شماره ۱۸۹۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
آذر منصوری عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان:
رویکرد اصلاح‌طلبان تحریم انتخابات نیست

در آستانه برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس، فعالیت شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بیش از گذشته شده است. هرچند اینبار برخلاف انتخابات پیشین اصلاح‌طلبان نه برای فهرست، بلکه برای اعتراض به ردصلاحیت‌ها دور هم جمع می‌شوند. آذر منصوری معتقد است شرایط ردصلاحیت‌ها به گونه‌ای است که امکان رقابت برای آنها وجود ندارد. هرچند او معتقد است برای تصمیم‌گیری نهایی منتظر اعلام نتایج هیأت مرکزی انتخابات خواهند ماند. گفت‌وگوی «شهروند» با آذر منصوری، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری را در ادامه می‌خوانید.
شورای‌عالی سیاست‌گذاری این روزها بیش از گذشته موضع گیری می‌کند؛ با توجه به اتفاقات  پیش آمده موضع این شورا در قبال انتخابات چیست؟ آیا با همین تعداد فهرست می‌دهید؟
در این وضعیت از مجموع 30 حزب عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری، سه‌چهارم افرادی که منتسب به این احزاب بودند، ردصلاحیت شدند. عملا در چنین شرایطی امکان فهرست دادن در تهران و مراکز استان‌ها وجود ندارد. فلسفه تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری، حضور و مشارکت حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات بوده و در طول مدتی که این شورا تشکیل شده است؛ کارگروه‌های مختلف برای تعیین راهبردها و ملاک‌های نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلب اقدام کرده‌اند. برای رسیدن به فهرست نهایی نامزدها هم شورای‌عالی طرح جدیدی با نام «سرا» را مطرح کرده بود. در مقطع ثبت‌نام هم باوجود فاصله کوتاهی که از اعتراضات آبان ماه پشت‌سرگذاشته بودیم، اما برای ثبت‌نام در انتخابات فراخوان دادیم. اما اتفاقی که پس از ثبت‌نام در بررسی‌های هیأت نظارت استان افتاد و متاسفانه هیأت‌های اجرایی که در این دوره رویکرد هیأت‌های نظارت را هم تکمیل کردند، دست اصلاح‌طلبان برای معرفی نامزدهای انتخاباتی خالی مانده است. غیر از برخی از نمایندگان مجلس فعلی که تعداد محدودی هستند، در شرایط فعلی کمتر از 10‌درصد از حوزه‌های انتخابیه شانس رقابت برای ما وجود دارد. ضمن اینکه در همه این حوزه‌ها هم رقابت با نامزدهای اصلی ما نیست.
اما شرایط شما با انتخابات مجلس قبل تفاوت زیادی نداشت، برخی معتقدند اصلاح‌طلبان به این دلیل از دادن فهرست منصرف شده‌اند که رأی ندارند. تا چه حد این نظر را قبول دارید؟
نه این به دلیل تغییر رویکرد ما است. اولا 50‌درصد از نامزدهایی که برای دوره قبل ما وارد فهرست کرده بودیم یا شرکت نکردند یا رد صلاحیت شدند...
اما همین حالا نامزدهای شناخته شما در تهران که تأییدشده‌اند بیش از فهرست سال 49 است.
بحثی که وجود دارد این است که با این مکانیزم و رویکرد، نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند، نمی‌توانند رویکردهای اصلاح‌طلبی را پیش ببرند. برخی از آنها هم پس از ورود به مجلس رویکرد خود را تغییر دادند و از حلقه اصلاح‌طلبان خارج شدند. از سوی دیگر، شورای‌عالی سیاست‌گذاری رویکرد انتخاباتی خود در ‌سال 94 را تغییر داد و کنار گذاشت. رویکرد ما این است که با نامزدهای شاخص خود وارد عرصه انتخابات شویم و زمانی که این نامزدهای شاخص شانسی برای حضور در انتخابات نداشتند، فهرستی نخواهیم داشت، این به معنی تحریم و عدم شرکت نیست. از طرفی، فضایی که در انتخابات ‌سال 94 وجود داشت، به هیچ وجه قابل مقایسه با ‌سال 98 نیست. اشتیاقی که برای ثبت‌نام در‌ سال 94 وجود داشت، در این دوره وجود ندارد. گرچه این بحث‌ها هنوز در شورای‌عالی سیاست‌گذاری وجو دارد و تا اعلام نظر مرحله نخست، هیأت نظارت مرکزی جمع‌بندی اصلاح‌طلبان هم صورت خواهد گرفت. سعی می‌کنیم تصمیمی اجماعی بگیریم. اما با توجه به وضع موجود، قاعدتا رقابت انتخابات وجود نخواهد داشت.


تعداد بازدید :  402