شماره ۱۸۹۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

سرپرست مدیریت میراث فرهنگی قشم درباره تخریب غار نمکی:  خطر خروج ژئوپارک قشم از یونسکو جدی است
[شهروند] سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم ‌با اعلام اینکه تخریب حریم میراث طبیعی ملی و جهانی «غار نمکی» قشم طبق مستندات قانونی جرم است، گفت که با وجود پیگیر ی‌ها و مکاتبات قضائی متعدد برای جلوگیری از این تخریب، عملیات ساخت مرکز پرورش میگو نه‌تنها متوقف نشده، بلکه همچنان ادامه دارد و خطر خروج ژئوپارک قشم را از فهرست جهانی یونسکو جدی کرده است.واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو به‌عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکو مطرح است. واگذاری اراضی در جزیره قشم از ‌سال ۱۳۹۶ در حالی شروع شد که همان سال، پروژه ژئوپارک این جزیره موفق شد به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگردد. این ژئوپارک یک بار در ‌سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود اما در ‌سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد. اینک کارشناسان معتقدند،  واگذاری اراضی که بیشتر با هدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بوده، این ژئوپارک را بار دیگر در معرض تهدید قرار داده است.


ورود کیت‌های تشخیصی‌ ویروس کرونا ۲۰۱۹ تا چند روز آینده
[شهروند] رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از ورود کیت‌های تشخیصی‌ ویروس کرونا ۲۰۱۹ تا چند روز آینده به کشور خبر داد. حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره ویروس کرونا ۲۰۱۹ که در کشور‌های مختلف شایع شده است، گفت: «بنا بر حدسیات، منبع اولیه این ویروس بازار فروش ماهیان و آبزیان دریایی بوده و انتقال فرد به فرد سبب ابتلای تعداد زیادی از افراد شده است. حداقل تا دیروز ۱۰۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۲۷ نفر جان باختند.» به گزارش «ایلنا»، او گفت با توجه به گزارشاتی که از کشورهای دیگر وجود دارد، در آمریکا، تایوان، تایلند، کره‌جنوبی، استرالیا و ژاپن هم مواردی از ابتلا یافت شده است. عرفانی با بیان اینکه تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتقال این بیماری به داخل کشور انجام شده است، گفت: «تنها مبدأ مستقیم با مسافران چینی که احتمال انتقال ویروس را ایجاد می‌کند، فرودگاه بین‌المللی امام(ره) است که مسئولان فرودگاه و مسئولان پایگاه بهداشت مرزی مسافران ورودی از کشور را به صورت فعال معاینه کرده و موارد مشکوک برای معاینه بیشتر به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل می‌شوند. تا کنون ما مورد مثبتی از ابتلا در کشور نداشته‌ایم.»


مرگ‌یک هزار و ۱۸۰ نفر بر اثر حوادث رانندگی در آذر ماه
[شهروند] سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: «‌یک‌هزار و ۱۸۰ نفر در آذر ماه بر اثر حوادث رانندگی جان باخته‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته (۱۳۹۷) که آمار تلفات هزار و ۲۶۷ نفر بود، ۶.۹‌درصد کاهش یافته است. بر اساس آمارهای موجود در‌ سال جاری، ماه آذر در مقایسه با دیگر ماه‌های ‌سال کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته و همچنین از کل تلفات حوادث رانندگی در آذر ماه امسال ۹۳۴ نفر مرد و ۲۴۶ نفر زن بودند. در این ماه استان‌های تهران با ۱۲۰، فارس با ۸۲ و خوزستان با ۷۹ فوتی بیشترین و استان‌های خراسان شمالی با ۹ و چهارمحال‌وبختیاری، ایلام و اردبیل هر کدام با ۱۱ فوتی و کهگیلویه‌و‌بویراحمد و خراسان جنوبی با ۱۳ فوتی کمترین آمار تلفات را داشته اند. براساس این گزارش، در آذر ماه آمار مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند ۲۵‌هزار و ۷۸۱ نفر بود که از این تعداد ۱۸‌هزار و ۳۷۰ نفر مرد و هفت‌هزار و ۴۱۱ نفر زن بودند که آمار مصدومان این ماه در مقایسه با آذر ‌سال قبل ۹.۱‌درصد کمتر شده است.در ادامه گزارش پزشکی قانونی آمده است: «در ۹ ماه گذشته آمار تلفات حوادث رانندگی با رشد ۱.۴‌درصدی مواجه بود که در این مدت ۱۳‌هزار و ۷۰۳ نفر (شامل۱۰‌هزار و۶۵۰ مرد و ۳‌هزار و ۵۳ زن) در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند؛ در حالی ‌که این آمار در مدت مشابه ‌سال قبل ۱۳‌هزار و ۵۱۳ نفر بوده است.»


تعداد بازدید :  279