شماره ۱۸۹۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
بازگشت آرام پروازهای خارجی به آسمان ایران

[شهروند] بیشتر از دو هفته از سقوط پرواز 752 تهران- کی‌یف می‌گذرد و هنوز ترافیک هوایی ایران به حالت سابق برنگشته است. آخرین وضع ترافیک هوایی از سایت فلایت رادار 24 نشان‌می‌دهد ترافیک هوایی ایران بیشتر بر نیمه جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان و درواقع خارج از مرزهای آبی ایران متمرکز شده است. اما این موضوع به گفته برخی از کارشناسان صنعت هوایی دیری نمی‌پاید، زیرا آسمان ایران کوتاه‌ترین مسیر را در اختیار ایرلاین‌های خارجی قرار می‌دهد و این مسأله به معنی هزینه کمتر برای ایرلاین‌هایی است که رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. آرمان بیات، کارشناس ارشد صنعت هوایی در این زمینه به «شهروند» می‌گوید مسیر کوتاه‌تر ایران به معنی استفاده از سوخت کمتر و خدمات پروازی کوتاه‌تر است و این عوامل باعث می‌شود زمان سفر کوتاه‌تر و هزینه آن کمتر شود و در نتیجه ایرلاین‌های جهان به پرواز از آسمان ایران تمایل
داشته باشند.
در این میان ایرلاین‌های ترکیه با سرعت بیشتر به آسمان ایران برگشته‌اند. ترکیه که درحال حاضر رکوددار بیشترین مقاصد پروازی در جهان است، ترجیح داده به سرعت به آسمان ایران برگردد و مشتریان سایر ایرلاین‌ها را با بلیت ارزان‌تر و سفر کوتاه‌تر جذب کند. برخی ایرلاین‌های قطر هم بلافاصله بعد از ترکیه به آسمان ایران برگشتند و حالا برخی کشورهای اروپایی ازجمله هلند هم به تازگی پروازهای خود را بر فراز کشور ازسر
گرفته است.
طبق بررسی‌های سیستم مدیریت امنیت هواپیمایی KLM، پرواز بر فراز ایران و عراق امن تشخیص داده شده است. به گزارش «شهروند» به نقل از اوییشن 24، امنیت بالاترین اولویت برای هواپیمایی  KLM است. این شرکت هواپیمایی  از یک سیستم مدیریت امنیت برای تجزیه‌وتحلیل خطرات استفاده و مسیر‌های امن پرواز را تعیین می‌کند.
 این تصمیم همچنین براساس اطلاعات گروهی از متخصصان هلندی گرفته شده که تمام خطوط هوایی هلند، سرویس‌های اطلاعاتی، واحد ضد تروریسمNCTV، وزارت دفاع، وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت مدیریت زیرساخت‌ها و آب را یکپارچه می‌کند.
 دولت‌های انگلیس و آلمان هم اعلام کرده‌اند خطوط هوایی یک‌بار دیگر می‌توانند با امنیت بر فراز ایران و عراق پرواز کنند، به‌علاوه شانزدهم ژانویه 2020، آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پرواز بر فراز ایران در ارتفاع بیش از 25‌هزار فوت (7620 متر) امن است.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که فارغ از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی برخی از خطوط هوایی جهان پرواز مستقیم از ایران را لغو کرده‌اند و این قضیه موجب شده است که مسافت سفرهای هوایی مسافران ایران طولانی‌تر شود. به‌عنوان مثال پرواز مستقیم تهران به لندن که حدود 6.5 ساعت طول می‌کشد، به دلیل لغو پروازهای مستقیم بیشتر از 11 ساعت زمان می‌برد.پرواز مستقیم تهران به پراگ هم که 5 ساعت به صورت مستقیم فاصله دارد، درحال حاضر بیشتر از 11 ساعت برای ایرانی‌ها زمان می‌برد، زیرا این پروازها پس از تهران ابتدا در استانبول به زمین می‌نشینند و سپس به مقصد پراگ حرکت می‌کنند. این اتفاق درباره برخی مقاصد اروپایی مسافران ایرانی نیز صدق می‌کند.

 


تعداد بازدید :  433