شماره ۱۸۹۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
میز خبر

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران خبر داد: مکان‌یابی برای آرامستان جدید در تهران
[شهروند] رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از جانمایی آرامستان‌ جدید در پایتخت خبر داد. ناهید خداکرمی درباره جانمایی آرامستان جدید در پایتخت با بیان اینکه بحث دفن اموات در کلانشهری به مانند تهران که جمعیتش در مرز ۱۰‌میلیون نفر است، یک ضرورت است، گفت: «مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که با توجه به ظرفیت باقیمانده در بهشت زهرا(س)، قبل از آنکه به وضع بحرانی در خصوص محل دفن اموات برسیم  و مجبور نشویم در دقیقه نود در مورد دفن اموات تصمیم‌گیری کنیم، می‌بایست مطالعات برای مکان‌یابی یک گورستان جدید در تهران آغاز شود.» او با بیان اینکه مطالعات برای مکان‌یابی گورستان جدید پایتخت آغاز شده و این موضوع در یک کارگروه در حال پیگیری است، ادامه داد: «یکی از ایده‌ها این است که با توجه به وسعت تهران یک گورستان کافی نیست و در مورد ایجاد چند آرامستان در تهران بحث شده که این پیشنهاد  نیز در حال بررسی است.»
خداکرمی با بیان اینکه نمی‌توان قبل از اتمام مطالعات امکان‌سنجی، درباره محل احتمالی گورستان جدید پایتخت صحبت کرد، گفت: «کارشناسان به دنبال شناسایی مکان آرامستان جدید در پایتخت هستند و مطالعات امکان‌سنجی  و مکان‌یابی در حال انجام است. باید  مطالعات ایجاد آرامستان جدید پایتخت در شورا بررسی و مصوب شود و بعد از آن کارهای زیرساختی برای ایجاد آرامستان جدید آغاز شود.»


کاهش ۳۰‌درصدی مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر تا ۱۴۰۴
[شهروند] مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید که براساس سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، ایران باید تا ‌سال ۱۴۰۴ تا میزان ۳۰‌درصد از احتمال مرگ زودرس را بر اثر این بیماری‌ها کاهش دهد.
افشین استوار درباره اقدامات ایران در زمینه کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر گفت: «بیشتر برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت در گذشته در حوزه بیماری‌های واگیر اتفاق می‌افتاد و چند سالی است که این سازمان تمرکز خود را بر بیماری‌های غیرواگیر گذاشته و همه کشورها را تشویق می‌کند تا به این سمت حرکت کنند. ایران نیز در همین مسیر در حال حرکت است.» به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: «بر اساس این سند، باید تا ‌سال ۱۴۰۴ میزان ۳۰‌درصد از احتمال مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور کاهش پیدا کند. برای این موضوع باید کاهش ۳۰‌درصدی مصرف نمک، کاهش ۳۰‌درصدی مصرف دخانیات، کاهش ۲۰‌درصدی کم‌تحرکی، کاهش ۲۰‌درصدی بیماری‌های روانی اتفاق بیفتد و مصرف اسیدهای چرب ترانس نیز به صفر برسد. همچنین باید دسترسی به پزشک ۹۰‌درصد و دسترسی به دارو به ۷۰‌درصد برسد. از طرفی باید شیوع چاقی و دیابت هم متوقف شود.»


بر اثر آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا ٣٠ گونه جانوری برای همیشه منقرض شدند
[شهروند] نزدیک به ٣٠ گونه جانوری بر اثر آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا برای همیشه منقرض شده‌اند که این مسأله فاجعه بزرگ بین‌المللی است. محمد درویش، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان این موضوع گفت: «بزرگ‌ترین قربانیان آتش‌سوزی جنگل‌ها جانورانی‌اند که در این اکوسیستم‌ها زندگی می‌کنند که اغلب آنها یا کشته می‌شوند یا به‌شدت آسیب می‌بینند و نمی‌توانند به طبیعت بازگردند.» این عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل آتش‌سوزی‌ جنگل‌های استرالیا آسیب‌دیدن جمعیت قابل توجه کوالا، کانگورو و سایر حیوانات است، گفت: «تعداد حیواناتی را که بر اثر آتش‌سوزی در استرالیا آسیب دیده و کشته شده‌اند، حدود یک‌میلیارد تخمین می‌زنند. آتش‌سوزی جنگل‌ها در استرالیا یا جنگل‌های آمازون در گذشته نیز رخ داده اما ابعاد آتش‌سوزی‌های ‌سال جاری بسیار گسترده بوده است.»


تعداد بازدید :  404