شماره ۱۸۹۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
فرآیند رسمی استیضاح ترامپ آغاز شد
دیگر هیچ جایی برای سناتورهای جمهوری‌خواه باقی نمانده است تا خود را پنهان کنند. روز سه‌شنبه به‌زودی می‌آید و جمهوری‌خواهان برای دفاع از ترامپ و تبرئه‌کردن او از اتهامات بزرگی چون «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره» هزینه زیادی متحمل خواهند شد

[شهروند] قاضی «جان رابرتس»، رئیس دیوان‌عالی ایالات‌متحده رو کرد به سناتورها و از آنها پرسید: «آیا با جدیت سوگند یادمی‌کنید تا در همه امور مربوط به محاکمه برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، براساس قانون اساسی و قوانین، مجری بی‌طرف قانون باشید؟»
پاسخ همه سناتورها یک کلمه بود: «آری.»
به این ترتیب، رسما روند استیضاح دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا آغاز شد. در تاریخ دویست‌وپنجاه ساله آمریکا، تنها دو بار یک رئیس‌جمهوری استیضاح شده؛ ترامپ سومی است.
ترامپ در توییتی به مراسم سنا واکنش نشان داد. او نوشت: «استیضاح من همین حالا به علت گفت‌وگوی تلفنی بی‌عیب و نقصم آغاز شد.» ترامپ همچنین در مصاحبه با خبرنگاران با تأکید روی این نکته که محاکمه او باید «خیلی سریع» پیش برود، اتهام‌های مطرح‌شده علیه خود را «حقه» و «فرآیندی حزبی» نامید.
روز پنجشنبه گروه هفت نفره موسوم به «مدیران استیضاح» رئیس‌جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان به رهبری آدام شیف با حضور در سنای ایالات متحده پرونده اتهامی دو ماده‌ای استیضاح دونالد ترامپ را قرائت کردند و تحویل سنا دادند. گروه هفت نفره شامل «آدام شیف» نماینده دموکرات کالیفرنیا و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، «جری نادلر» رئیس کمیته قضائی مجلس و پنج نماینده جمهوری‌خواه است که در سنا حضور پیدا کردند. هریک از آنها پوشه‌ای از اسناد را در دست داشتند که در هر پوشه نسخه‌ای از دو بند استیضاح ترامپ قرار داشت.
پیشتر براساس آنچه به تصویب نمایندگان مجلس رسید، قراراست روز سه‌شنبه دونالد ترامپ به دو دلیل «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره» در سنا استیضاح شود. احتمالا رسیدگی به این پرونده چند روز طول خواهد کشید.

چیزی شبیه تهدید
«استفن کالینسون»، تحلیلگر سی.ان.ان در یادداشتی می‌نویسد دیگر هیچ جایی برای سناتورهای جمهوری‌خواه باقی نمانده است تا خود را پنهان کنند. روز سه‌شنبه به‌زودی می‌آید و جمهوری‌خواهان برای دفاع از ترامپ و تبرئه‌کردن او از اتهامات بزرگی چون «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره» هزینه زیادی متحمل خواهند شد. زمانی که مدیران استیضاح درحال ارایه مستندات خود هستند، 53 سناتور جمهوری‌خواه باید در سکوت سرجایشان بنشینند و گوش کنند. مستنداتی که همگی به موضوع تماس تلفنی ترامپ با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بازمی‌گردد. ترامپ خود مکالمه تلفنی‌اش با رئیس‌جمهوری اوکراین را فوق‌العاده و بی‌عیب و نقص توصیف کرده است.
اما تحقیقات دموکرات‌ها نشان می‌دهد ترامپ با باج‌خواهی اوکراین را مجبور کرده تحقیقاتی را علیه جو بایدن، نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات 2020 آغاز کند و به این ترتیب به اعتبار او ضربه بزند.
جمهوری‌خواهان هم‌حزبی ترامپ نیز می‌گویند دموکرات‌ها درحال ضربه‌زدن به ترامپ و توطئه برای برکناری او هستند. برخی از جمهوری‌خواهان میانه‌رو می‌گویند، سخنان ترامپ در مکالمه تلفنی‌اش با زلنسکی اشتباه بوده، اما نه در آن حدی که بتوان او را از ریاست‌جمهوری خلع کرد.
دموکرات‌ها به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند رأی دوسوم سناتورها را برای برکناری ترامپ به دست بیاورند؛ آنها دل‌خوش به اسناد و شواهد جدیدی هستند که شاید در آینده بتواند طرفداران ترامپ را در مقابل او قرار دهد.
دعوا هنوز هم بر سر اجازه حضور یافتن شاهدان بیشتر است. نانسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان با اشاره به مخالفت جمهوری‌خواهان برای حضور شاهدان بیشتر به خبرنگاران گفت: «آنها از حقیقت می‌ترسند. آنها نمی‌خواهند اسناد را ببینند. آنها نمی‌خواهند صدای شاهدان را بشنوند. آنها می‌خواهند همه‌چیز را نادیده بگیرند.»
 به نظر نمی‌رسد که این اتفاق حتی چیزی شبیه تهدید برای ترامپ به شمار بیاید. با این حال برخی از تحلیلگران معتقدند برگزاری همین جلسه و انتشار اسناد و شواهد جدید، ضربه‌ای به اعتبار ترامپ وارد بیاورد. درحالی‌که برخی دیگر می‌گویند شکست دموکرات‌ها در استیضاح ترامپ، قدرت و اعتبار رئیس‌جمهوری را افزایش می‌دهد.
استیضاح رئیس‌جمهوری در آمریکا و مجلس سنا در حقیقت به‌مثابه جلسه دادگاه است و سناتورها نقش هیأت منصفه را بازی‌می‌کنند. صد سناتور آمریکایی درنهایت باید تصمیم بگیرند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا صلاحیت ماندن در جایگاه ریاست‌جمهوری را دارد یا نه. ترامپ سومین رئیس‌جمهوری در تاریخ ایالات متحده است که کنگره این کشور او را استیضاح می‌کند. گرچه به نظر نمی‌رسد که استیضاح او رأی‌بیاورد و او از کاخ سفید خارج شود، چراکه برخلاف مجلس نمایندگان، سنا در کنترل اکثریت جمهوری‌خواه است. از سوی دیگر در مجلس سنا برای رأی‌آوردن استیضاح ترامپ باید دوسوم سناتورها به برکناری او رأی بدهند. در سنا که 53 جمهوری‌خواه، 45  دموکرات و دو نفر مستقل هستند، بسیار بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی بیفتد و ترامپ با رأی سناتورها برکنار شود.
با این حال، اگر دوسوم سناتورها به برکناری ترامپ رأی مثبت دهند، مایک پنس، معاون ترامپ تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ‌سال 2020 در جایگاه رئیس‌جمهوری می‌نشیند.


تعداد بازدید :  432