شماره ۱۸۸۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
اخبار روز

پوتین: به قانون اساسی جدید نیازی نداریم
رئیس‌جمهوری روسیه دیروز با بیان اینکه کشورش به تصویب قانون اساسی جدید نیازی ندارد، گفت از بحث و گفت‌وگوها برای اصلاحات استقبال می‌کند. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه در مجمع فدرال کشورش تأکید کرد زمان آن فرا رسیده است که اصلاحات خاصی در قانون اساسی در نظر گرفته شود تا اولویت آن تضمین شود. پوتین گفت روسیه به تدوین قانون اساسی جدید نیازی ندارد. او افزود: «می‌خواهم بگویم که لزومی بر تدوین قانون اساسی جدید نمی‌بینم و امید دارم قانون اساسی کنونی روسیه تا سال‌ها بتواند به‌عنوان مبنایی مطمئن برای حفاظت از حقوق شهروندان این کشور استفاده شود. با این حال، ارایه اصلاحاتی در قانون اساسی و رایزنی روی آنها پیشنهاد می‌شود. پیشنهاد می‌کنم درمورد شماری از اصلاحات سازنده که از نظر من برای توسعه بیشتر روسیه منطقی و مهم هستند، گفت‌وگو شود. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت شهروندان کشورش باید بتوانند به اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی رأی دهند. به گفته پوتین روسیه باید یک جمهوری ریاست‌جمهوری قدرتمند باقی بماند و رئیس‌جمهوری قادر باشد نخست‌وزیر و معاون‌های او را اخراج کند. ولادیمیر پوتین افزود: «پارلمان روسیه باید اختیار انتصاب نخست‌وزیران را داشته باشد، نه اینکه فقط گزینه رئیس‌جمهوری را تأیید کند.» اظهارات پوتین در راستای اینکه پارلمان اختیار انتخاب نخست‌وزیر روسیه و دیگر سمت‌های کلیدی را داشته باشد، تغییر مهمی در قانون اساسی این کشور است که ممکن است اشاره‌ای به آینده خود او باشد. سخنان پوتین گمانه‌زنی درباره طرح‌های پوتین در زمانی که دوره کنونی ریاست‌جمهوری خود او در ۲۰۲۴ پایان یابد، تشدید می‌کند.  

استعفای نخست‌وزیر روسیه
نخست‌وزیر روسیه بعد از سخنرانی پوتین در مجمع فدرال روسیه به‌طور کامل استعفای دولتش را اعلام کرد. دیمیتری مدودف،‌ نخست‌وزیر روسیه در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور بعد از سخنرانی مذکور پوتین گفت: «عزیزم ولادیمیر پوتین به‌عنوان رئیس‌جمهوری روسیه تنها اولویت‌های کاری در کشور برای‌ سال آینده را تعیین نکرد، بلکه تعدادی از تغییرات مهم در قانون اساسی روسیه را نیز مشخص‌کرد.» مدودف گفت: «زمانی که بخواهیم این تغییرات را اجرایی کنیم که ترجیحا بعد از رایزنی و مشورت خواهد بود و همان‌طور که گفته شد تغییرات مهمی نه فقط در مفاد قانون اساسی بلکه در توازن قدرت به‌طورکلی ایجاد خواهد شد.» نخست‌وزیر مستعفی روسیه افزود: «تغییرات در سه حوزه قوه مقننه، مجریه و قضائیه خواهد بود و در این راستا ما به‌عنوان دولت فدرال روسیه باید برای رئیس‌جمهوری فرصت اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه را فراهم کنیم. در این شرایط تصور می‌کنم طبق ماده ۱۱۷ قانون اساسی روسیه درست باشد که دولت روسیه در جهت شکل‌گیری کنونی استعفا کند.»


ژاپن به ائتلاف تحت امر آمریکا در خاورمیانه ملحق‌نمی‌شود
وزیر دفاع ژاپن تأکید کرد توکیو محدودیت‌هایی به لحاظ قانون اساسی در قبال شرکت در هرگونه عملیات نظامی خارجی در خلیج‌فارس دارد و به تلاش‌های دیپلماتیک ثابت‌ قدم برای کاهش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران ادامه خواهد داد. تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با مارک اسپر، همتای آمریکایی خود گفت: «ما تلاش‌های دیپلماتیک ثابت‌قدمی برای کاهش تنش به منظور ایجاد ثبات در این منطقه انجام خواهیم داد.» وزیر دفاع ژاپن در پاسخ به پرسشی گفت حدود ۹۰‌درصد واردات نفت خام کشورش از خاورمیانه و بیش از ۸۰‌درصد از آن از طریق تنگه هرمز و دریای عمان است، بنابراین تضمین ایمنی کشتیرانی در این آب‌ها در راستای منافع ژاپن است. با این حال او افزود: «این منفعت فراتر از اعزام کشتی‌های گشتزنی نیروهای دفاع از خود به این منطقه برای جمع‌آوری اطلاعات نخواهد بود.» این وزیر ژاپنی گفت: «ما محدودیت‌هایی طبق قانون اساسی داریم، بنابراین در ابتکارعمل‌های آمریکایی یا اروپایی شرکت نخواهیم داشت، اما از نزدیک با آمریکا به‌عنوان متحدمان در ارتباط خواهیم بود.»


تعداد بازدید :  373