شماره ۱۸۹۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ دي
صفحه را ببند
جامعه فوتبال رأی به کناره‌گیری تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان داد
پلیتیک فوتبال برای بازگشت به آسیا

 [شهروند] هیأت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز تصمیم نهایی خود را درباره مصوبه کمیته مسابقات درباره محرومیت باشگاه‌های ایرانی از میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی ویژه اتخاذ خواهد کرد. ایران موضع رسمی خود را درباره کناره‌گیری از مسابقات به AFC اعلام کرده است و همه نگاه‌ها به خروجی جلسه بسیار مهم کمیته اجرایی خواهد بود. البته همه امیدوار هستند مهدی تاج، نایب‌رئیس کنفدراسیون با ارتباطاتی که دارد، مقدماتی را فراهم کند که تصمیم کمیته مسابقات در این نشست وتو شود و میزبانی از تیم‌های ایرانی گرفته نشود.

برگزاری جلسه اضطراری با خروجی انصراف
همان‌طور که در بیانیه جمعه شب فدراسیون فوتبال در واکنش به تصمیم جنجالی کمیته مسابقات AFC اشاره شده بود،‌ صبح روز شنبه جلسه اضطراری برای تصمیم‌گیری درباره واکنش فوتبال ایران به این اتفاق در دفتر حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال برگزار شد. در این نشست حمیداوی مالک باشگاه شهرخودرو،‌ محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل پرسپولیس و مسعود تابش مدیرعامل سپاهان به همراه علی‌نژاد معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش حضور داشتند. در این نشست ضمن بررسی ابعاد مختلف این اتفاق برای فوتبال ایران به صورت رسمی تصمیم گرفته شد که در صورت تصویب تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در هیأت اجرایی،‌ تمام تیم‌های باشگاهی ایران حضور در مسابقات این فصل از لیگ قهرمانان را تحریم‌کنند. در جلسه برگزارشده طبق اعلام رسمی سرپرست فدراسیون فوتبال احتمالات مختلف درباره تبعات این واکنش فوتبال ایران را طبق قوانین بررسی و تحلیل کرده‌اند. حیدر بهاروند گفته احتمالا جریمه 20 تا 30هزار فرانکی برای هر باشگاه در نظر گرفته خواهد شد، اما تصمیم نهایی را کمیته انضباطی AFC اتخاذ خواهد کرد. به هر صورت‌ اسپانسرهای کنفدراسیون فوتبال ایران برای برگزاری مسابقات باشگاه‌های ایرانی هم سرمایه‌گذاری هنگفتی داشته‌‌اند و کناره‌گیری نمایندگان ایران ممکن است تبعات مالی برای نهاد حاکم بر فوتبال آسیا به همراه داشته باشد. به همین ترتیب در صورت رسیدن به چنین فضایی تا زمانی که AFC تصمیم نهایی را نگیرد، هیچ‌کسی به قطعیت نمی‌تواند بگوید جرایم چه خواهد بود. به‌هرحال برخی‌ کارشناسان هم معتقدند که احتمال دارد چهار باشگاه ایرانی با محرومیت‌های سنگین از سوی کمیته انضباطی کنفدراسیون روبه‌رو شوند و حداقل تا دو فصل بعد هم اجازه حضور آنها در مسابقات داده نشود.

مردم چه می‌خواهند؟
بررسی نتایج نظرسنجی و واکنش اکثر هواداران فوتبال ایران در فضای مجازی به خوبی نشان می‌دهد که آنها هم در صورت ندادن میزبانی به ایران به علت این تصمیم سیاسی عجیب و حیرت‌انگیز ترجیح می‌دهند تیم‌های محبوب‌شان از مسابقات انصراف بدهند و زیر بار حرف زور به علت کارشکنی‌ کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس نروند. برخی از هواداران معتقدند همان زمانی که کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت بازی نمایندگان ایران و عربستان در کشور ثالث برگزار شود هم ایران باید موضع محکم و تندی می‌گرفت و نباید زیر بار اجرای این تصمیم می‌رفت، اگر الان هم مصوبه احتمالی رسمی کنفدراسیون را بپذیرد، نه‌تنها اعتبار خود را از دست داده است، بلکه از همه نظر ضرر خواهد کرد. به این ترتیب واکنش‌های مردمی هم دست مدیران ورزش و فوتبال ایران را برای مقابله محکم با کنفدراسیون فوتبال آسیا بازگذاشت و اراده آنها را برای مخالفت با این تصمیم و کناره‌گیری بیشتر کرد. به هر صورت شاید برای نخستین بار است که در سال‌های اخیر در مورد موضوعی بسیار مهم اکثریت جامعه فوتبال با هم اتحاد و اتفاق نظر دارند.

