شماره ۱۸۹۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن
صفحه را ببند
لیست آماده اصولگرایان در برابر دست خالی اصلاح‌طلبان
لیستی که به نظر می‌رسد اصول‌گرایان برای برگزیدن 30 نفر از میان آن راهی دشوار را در پیش روی خود دارند. هر چند آنها برای این انتخاب سازوکاری جدید را طراحی کرده‌اند. سازوکاری که تا همین‌جا باعث دلخوری جبهه پایداری شده و آنها با اعلام شرایط خود، از ائتلاف اصول‌گرایان خارج شده‌اند؛ هر چند نام مهم‌ترین چهره این جریان در لیست اولیه ائتلاف دیده می‌شود. سازوکار انتخاباتی جریان اصول‌گرا از دل جمنا پدید آمده و تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته آنها دارد. پیش از انتخابات ‌سال 96 هم جبهه نیروهای مردمی انقلاب (جمنا) اعلام موجودیت کرد؛ جبهه‌ای که آن‌چنان انسجام نداشت و در انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری‌ سال 96 رقابت را به اصلاح‌طلبان واگذار کرد

[شهروند]در حالی که کمتر از یک ماه به انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده، دو طیف سیاسی رسمی داخل کشور سعی می‌کنند جبهه خود را مشخص کنند. از یک سو لیست اولیه ۱۵۹ نفره نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس مشخص شده و قرار است لیست نهایی 30 نفره تهران از میان این 159 نفر انتخاب شود؛ اما از سوی دیگر اصلاح‌طلبان هنوز اندر خم یک کوچه‌اند‌ و مشغول رایزنی برای گرفتن تأیید صلاحیت کاندیداهای خود. هر چند اصول‌گرایان که به نظر می‌رسید با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان باید جشن شکرگزاری برگزار کنند، تا حدودی درگیر اختلافات داخلی خود شده‌اند. اختلافاتی که از ‌سال 88 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان که زخمی از ترکش‌های ناامیدی هواداران‌شان بودند، با بررسی‌های اولیه شورای نگهبان بی‌رمق‌تر از همیشه به نظر می‌رسند.

لیستی برای تمام فصول
پیش از انتشار لیست اولیه اصول‌گرایان در تهران،  محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود که «هنوز سه مرحله از فرآیند بررسی وضع کاندیداها برای لیست نهایی باقی مانده است.» او همچنین از توافق روی 120 نفر اولیه خبر داده بود. حالا ائتلاف اصول‌گرایان یا همان «ائتلاف نیروهای انقلاب» لیست 159 نفره اولیه خود را منتشر کرده است.
لیستی که به نظر می‌رسد اصول‌گرایان برای برگزیدن 30 نفر از میان آن راهی دشوار را در پیش روی خود دارند. هر چند آنها برای این انتخاب سازوکاری جدید را طراحی کرده‌اند. سازوکاری که تا همین‌جا باعث دلخوری جبهه پایداری شده و آنها با اعلام شرایط خود، از ائتلاف اصول‌گرایان خارج شده‌اند؛ هر چند نام مهم‌ترین چهره این جریان در لیست اولیه ائتلاف دیده می‌شود. سازوکار انتخاباتی جریان اصول‌گرا از دل جمنا پدید آمده و تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته آنها دارد. پیش از انتخابات ‌سال 96 هم جبهه نیروهای مردمی انقلاب (جمنا) اعلام موجودیت کرد؛ جبهه‌ای که آن‌چنان انسجام نداشت و در انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری‌ سال 96 رقابت را به اصلاح‌طلبان واگذار کرد.
پس از آن شورای ائتلاف اصول‌گرایان آغاز به کار کرد. با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس این شورا کار خود را جدی‌تر پیگیری می‌کند. به نظر می‌رسد سرلیستی تهران و وحدت بین همه جریان‌ها از چالش‌های اصلی شورای ائتلاف اصول‌گرایان است؛ سازوکاری که به نظر می‌رسد بیش از هر چیز به سرای اصلاح‌طلبان نزدیک است. شورایی که ریاست آن با حداد عادل است و قالیباف، بذرپاش و روح‌الامینی اعضای شاخص آن هستند، شورایی که 45 نفره است و قرار است مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده برای ائتلاف اصول‌گرایان باشد. جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت، حزب توسعه و عدالت و جمعیت رهپویان از مهم‌ترین گروه‌های ائتلاف اصول‌گرایان هستند. نگاهی به لیست اولیه اصول‌گرایان در تهران نشان می‌دهد که آنها سعی دارند در کنار حضور شخصیت‌های شاخص خود، لیستی جوان را راهی مجلس کنند. آیا اصول‌گرایان می‌توانند در مجلس بعدی پوست‌اندازی  کنند؟ باید دید در غیاب رقیب همیشگی رقابت آنها با خودشان چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

