شماره ۱۸۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
واکنش لاریجانی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان:
علت ردصلاحیت‌ها سوء‌استفاده اقتصادی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در انتقاد از علت‌های بیان‌شده در مورد ردصلاحیت نامزدهای انتخاباتی از جانب شورای نگهبان گفت: «رسانه‌ها مطلبی را از جانب سخنگوی شورای نگهبان منتشر کردند که علت ردصلاحیت را سوء‌استفاده اقتصادی بیان‌می‌کرد. این مطلب درست نیست.» علی لاریجانی در جلسه علنی روز گذشته در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از هیأت‌های مرکزی و نظارت در انتخابات درباره نظرات این هیأت در مورد
رد صلاحیت بعضی نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که عمده ردصلاحیت‌ها را مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. این مطلب درست نیست، چراکه نامه‌های ارسال‌شده هیأت نظارت به نمایندگان به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند. البته برای بعضی نمایندگان این‌گونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس‌نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده و نظام را متهم به
فساد کنند.»
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به فقهای شورای نگهبان و حقوقدانان گفت: «از شما درخواست می‌کنم در این بخش داوری لازم را داشته باشید تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود. براساس قانون، نظرات مراجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد، گزارش‌های غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد و با اغراض خاصی ارایه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مشوش کند. تردیدی نیست که اگر محکمه‌ای در مورد فساد در پرونده کسی چه مالی و چه غیر از آن نظر داده باشد، همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرف گزارش از مرجعی باشد، باید اتقان آن را بررسی‌کرد تا گزارش اولیه و خامی نباشد و با آبروی افراد بازی‌نشود. از طرف دیگر اگر سیستم‌های اطلاعاتی در مورد نمایندگان مجلس مطلبی داشتند، بهتر آن بود که در طول این چهار‌سال اطلاعات را در میان می‌گذاشتند تا اصلاح شود، نه اینکه نزدیک انتخابات آن را یک جا مطرح کنند. البته وزارت اطلاعات در چند مورد که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد، مطالبی را درباره‌ برخی به اینجانب دادند و بنده هم به افراد متذکر شدم و آنان نیز از طریق وزارت اطلاعات پیگیری کردند تا صحت مطالب روشن شود.» رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد گزارش‌هایی که وزارت اطلاعات راجع به برخی نمایندگان به او داده است، توضیح داد: «این گزارش‌ها به هیچ وجه در حد و اندازه ردصلاحیت نبوده و اگر بوده حداقل به بنده منتقل نشده است. پس بزرگ‌نمایی اشکالات اقتصادی هم خسارت حیثیتی به افراد می‌زند و هم به کشور لطمه وارد می‌کند. در اظهارات هیأت مرکزی آمده که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده است که مبنای درستی برای انتخابات صحیح است، اما در استناد به بندهایی از ماده ۲۹ که به نوعی التزام عملی به نظام است، باید دقت داشت. بنده که با برخی آقایان چهار سال، با برخی هشت‌سال و با بعضی ۱۲‌سال همکاری روزانه داشتم، التزام نداشتن عملی به نظام را در اکثر قریب به اتفاق نمایندگان تأیید نمی‌کنم.» لاریجانی در ادامه‌ سخنان خود «عدم احراز صلاحیت» بعضی از نمایندگان را به صلاح ندانست و گفت: «در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست. دیدید که رئیس‌جمهوری نااهل آمریکا چه سوء‌استفاده‌ای از این قضیه کرد. اگرچه تعداد زیاد نامزدها و زمان کوتاه بررسی، مشکلاتی را برای هیأت مرکزی و هیأت نظارت ایجاد کرده است که امیدواریم در بررسی شورای نگهبان حتی‌المقدور مرتفع شود. هرچه در این زمینه تلاش شود و عدم احرازها کاهش یابد، به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که در شرایط فعلی انقلاب ضرورت دارد.»
سخنان رئیس مجلس درباره ردصلاحیت‌ها واکنش عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان را در پی داشت. کدخدایی در پاسخ به خبرنگاران با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «آنچه ملاک است، بررسی صلاحیت‌ها برای ورود به مجلس است، بنابراین هیچ گاه اسناد و مدارک را مستقیما برای قوه قضائیه ارسال نخواهیم کرد. اگر مراجع دیگر صلاحیت داشته باشند و تشخیص‌شان این باشد، آنها می‌توانند اعلام نظر کنند.» سخنگوی شورای نگهبان افزود: «کمتر از 7هزار شکایت درباره ردصلاحیت‌ها دریافت کردیم که مشغول بررسی آنها هستیم. قانون‌گذار برای ما تکلیفی معین نکرده که اگر تخلفات یا جرایمی است، آنها را به قوه قضائیه ارسال کنیم.» کدخدایی با اشاره به نتایج احتمالی اعتراضات به ردصلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: «مثل ادوار گذشته ممکن است افرادی که اعتراض کردند، با توجه به اسناد و مدارک جدیدی که به دست ما می‌رسد، صلاحیت‌شان تأیید شود و ما نتیجه را اعلام خواهیم کرد.» او ادامه داد: «اعضای شورای نگهبان، نمایندگان ردصلاحیت‌شده را پذیرفتند و جزییات پرونده‌ها یکایک برای آنان روشن شد. در قانون انتخابات، مباحث مربوط به سوءاستفاده‌های اقتصادی، اخلاقی و مقابله با حاکمیت را داریم و مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات خارج از اینها نیست.» سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره شفاف‌شدن دلایل ردصلاحیت‌ها گفت: «شورای نگهبان ممنوعیت قانونی دارد که جزییات پرونده‌ها را به افکار عمومی اعلام کند.»
از سوی دیگر، بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و دلایل آن واکنش برخی از چهره‌های سیاسی شاخص را هم در پی داشت. سیدمصطفی ‌هاشمی‌طبا، نامزد سابق ریاست‌جمهوری در واکنش به ردصلاحیت‌های گسترده گفت: «ردصلاحیت حدود 90نفر از نمایندگان کنونی بدین معناست که ما اکنون مجلسی با نمایندگان فاسد الاخلاق داریم. بر این باور هستم شورای نگهبان نمی‌تواند در مقام قاضی عمل کند و اگر محکومیت قضائی از قبل وجود داشته باشد، می‌تواند براساس آن قضاوت کند.»

  داوری بی‌طرف
علی جنتی:صدها نفر از نامزدهای انتخابات مجلس به دلیل عدم التزام عملی به اسلام یاعدم اعتقادبه نظام ردصلاحیت شده‌اند در بین آنان بسیاری از شخصیت‌های متدین، کارآمد و معتقد به نظام دیده می‌شوندکه از حضور در این رقابت بازمانده اند.  وقتی داوران مسابقه همگی از طرفداران تیم رقیب باشند پیشاپیش نتیجه مسابقه روشن است.

 


تعداد بازدید :  269