واکنش مدیران ورزش و فوتبال
واکنش مدیران فوتبال کشور به مصوبه کمیته مسابقات AFC هم در نوع خود جالب بود. محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل پرسپولیس گفته است: «قاطعانه می‌ایستیم و زیربار تصمیم AFC نمی‌رویم.» مسعود تابش، مدیرعامل باشگاه سپاهان هم روی مخالفت با تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تأکید داشت. حمیداوی، مالک باشگاه شهرخودرو نیز گفت: «آقایان پیش‌بینی می‌کنند اگر قبول کنیم که در کشور ثالث به میدان برویم، این موضوع به بازی‌های ملی و سایر ورزش‌ها سرایت می‌کند. این موضوع، کیفیت و ارزش ورزش ما را کاهش می‌دهد، اما عزت، شرف و اقتدار ایران از هر رویداد ورزشی بالاتر است» گفتنی است در بیانیه مشترک چهار باشگاه نماینده ایران و فدراسیون فوتبال هم همین نظرات و تصمیم قطعی برای کناره‌گیری از مسابقات در صورت گرفتن میزبانی ایران ذکر شده بود. صحبت‌های رضا صالحی‌امیری یکی از بالاترین مقامات ورزش کشور هم در نوع خود بسیار مهم و قابل تأمل بود. رئیس کمیته ملی المپیک  گفته است: «این مسأله را باید در دایره جامع‌تری به‌عنوان دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی ببینیم. امروز مسأله فوتبال و ورزش و رأی مسأله سیاست نیست. بخشی از فشار استکبار جهانی هم از طریق ورزش است و می‌خواهد نشاط را از مردم بگیرد و این موضوع بخشی از پروژه ناامیدکردن مردم است. همه می‌دانند که ما در فضای امنی قرار داریم و ایران از امن‌ترین کشورهاست. حادثه‌ای اتفاق افتاد و ایران هم رسما پذیرفت و ادامه آن دیگر انتقام‌جویی از مردم است. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم فاقد اقتدار است، نوعی قدرت نیابتی دارد و در فضای فعلی هیچ‌گونه اختیاری برای تصمیم‌گیری ندارد و به‌عنوان بازیچه استکبار جهانی عمل می‌کند.» صالحی‌امیری همچنین به صورت رسمی اعلام کرد: «ما برای اقتدار نظام هیچ تحقیری را تحمل نخواهیم کرد و اگر تصمیم AFC بر سلب میزبانی از تیم‌های ایرانی باشد،  قطعا در مسابقات شرکت نخواهیم کرد.»

آب پاکی رئیس موقت فدراسیون
«این تصمیم نه فوتبالی است و نه عاقلانه. ما جلوی این تصمیم می‌ایستیم.» حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال با این مقدمه به‌عنوان نفر اول مدیریتی فوتبال کشور مخالفت صریح باشگاه‌ها با تصمیم سیاسی و غیرفوتبالی کنفدراسیون فوتبال آسیا را اعلام کرد. حیدر بهاروند در اینباره تأکید کرد: «با این شرایط فکر می‌کنم هم جریمه شویم و هم محروم، اما با وضعیتی که داریم، اگر این ذلت را بپذیریم، بیشتر ضرر خواهیم کرد و به نفع فوتبال و ایران نیست. همان‌طور که می‌بینید مردم هم موافق شرکت‌کردن در مسابقات با این شرایط اعلام‌شده AFC نیستند و ما اجازه نمی‌دهیم با تصمیم‌های سیاسی اعتبار فوتبال ایران را زیر سوال ببرند و شک نکنید که کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با شرکت‌نکردن ایران در مسابقات هزینه‌های سنگینی متحمل خواهد شد.»

تاج وارد عمل شد
فدراسیون فوتبال بعد از جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته و رسیدن به تصمیمی مشترک نامه‌ای تند و تهدید‌آمیز برای شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرد و به آنها گفت در صورت گرفتن میزبانی، باشگاه‌های ایرانی در مسابقات شرکت نخواهند کرد. همچنین مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال که نایب‌رئیس و عضو هیأت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز هست، تماس‌هایی با اعضای کمیته اجرایی برای مخالفت با این تصمیم کمیته مسابقات گرفته و از طرف دیگر نامه‌ای به شیخ سلمان نوشته است. حیدر بهاروند درباره محتوای نامه تاج به شیخ سلمان گفت: «جواب آقای تاج در واکنش به این رأی خیلی تند بود، چون از مشروعیت تیم‌های ما دفاع کرده است.»

تیم‌ملی هم از میزبانی محروم می‌شود؟

آخرین ابهام و نگرانی اما درمورد تصمیم فیفا درباره مسابقات تیم‌ملی ایران در مقدماتی جام‌جهانی است. اگر AFC به علت دلایل واهی اعلام‌شده تصمیم کمیته مسابقات را تصویب کند،‌ آن وقت این احتمال وجود دارد که همین تصمیم برای فوتبال ملی ایران هم گرفته شود، به همین دلیل همه نگران مسابقات ایران در انتخابی جام‌جهانی قطر هستند، چون اگر فیفا هم وارد این بازی سیاسی شود، آن وقت جام‌جهانی برای ایران از دست خواهد رفت و ما از برگزاری مسابقات ملی در کشور ثالث هم انصراف خواهیم داد. البته مدیران فوتبال کشور به صراحت اعلام کرده‌اند، هیچ نامه‌ای به آنها درباره گرفتن میزبانی مسابقات ملی ارسال نشده و از طرفی به دنبال اتفاقات اخیر رایزنی‌های خود با فیفا و جیانی اینفانتینو را هم آغاز کرده‌اند تا مقابل این تصمیم AFC بایستند.


تعداد بازدید :  355