل حضور یابد و ‏مسیرهای منتهی به محل برگزاری مراسم را ببندد تا ترافیک سنگین‌تر نشود. ‏مردم‌شناس برجسته دراین‌باره با اشاره به اينکه آيين سده در شرايط کنونی و ‏در اين ابعاد، تنها در کرمان برپا می‌شود، نوشته است: «جشن و آیين سده‌سوزی ‏کرمان رسمی عمومی است که همه مردم شهر کرمان اعم از زردشتی، يهودی، ‏مسيحی و مسلمانان، ثروتمند و فقير، کارمند و کاسب در آن شرکت می‌کنند؛ ‏بنابراين سده‌سوزی را می‌توان جشن کرمان ناميد.»‏

سده‌سوزی کرمان 110 ساله شد
پنجشنبه‌ای که گذشت، این جشن با این شیوه‌ کنونی و عمومی در کرمان ‏‏110 ساله شد. ‏
بنا به گفته‌ آرش ضیاتبری، پژوهشگر تاریخ زرتشتیان، از زمانی که آتش ‏کشف شد این جشن در کل ایران برگزار می‌شد ولی بعد از ورود اعراب به ‏ایران و پس از آنکه جلوی برگزاری جشن‌هایی که در رابطه با آتش بود ‏گرفته شد، شعله‌های آتش سده هم سرد شد تا اینکه در زمان «مرداویج» ‏برگزاری جشن سده از سر گرفته شد. در کرمان از زمان صفویان ‏جشن سده به‌صورت عمومی در «گبرمحله‌» که محله‌ زرتشتیان بود، در ‏باغی به‌نام «بُداغ‌آباد» برگزار می‌شد. امروزه اگرچه از گبر محله‌ آن دوران ‏نام و نشانی در شهر کرمان نمانده اما باغچه‌ بداغ‌آباد هنوز بین مردم کرمان ‏مکانی شناخته‌ شده است که عصرهای دهم بهمن‌ماه، از هر نقطه از این ‏استان و شهر خود را به آن می‌رسانند تا شعله کشیدن آتش سده را به نظاره ‏بنشینند. ضیاتبری می‌گوید جشن سده در کرمان، از‌سال 1285 شمسی ‏تاکنون بدون وقفه برگزار شده، البته زمانی که محمود افغان به کرمان حمله ‏کرد، زرتشتیان که بیرون از حصار شهر و در گبر محله ساکن بودند، صدمات ‏زیادی دیدند. این اتفاق موجب شد تا چندین‌سال این جشن به‌صورت ‏عمومی و در این مکان برگزار نشود، اگرچه در محله‌های زرتشتی‌نشین آن را ‏برگزار می‌کردند. بعد از سال‌ها، مجدد جشن سده در بداغ‌آباد و در زیارتگاه ‏‏«شاه مهرایزد» از سر گرفته می‌شود تا به‌امروز. بداغ‌‌آباد درحال حاضر، در ‏انتهای خیابانی به‌نام «مهدیه» و در خیابان «سده» شهر کرمان قرار دارد.‏
اگرچه برخی با اشاره به تلاش‌های زرتشتی‌های کرمان برای زنده نگهداشتن ‏اين مراسم، تاکيد می‌کنند که با يک جشن کاملا زرتشتی سر و کار دارند،  ‏محمود روح‌الامينی، مردم‌شناس فقید در کتاب «آیين‌ها و جشن‌های کهن در ‏ايران امروز»، اين نظر را نمی‌پذيرد و می‌نویسد: «اين جشن جنبه‌ دينی ‏ندارد. داستان هوشنگ و فرار مار و پيدايش آتش يا داستان فريدون و ‏آرمائيل و فرار قربانيان ضحاک و داستان‌های ديگری که درباره‌ پيدايش اين ‏جشن و نام سده آمده، تمامی آنها غيردينی است.» او البته اين را هم اضافه ‏می‌کند: «اينکه برخی از مسلمانان و نيز زرتشتيان جشن سده را از مناسک ‏و آيين‌های دينی زرتشتيان دانسته‌اند، می‌تواند به اين دليل باشد که احترام ‏به آتش و کوشش در پاکيزه داشتن و نيالودن آن، در همه‌کتاب‌های دينی ‏زرتشتيان سفارش شده و در اوستا نيز حرمت زيادی دارد.» ‏
کشاورزان هم در روستاهای استان کرمان مراسم برپایی آتش سده را برگزار ‏می‌کنند، اما ضیاتبری می‌گوید که در مناطق مختلفی ازجمله سیرجان و ‏جیرفت در استان کرمان و حتی مازندران جشنی که برپا می‌شود، آداب و ‏رسوم همان مناطق را دارد. او در عین‌حال تأکید دارد که از یاد نبریم سده ‏یک جشن ملی است و چیزی نیست که خاص جامعه‌ زرتشتیان باشد و ‏هرکسی هرجای ایران می‌تواند این جشن را بنا به فلسفه‌ای که دارد، برگزار ‏کند. ‏
