شماره ۱۸۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
بیانیه سه کشور اروپایی درباره آغاز مکانیزم حل اختلافات در برجام

سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای با ادعای اینکه به مفاد برجام پایبند بوده‌اند، اعلام کرد برای وادارکردن ایران به پایبندی به برجام مکانیسم حل اختلافات را براساس برجام فعال خواهند کرد. بخش‌هایی از این بیانیه به شرح ذیل است:  
ما صراحتا تأسف و نگرانی خود را در مورد خروج آمریکا از برجام و اِعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرده‌ایم. از ماه می 2018، ما برای حفظ این توافق‌نامه همکاری کرده‌ایم. ما سه کشور اروپایی به‌طور کامل به تعهدات‌مان در برجام پایبند بوده‌ایم؛ ازجمله برداشتن تحریم‌هایی که از قبل در برجام تعیین شده بود.
 علاوه بر برداشته‌شدن همه تحریم‌هایی که در برجام از ما خواسته شده بود، ما به شکل خستگی‌ناپذیر برای حمایت از تجارت قانونی با ایران، ازجمله از طریق ابزار خاص اینستکس تلاش کرده‌ایم. به دنبال اعلام ایران در ماه می 2019 مبنی بر اینکه این کشور برخی از تعهداتش را طبق برجام کنار خواهد گذاشت، ما تلاش کرده‌ایم ایران را قانع کنیم که مسیرش را تغییر دهد.
سه کشور اروپایی برای پاسخ به نگرانی‌های ایران و بازگرداندن این کشور به تعهداتش ذیل قرارداد هسته‌ای، به‌شدت کار کرده‌اند. ما همچنین تلاش‌های دیپلماتیک کرده و از آن [تلاش‌ها] حمایت کرده‌ایم، مثل ابتکار عمل فرانسه برای کاهش تنش‌ها و بازگرداندن ایران و آمریکا به میز مذاکره برای [یافتن] یک راه‌حل مذاکره جامع. سه کشور اروپایی به‌طور کامل به تلاش‌های دیپلماتیک متعهد هستند و به محض اینکه شرایط ایجاب کند، قصد سرگیری آن [تلاش‌ها] را دارند.
با این حال، در این میان ایران همچنان به شکستن محدودیت‌های کلیدی مندرج در برجام ادامه داده است. اقدامات ایران، متناقض با مفاد توافق هسته‌ای است و تبعات فزاینده و غیرقابل بازگشت اشاعه‌ای در پی دارد. ما این استدلال را نمی‌پذیریم که ایران حق کاهش انطباق را با قرارداد هسته‌ای دارد. برخلاف آنچه ایران اظهار می‌کند، این کشور (ایران) هرگز مکانیسم حل اختلافات برجام را فعال نکرده و هیچ مبنای قانونی برای متوقف‌کردن اجرای مفاد توافق‌نامه ندارد.
بنابراین ما هیچ انتخاب دیگری در مقابل اقدامات ایران نداریم، جز اینکه امروز نگرانی‌های رسمی خود مبنی بر اینکه ایران به تعهداتش در قبال برجام پایبند نیست را اعلام کنیم و این موضوع را به کمیسیون مشترک ذیل مکانیسم حل اختلافات، همان‌طور که در بند 36 برجام آمده، ارجاع دهیم. ما ضمن حفظ توافق‌نامه و باقی‌ماندن در چارچوب آن، این کار را با حسن‌نیت و با هدف کلی حفظ برجام و با امید خالصانه برای پیداکردن راهی جهت حل‌وفصل بن‌بست از طریق گفت‌وگوهای سازنده دیپلماتیک انجام می‌دهیم. در انجام این کار، سه کشور ما به کمپین فشار حداکثری علیه ایران نمی‌پیوندند. امید ما این است که ایران به‌طور کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.
ما سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس بار دیگر تعهد خود را به برجام و عزم خود برای همکاری با همه شرکا برای حفظ آن را اعلام می‌کنیم. ما معتقدیم که این توافق‌نامه بین‌المللی چندجانبه و منافع عدم اشاعه آن، منافع امنیتی مشترک ما را افزایش می‌دهد و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را تقویت می‌کند. ما از روسیه و جمهوری خلق چین که با آنها رایزنی نزدیکی داریم، سپاسگزاریم که در کنار ما برای حفظ برجام تلاش مشترک می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  194