شماره ۱۸۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
اخبار روز

پوتین حکمرانی مادام‌‌العمری را به سبک رهبران شوروی  رد کرد
رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد که نمی‌خواهد روسیه به دوره‌ای از اتحاد جماهیر شوروی بازگردد که حاکمان مادام‌‌العمری داشت که در زمان تصدی قدرت از دنیا می‌رفتند و هیچ استراتژی جانشینی مناسبی نداشتند.به گزارش رویترز، اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در جمع کهنه‌‌سربازان جنگ جهانی دوم در سن‌پترزبورگ، چند روز پس از آن بود که او از تغییر و تحولات گسترده در سیستم سیاسی کشورش پرده برداشت؛ تغییراتی که به استعفای دیمیتری مدودف از مقام نخست‌وزیری و دولتش هم منجر شد. پوتین در اقدامی غافلگیرانه، میخائیل میشوستین، رئیس نه‌چندان شناخته‌شده سرویس مالیات کشورش را به‌عنوان نخست‌وزیر بعدی این کشور انتخاب کرد. روس‌ها اکنون منتظرند تا بشنوند که کدام یک از وزیران شغل خود را در دولت جدید حفظ می‌کنند. تغییرات پوتین قانون اساسی روسیه را برای ایجاد مراکز جدید قدرت در خارج از ریاست‌جمهوری اصلاح کرده و به نظر می‌رسد که به پوتین شصت‌وهفت ساله فرصت می‌دهد تا پس از ترک ریاست‌جمهوری در ‌سال ۲۰۲۴ سلطه خود را بر قدرت بیشتر کند. او به مدت دو دهه بر سیاست روسیه، به‌عنوان رئیس‌جمهوری یا نخست‌وزیر، تسلط داشته است. پوتین در اظهارات روز شنبه خود، ایده ریاست‌جمهوری مادام‌العمری را در روسیه رد کرد. او که قبلا گفته بود می‌خواهد روسای‌جمهوری آینده کشورش را به دو دوره قدرت محدود کند، در حال حاضر در دوره چهارم ریاست‌جمهوری خود به سر می‌برد.


تیم حقوقی ترامپ رسما به احضاریه‌ سنا درباره استیضاح پاسخ داد
تیم حقوقی رئیس‌جمهوری آمریکا رسما به احضاریه‌های سنا خطاب به دونالد ترامپ پاسخ داد و نظر اجمالی را درباره اینکه نهایتا دفاعیه کاخ سفید در روند استیضاح چه خواهد بود، ارایه کرد. به گزارش ایسنا، این واکنش تیم حقوقی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مفاد استیضاح را از نظر قانونی «نامعتبر» می‌خواند و تأکید دارد که این روند حمله‌ای به آمریکایی‌هاست و همچنین این استیضاح را از لحاظ آیین‌نامه‌ای و هم مفاد قانون اساسی به چالش کشیده‌ است.بر اساس گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، تیم وکلای حقوقی دونالد ترامپ نخستین واکنش رسمی خود را به اتهامات طرح استیضاح علیه رئیس‌جمهوری آمریکا  منتشر و استیضاح را «حمله‌ای خطرناک» به دموکراسی توصیف کرده است. این دفاعیه می‌گوید که بندهای استیضاح هیچ جرمی را تشریح نمی‌کند و تلاشی «گستاخانه» برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است. این واکنش در حالی منتشر شد که دموکرات‌ها گزارش خود را برای شروع محاکمه استیضاح در سنا ارسال کردند. محاکمه ترامپ در سنا قرار است ساعت ۱۳:  ۰۰ روز سه‌شنبه آغاز شود. ترامپ چهارمین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست که با روند استیضاح مواجه می‌شود. او که با دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در کار کنگره روبه‌روست هرگونه تخلفی را رد کرده و این پرونده را «ساختگی» خوانده است.


اردوغان: از سوریه و لیبی نمی‌رویم
رئیس‌جمهوری ترکیه حملات نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی را به طرابلس به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که جامعه بین‌الملل به این حملات پاسخی درخور نداده است. او همچنین اعلام کرد که نیروهایش در سوریه و لیبی می‌مانند. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بار دیگر خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی را به باد انتقاد گرفت و گفت که جامعه بین‌الملل به حملات گستاخانه حفتر به طرابلس پاسخی درخور نداده است. رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد:   «تلاش‌های ما در این زمینه روشن است. پس از تلاش‌های چهار ماهه ترکیه و روسیه به آتش‌بس موقت در لیبی رسیدیم. ترکیه کلید صلح در لیبی است.» او با بیان اینکه موضع‌گیری ترکیه «نقش بزرگی» در سرکوبی «کودتای» حفتر داشته است، از جامعه بین‌الملل خواست به نفع جاه‌طلبی‌های تاجران خون و هرج‌ومرج، امیدهایی را که بار دیگر در لیبی زنده شده، فدا نکند. اردوغان گفت که هیچ راه حل نظامی در لیبی وجود ندارد و تلاش‌ها برای تحمیل راه حل نظامی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 


تعداد بازدید :  309