دل زمین گرم می‌شود
درباره‌ فلسفه‌ جشن سده، نظرات متعددی وجود دارد اما چیزی که همه با آن ‏موافق‌اند این است که جشن سده در روز کشف آتش و پایان سرمای ‏زمستان بزرگ برپا می‌شود. در این روز براساس شاهنامه، هوشنگ‌شاه آتش ‏را کشف کرده است. در زمان قدیم، فصل‌های تقویم ایران به دو فصل ‏تابستان بزرگ و زمستان بزرگ که آغاز آن از اول آبان‌ماه بود، تقسیم ‏می‌شد. جشن سده در صدمین روز از زمستان بزرگ و 50 روز مانده تا ‏نوروز برگزار می‌شد و اعتقاد مردمان ایران‌زمین بر این بود که از این روز به ‏بعد، دل زمین گرم می‌شود و هوا کم‌کم رو به گرمی می‌رود.‏
مناسک مربوط به جشن سده در کرمان دو بخش دارد؛ یک بخش آن در ‏سالنی سرپوشیده در محل زیارتگاه شاه‌ مهر ایزد است. سه موبد زرتشتی با  ‏لباس‌های یک‌دست سفید بر تن، روی سکویی مقابل مردمی که در ‏ردیف‌های منظم بر صندلی‌ نشسته‌اند «جَشَن ‌خوانی» می‌کنند و پروردگار را ‏با خواندن بخش‌هایی از اوستا نیایش می‌کنند. سفره‌ جشن سده با ‏خوراکی‌هایی به‌نماد هفت «امشاسپندان»  در میانه برپاست. حضور در این ‏بخش از مراسم عمومی نیست و بیشتر شرکت‌کنندگان، هم‌کیشان زرتشتی‌‏اند. سال‌های پیش، معدود افرادی از غیرهم‌کیشان آنها هم می‌توانستند با ‏هماهنگی برگزارکنندگان به این مراسم بیایند اما هر‌سال حلقه‌ حاضران ‏در زیارتگاه تنگ‌تر می‌شود. امسال حتی حضور خبرنگاران و عکاسان هم در ‏این بخش از جشن‌ سده ممنوع شد. بنا به گفته‌ موبد «فرهنگ فلاحتی» که ‏یکی از سه موبد حاضر در این مراسم است، آنها در این سالن با ‏‏«جَشَن‌خوانی» و شکرگزاری پروردگار، یکتاپرستی خود را نشان می‌دهند.‏
پس از جشن‌خوانی که معمولا حدود یک ساعت به‌طول می‌انجامد، در این ‏سالن سرپوشیده شاهنامه‌خوانی و سخنرانی می‌کنند و موسیقی اجرا می‌کنند. ‏پس از آن: «سه موبد به نماد سه اصل دین زرتشتی در جلو حرکت می‌کنند ‏و دیگر حاضران در ردیف‌هایی منظم پشت سر ایشان می‌آیند و همه، به ‏سمت هیزم‌ها و محل آتش‌افروزی در محوطه می‌روند.»‏
بین زیارتگاه شاه مهر ایزد و محوطه‌ای که دور تا دور آن را نرده‌هایی آهنین ‏فراگرفته و تلی از هیزم‌های آغشته به نفت و گازوییل قرار دارد، به‌اندازه‌ ‏عرض یک خیابان فاصله است. بیرون زیارتگاه چند ساعتی می‌شود که مردم ‏به انتظار ایستاده‌اند تا موبدان به محل آتش‌افروزی بیایند. درهای زیارتگاه که ‏درختان کاج سر به فلک کشیده‌ آن از پشت دیوارهای بلندش نمایان است ‏گشوده می‌شود، موبدان سفیدپوش با سینی‌هایی که مجمری از آتش درون ‏آن قرار دارد به خیابان می‌آیند، چند قدمی برمی‌دارند تا به یکی از ‏ورودی‌های محوطه‌ آتش‌افروزی می‌رسند، وارد می‌شوند، جمعیت دور تا دور ‏این فضا را پر کرده. موبدان مراسم «آتش‌نیایش» را برگزار می‌کنند. «سه ‏موبد سه مرتبه اطراف آتش می‌چرخند باز هم به نشانه‌ سه اصل اساسی ‏دین زرتشت و بعد از آن با آتش مجمری که از آتش‌هزار ساله‌ آتشکده‌ ‏زرتشتیان کرمان است هیزم‌ها افروخته می‌شود.»‏
