شماره ۱۸۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
عراقچی: اروپا نمی‌تواند به لحاظ منطقی سازوکار حل اختلاف را فعال کند

[ایرنا] معاون سیاسی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه ایران بند ۳۶ را فعال کرد و مراحل این سازوکار را به پایان رساند، گفت: «کشورهای اروپایی به لحاظ حقوقی و سیاسی و حتی به لحاظ منطقی نمی‌توانند از این سازوکار، درحالی ‌که ما فعال کرده و به پایان رسانده‌ایم، استفاده کنند.»
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه بعد از ظهر دیروز در نشست ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی که در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان شهید او گفت: «شاید تاریخ منطقه را بتوان بعد از این واقعه تقسیم کرد، به‌ویژه پس از ضربه قدرتمند ایران که در معادلات راهبردی در منطقه و مناسبات قدرت میان ایران و آمریکا تغییر ایجاد کرد.»
عراقچی افزود: «آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با ترور سردار سلیمانی محور مقاومت شکسته می‌شود، ولی ایران با دو اقدام این تفکر را به شکست رساند؛ یکی با تشییع جنازه میلیونی مردم که با ابزار اعتقاد و خشم‌شان بود که عزم ملی شکل گرفت و در ادامه آن، یک ضربه راهبردی به آمریکا زده شد که ۱۵ موشک قدر و سنگین به بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا شلیک شد.»
او پاسخ ایران را یک ضربه راهبردی دانست و خاطرنشان کرد: «به نظر من، میزان تلفات مهم نیست. مهم این بود که آمریکایی‌ها به این رسیدند که نمی‌توانند به اقدام ایران پاسخ دهند که این مسأله منجر به ضربات بیشتری می‌شود. نتیجه این مسأله موازنه راهبردی و بازدارندگی راهبردی میان ایران و آمریکا بود که مسأله کوچکی نیست. آنها سیلی محکمی خوردند و هیمنه آنها شکسته شد. درواقع یک موازنه راهبردی و بازدارندگی راهبردی میان ایران و آمریکا شکل گرفته است.»
این دیپلمات ارشد با بیان اینکه در تئوری بازدارندگی تهدیدات دشمن بر اساس توانمندی داخلی رفع می‌شود، گفت: «وقتی این بازدارندگی موثر است که بتوانی ضربه‌ای بزنی و ضربه دوم را نخوری. اینکه می‌گویند تلفات ندادیم یک بهانه است. مگر می‌شود به یک پایگاه ضربه بزنی و تلفات نداده باشد. ما با یک تحول بزرگ در ژئوپولیتیک در منطقه روبه‌رو هستیم که یک توازن قدرت و بازدارندگی میان ایران و آمریکا در منطقه است.»
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره فعال‌کردن سازوکار حل‌وفصل اختلافات از سوی سه کشور اروپایی گفت: «مکانیزم ماشه به معنای برگشت تحریم‌های شورای امنیت از سوی سه کشور شروع نشده است، بلکه آنها می‌خواهند سازوکار حل‌وفصل اختلافات را براساس بند ۳۶ آغاز کنند. درحالی‌ که مکانیزم ماشه در بند ۳۷ است. بند ۳۶ به‌طور اتوماتیک به بند ۳۷ منجر نمی‌شود، البته راه را می‌تواند باز کند.»
او گفت: «الان درگیر یک‌سری بحث‌های پیچیده حقوقی هستیم و نظر روسیه و چین همین است. ابتدا ایران بود که بند ۳۶ را فعال کرد و مراحل این سازوکار را به پایان رساند. کشورهای اروپایی به لحاظ حقوقی و سیاسی و حتی به لحاظ منطقی نمی‌توانند از این سازوکار درحالی ‌که ما فعال کرده و به پایان رسانده‌ایم، استفاده کنند.» معاون سیاسی وزیر خارجه درباره خروج از برجام نیز با بیان اینکه الان زود است در این‌باره صحبت کنیم، خاطرنشان کرد: «ایران نشان داده است تصمیماتی کاملا عاقلانه، حساب‌شده،  سنجیده و در زمان خود می‌گیرد.» معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به گام‌های پنج‌گانه ایران اظهار داشت: «کشورهای اروپایی‌ از نظر منطقی و حقوقی، درحالی ‌که ایران آن را آغاز کرده، نمی‌توانند شروع کنند چرا که اقدام ایران جبرانی بوده و آنها نمی‌توانند اقدامات جبرانی در برابر اقدامات جبرانی انجام دهند.»  معاون وزیر امور خارجه درباره بسته‌شدن مذاکره ایران و آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی یادآور شد: «بحث مذاکره با آمریکا محاسبات خود را دارد و براساس منافع ملی کشور انجام می‌شود. ما اعلام کرده بودیم تحت فشار حداکثری مذاکره نمی‌کنیم. این سیاست کماکان وجود دارد و تا زمانی که سیاست فشار حداکثری جریان دارد، صحبت از مذاکره یا فکر درباره آن برای ما جایگاهی ندارد.»

 


تعداد بازدید :  300