شماره ۱۸۹۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ دي
صفحه را ببند
افشاگری مجله فوربس درباره ولیعهد امارات
محمد بن ‏زاید، ولیعهد امارات تاکنون بخشی از مشکل چشم‌انداز هولناک آینده خلیج‌فارس و خاورمیانه بوده، نه ‏بخشی از راه حل آن‎. بن‌زاید از ارتش و منابع مالی امارات برای «دفع ‏ظهور گرایش‌های دموکراتیک در این منطقه تحت پوشش مبارزه با افراط‌گرایی» استفاده کرده است

مطلبی در مجله فوربس منتشر شد که ولیعهد امارات را به دیکتاتوری و دست داشتن در ‏درگیری‌های خاورمیانه متهم کرد‎.
به گزارش ایسنا، در این مطلب آمده نخستین چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که محمد بن ‏زاید، ولیعهد امارات تاکنون بخشی از مشکل چشم‌انداز هولناک آینده خلیج‌فارس و خاورمیانه بوده، نه ‏بخشی از راه حل آن‎. این گزارش اظهار می‌کند که بن‌زاید از ارتش و منابع مالی امارات برای «دفع ‏ظهور گرایش‌های دموکراتیک در این منطقه تحت پوشش مبارزه با افراط‌گرایی» استفاده کرده است.
این مطلب در ادامه بیان می‌کند که فروش تسلیحات ۲۷‌میلیارد دلاری آمریکا به امارات طی دهه گذشته ‏راه را برای نقش سیاسی و نظامی آن در یمن، لیبی و مصر باز کرده که اغلب مخرب و بی‌ثبات‌کننده ‏بوده است‎.
در این مطلب آمده است: امارات به‌طور خودسرانه افرادی را که از مسئولان این کشور انتقاد می‌کنند، ‏بازداشت و در برخی موارد به زور ناپدید می‌کند. این کشور نقشی مهم در ائتلاف سعودی دارد که ‏حملات غیرقانونی‌ای در یمن داشته که برخی از آنها احتمالا جنایت جنگی هستند. امارات همچنین در ‏سوء استفاده از بازداشت‌شدگان چه در داخل این کشور و چه در خارج از آن دست داشته است‎.
این مطلب با تأکید بر اینکه نفوذ محمد بن زاید فراتر از مرزهای این کشور پیش رفته است، او را به ‏پیوستن به عربستان برای ایجاد کودتایی که عبدالفتاح السیسی را در مصر روی کار آورد متهم می‌کند ‏و می‌افزاید، دولت او همچنین نیروهای خلیفه حفتر را علیه دولت به رسمیت شناخته شده از سوی ‏سازمان ملل حمایت و تسلیحات آن را تأمین کرده است‎.
این مطلب همچنین اظهار می‌کند اگرچه بن زاید حضوری کاهش یافته در یمن دارد، گفته می‌شود ‏هنوز رابطه نزدیکش را با گروه‌های جدایی‌طلب و شبه نظامی حفظ کرده است‎. طبق گزارش مجله ‏فوربس، امارات به دلیل برخورداری از یکی از قدرتمندترین لابی‌ها در واشنگتن از انتقادات ‏‏بزرگ‌تر قسر در رفته است‎.
این گزارش نشان می‌دهد امارات در‌سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۰‌میلیون دلار برای ۲۰ شرکت لابی‌کننده ‏جداگانه هزینه کرده که در بیش از ۳هزار اقدام لابی‌گرانه جداگانه، ازجمله دیدار با اعضای کنگره، ‏رسانه‌ها و پژوهشکده‌های بانفوذ دست داشته‌اند و شرکت‌هایی که با امارات در این زمینه همکاری ‏کرده‌اند بیش از ۶۰۰‌هزار دلار به دست آورده‌اند. این مطلب می‌افزاید، دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بن زاید را بازیگری خطرناک و ‏سرکش می‌دانست، با این حال او در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا ‏به عنوان شریکی منعطف دیده شده است‎. این گزارش همچنین پیش‌بینی‌ کرده است که ولیعهد ‏امارات از همتای عربستانی‌اش کمتر شناخته شده است، ولی می‌تواند نفوذ بیشتری در آینده منطقه داشته ‏باشد‎.


تعداد بازدید :  375