شماره ۱۸۹۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن
صفحه را ببند
یوسف مولایی در گفت‌وگو با «شهروند»:
ظریف می‌خواهد به اروپا هشدار تهدیدآمیز بدهد
در حقیقت اگر از ان‌پی‌تی خارج شویم، فشارهایی که روی دوش ما هست، در این حوزه بیشتر می‌شود، پرونده به شورای امنیت می‌رود و در آنجا احتمال دارد، دوباره برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران قطع‌نامه‌های بیشتری تصویب شود

روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت اگر پرونده برجام به شورای امنیت برود، ایران از معاهده ان‌‌پی‌تی خارج می‌شود. ظریف با اشاره به اینکه ایران گام دیگری برای کاهش تعهدات خود برنخواهد داشت، درباره تصمیم تروییکای اروپایی برای فعال‌سازی سازوکار حل اختلاف برجام گفت: «اگر اروپایی‌ها به رفتار بلاوجه خود ادامه‌دهند یا پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، موضوع خروج ایران از ان‌‌پی‌تی مطرح می‌شود.» وزیر خارجه ایران همچنین با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درباره پولشویی و سی‌اف‌تی با تأکید بر اینکه دامن ایران از اتهام پولشویی مبراست، از پیوستن ایران به معاهده اف‌ای‌تی‌اف دفاع کرد.
یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با «شهروند» در پاسخ به این سوال که خروج ایران از ان‌پی‌تی چه تبعاتی خواهد داشت، گفت: «به هر حال خروج از ان‌پی‌تی به این معنی است که ایران استانداردهای تعریف‌شده برای سیستم نظارت و رصدکردن فعالیت هسته‌ای خود را نمی‌پذیرد. ما برمی‌گردیم به وضعیتی که در آن ایران بیشتر در مظان اتهام بوده، عملیاتش شفاف نیست و احتمال اینکه ایران از فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز منحرف شود، وجود دارد. به همین دلیل ما گفتیم پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کنیم، برجام را نوشتیم و به اجرا گذاشتیم که به دنیا اعتماد بدهیم فعالیت‌های ما شفاف و در مسیر صلح‌آمیز است. حالا اگر اینها را به هم بزنیم و در حقیقت از ان‌پی‌تی خارج شویم، فشارهایی که روی دوش ما هست، در این حوزه بیشتر می‌شود، پرونده به شورای امنیت می‌رود و در آنجا احتمال دارد، دوباره برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران قطع‌نامه‌های بیشتری تصویب شود.»
مولایی در پاسخ به این سوال که ظریف در صحبت‌هایش از پذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف دفاع کرده است، می‌گوید: «اینها دو مقوله جدا هستند. در حقیقت از جهتی هم هر دو تا در این مسیر قرار دارند که ما با استانداردهای جهانی چگونه می‌خواهیم برخورد کنیم. آیا این استانداردها را می‌پذیریم، باوجود اینکه به آنها ایراد داریم، باوجود اینکه می‌دانیم اینها در سیستمی طراحی شده‌اند که عادلانه و منصفانه‌ نیست. ولی برای اینکه بتوانیم زیست اجتماعی‌مان را در جامعه جهانی ادامه بدهیم، این استانداردها را می‌پذیریم. آقای ظریف از یک طرف می‌خواهد در سطح جهانی اعتمادسازی کند و بگوید که ما حاضر به پذیرش استانداردهای جهانی هستیم و در داخل نظم جهانی حرکت می‌کنیم و از یک طرف تهدید می‌کند که اگر به ما فشار بیاورند و برجام در مسیر تعلیق تحریم‌ها عملیاتی نشود، پس ماندن در این سیستم برای ما فایده‌ای ندارد و از سیستم ان‌پی‌تی  خارج می‌شویم.» 


تعداد بازدید :  344