این آتش، «وَرَهرام» و محترم‌ترین و مقدس‌ترین آتش است که علاوه بر ‏آتشکده کرمان، در آتشکده یزد هم از آن وجود دارد. آتشی که ضیاتبری ‏درباره‌ آن این‌گونه توضیح می‌دهد:  «آتش از بخش‌های مختلف تشکیل ‏می‌شد. آتش دادگاه یا دخمه، آتشی که هر محله برای خودش داشته، آتشی ‏که هر منطقه داشته و بزرگ‌ترین آن آتشی بوده که هر کشوری که صاحب ‏یک حاکم و حکومت بوده، داشته است. بعد از آتش ورهرام، آتش آدوران است که آتش منطقه بوده و بعد هم آتش محله و آتش دادگاه قرار ‏داشته است. آتش ورهرام از 15 صنف آتش مختلف تشکیل شده که یک ‏سال‌ونیم، جمع‌آوری و تخت‌نشین کردن آن طول می‌کشید. آتش کرمان، ‏براساس آخرین سند مکتوبی که داریم، در‌سال 1014 یزدگردی / 1024 ‏خورشیدی، در «محله‌شهر» کرمان تخت‌نشین شده و این آتش به مرور ‏جابه‌جایی داشته است که به آتشکده قنات‌غستان و سپس به آتشکده فعلی ‏کرمان منتقل می‌شود.» تخت‌نشین کردن آتش که همان یک‌جا ثابت کردن ‏آن است نیز با آداب خاصی انجام می‌شد.‏
در مراسم سده‌سوزی، شعله‌ای از این آتش بر جان هیزم‌هایی می‌افتد که از ‏چند روز قبل از مراسم، در محل آتش‌افروزی، روی هم تلمبار می‌شود. این ‏هیزم‌ها، از چوب درختان هرس شده‌ سطح شهر است که شهرداری کرمان از ‏یک ماه پیش از جشن سده آن را برای این مراسم دپو می‌کند. ‏
افروختن شعله‌‌ آتش جشن سده، جمعیتِ مشتاق و منتظر را به تکاپو ‏می‌کشاند؛ هرکس که تا پیش از این، در هر گوشه‌ای از این محدوده ایستاده ‏یا نشسته بود، به سمت شعله‌ها حرکت می‌کند. دقایقی بعد، آنچه در این ‏گوشه از شهر کرمان است؛ آتشی عظیم با صدها نفر جمعیت است که به هوای گرم کردن دل زمین، اطراف آتش حلقه می‌زنند. ‏عده‌ای هم از بالای پشت‌بام و تراس خانه‌های مجاور محل آتش‌افروزی به ‏تماشا ایستاده‌اند. در این جمعیت، از زن و مرد، از خردسال تا پیر و از هر ‏قشر و گروهی حضور دارند. مردمی که به جشن سده‌ کرمان می‌آیند ‏هیچ‌گاه دعوت‌نامه‌ای دریافت نکرده و نمی‌کنند و برای این مراسم، ‏کوچک‌ترین تبلیغی هم انجام نمی‌شود. با این حال، شکوه و شلوغی آن ‏زبانزد است. ‏
مردی شصت‌وهشت‌ساله، دست نوه‌هایش را در دست گرفته و حوالی آتش ایستاده‌اند ‏به تماشا. از زمان نوجوانی‌اش این مراسم را به‌یاد دارد، بچه‌هایش را هم به ‏مراسم می‌آورده و حالا هم نوه‌هایش را خودش به جشن سده آورده است. ‏دوقلوهایی که تماشای شعله‌های آتش، سخت به وجدشان آورده است و ‏پدربزرگ آرزو دارد این جشن هم مثل نوروز همگانی شود و هیچ‌وقت هم ‏نشنود که جشن سده برگزار نمی‌شود. مرد میان‌سالی که آرزوی او را ‏می‌شنود می‌گوید آمین و ادامه می‌دهد: «این جشن، هیچ فرقی با نوروز ‏ندارد. نمی‌دانم چرا مردم ایران مثل نوروز آن را به‌صورت سراسری برگزار ‏نمی‌کنند؟» او هم از نوجوانی تا حالا، هرجا که بوده، غروب دهم بهمن‌، خود ‏را به بداغ‌آباد می‌رساند. این جشن با زندگی مردم کرمان پیوند ناگسستی ‏دارد، خانواده‌های کرمانی اگر نتوانند به هر دلیل خود را به این مراسم ‏برسانند، آتشی کوچک در خانه برپا می‌کنند. آتشی کوچک، تا زمین گرم ‏بشود.  ‏
کمتر از یک ساعت، شعله‌های مهیب آتش، رو به آسمان بلند است و ‏جمعیت اطراف آن می‌ایستند به نظاره. خورشیدِ کم‌رمق، کاملا به پشت کوه ‏می‌خزد، طلاییِ شفق، بی‌رنگ می‌شود، جمعیت همچنان ایستاده‌اند که ‏صدای آژیر ماشین‌های آتش‌نشانی بلند می‌شود. چند دقیقه بعد، آب، بر آتشِ ‏سده فرو می‌ریزد و زمين، در تقلای رويش و زايشی تازه، آماده‌ وداع با ‏زمستان می‌شود. ‏


تعداد بازدید :  273