 امید‌های ناامید
از سوی دیگر فراکسیون امید مجلس که بیشترین آمار رد صلاحیت‌ها را در مجلس دارد، حالا به وسیله دو تن از چهره‌های تأییدشده خود رایزنی با شورای نگهبان را آغاز کرده است. مصطفی کواکبیان و علیرضا محجوب از سوی فراکسیون امید مأمور رایزنی درباره رد صلاحیت ۴۲ نماینده عضو این فراکسیون شده‌اند. علیرضا محجوب در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «آقای کواکبیان از طرف فراکسیون امید به‌عنوان رئیس کارگروه بررسی رد صلاحیت اعضای فراکسیون امید انتخاب شد و من هم همراه ایشان مأمور شدم که موضوع رد صلاحیت اعضای فراکسیون را پیگیری کنیم.» او درباره اقدامات نمایندگان فراکسیون امید هم افزود: «ما قرار است مذاکراتی داشته باشیم و کمک کنیم تا موضوعات را بین شورای نگهبان و نمایندگان رد صلاحیت‌شده عضو فراکسیون منتقل کنیم.» نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه صلاحیت ۴۲ عضو فراکسیون امید در انتخابات مجلس آینده رد شده است، ابراز امیدواری کرد: «در پروسه رسیدگی به اعتراضات تعداد رد صلاحیت‌شدگان کاهش یابد.»
در همین حال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با انتشار بیانیه‌ای با اعلام اینکه «امکان ارایه لیست ائتلافی از جانب این جبهه سلب شده» از«بررسی و پیگیری نتیجه اعتراض به رد صلاحیت‌ها» خبر داده است.‌ در اطلاعیه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین آمده: «از آنجا که برخی افراد و گروه‌ها و رسانه‌ها اقدام به انتشار لیست‌های جعلی به نام ائتلاف اصلاح‌طلبان کرده‌اند، دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان مجددا ضمن تأکید بر مواضعی که در آخرین بیانیه این شورا صراحتا به آن پرداخته شد، لیست‌هایی که با این عنوان منتشر می‌شود، فاقد اعتبار و صرفا گمانه‌زنی‌های افراد و گروه‌های خاص است.» هر چند این شورا که در انتخابات ‌سال 94 شکل گرفت در بیانیه اول خود درباره رد صلاحیت‌ها هم مشارکت در انتخابات را توصیه کرده بود «شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی به‌رغم همه این ملاحظات، همچنان صندوق رأی را مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه تغییر و اصلاح در کشور می‌داند و با همین باور، با علم به همه دلسردی‌های جامعه و فارغ از نتیجه انتخابات، فعالیت خود را برای حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی آغاز کرد.»
در آخرین واکنش‌ها به رد صلاحیت‌های گسترده، علی یونسی، مشاور رئیس‌جمهوری و از چهره‌های نزدیک به اصلاحات از انتخابات به‌عنوان بهترین شیوه برای دفاع از منافع و امنیت ملی یاد کرد و از کارگزاران انتخابات خواست تا با الگوبرداری از شخصیت شهید سلیمانی فراجناحی عمل کنند. همچنین آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت هم در واکنش به تصمیم شورای نگهبان گفت: «وقتی می‌گویید حفظ نظام  اوجب واجبات است، از واجبات دیگر انقلاب ۵۷ هم بگویید؛ قرار بود میزان رأی ملت باشد.»

 


تعداد بازدید :  223