شماره ۱۸۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
خبر سیاسی

وزیر اطلاعات: حادثه سوگواری کرمان متهم و مقصر ندارد
وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه با بررسی های حادثه قصورهای احتمالی را نمی توان ترمیم کرد اما می توانیم از تکرار این مساله در آینده جلوگیری کنیم، تصریح کرد:«امیدواریم تدابیری در مورد تعیین و تکلیف بازماندگان حادثه تشییع پیکر شهدای مقاومت در کرمان و وضعیت آتی خانواده های آنها اندیشیده شود.» حجت الاسلام و المسلمین محمد علوی در حاشیه سفر به استان کرمان به منظور شرکت در مراسم  هفتمین روز شهادت سپهبدحاج قاسم سلیمانی و سردار حسین پورجعفری در مصلی امام علی علیه السلام شهر کرمان در جمع خبرنگاران درباره حادثه تشییع پیکر شهدای مقاومت در کرمان گفت:«ما همواره نگران حوادث دریای عظیم جمعیت در تشییع پیکر سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی بودیم و متاسفانه همین مساله نیز اتفاق افتاد اما آنچه برای ما مسلم است، کسی متهم و مقصر در این قضیه نیست.» او با تاکید بر اینکه هیچ کسی نیتی و قصدی نداشته که چنین اتفاقی بیفتد، افزود:«ممکن است در این ماجرا قصوری اتفاق افتاده باشد که می توانست با کمی سلسله پیش بینی ها، این احتمال را به حداقل برسانند.»


سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: بازداشت ۳۰ نفر در تجمعات اخیر
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه پرونده قضائی سقوط هواپیمای اوکراینی در حال بررسی است، درباره تعداد بازداشت‌شدگان در تجمعات اخیر و اینکه اتباع دیگری در میان آنها بوده‌اند یا خیر؟ گفت: «در این حوادث حدود ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند.» غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری سه‌شنبه، بیست‌و‌چهارم دی ضمن تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی و جان باختن  مردم در کرمان و سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: «این عزیزان و به‌ویژه جان‌باختگان و شهدای حادثه خطوط هوایی اوکراین از ما و خانواده ما و هم‌وطن ما و از کشور ما و از این مردم و سرزمین و تعدادی نیز میهمانان جمهوری اسلامی ایران بودند. داغدار این فاجعه ماییم نه دیگران.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره حضور سفیر انگلیس در تجمعات اخیر و واکنش قوه قضائیه نسبت به این موضوع اظهار کرد: «ما سیاست قضائی خودمان را بارها اعلام کرده‌ایم و این است که بین معترضان و آشوبگران تفاوت قائلیم. همچنین بین اقدام اعتراضی با اقدام ضد انقلابی تفاوت قائلیم. به هیچ عنوان از امنیت مردم‌مان کوتاه نمی‌آییم و با کسانی که در بر هم زدن این امنیت فعالیت داشته باشند در چارچوب مقررات قانونی برخورد خواهیم کرد.» سخنگوی قوه قضائیه درباره رد صلاحیت برخی داوطلبان در ارتباط با محکومیت مالی افراد گفت: «تعدادی از نمایندگان که رد صلاحیت شده‌اند، پرونده ندارند ولی دو  نکته لازم است که بگویم.  نکته اول این است که آمادگی داریم در این موارد با وصول گزارش‌ها، برابر ضوابط رسیدگی کنیم‌. اگر کسی از جرمی اطلاع دارد به ما بگوید و توجه به این نداریم که چه  سِمت و جایگاهی دارند. بعد از رسیدگی می‌گوییم که فرد مجرم است یا خیر. نکته دوم این است که در برخی موارد این شائبه‌های مالی و جرم اقتصادی مالی متفاوت است. در مجموعه خودمان این را داریم و گاهی سوال می‌شود چند تا قاضی اخراج شدند و چرا اعلام نمی‌کنید. لذا  ما در بررسی صلاحیت قضات هم در مورد نداشتن صلاحیت و تخلف تفاوت قائل هستیم. من از حراست‌ دستگاه‌ها گلایه دارم و به آنها می‌گویم به گوش باشند و اول جرایم را رصد کنند و دوم جرایم را به قوه قضائیه گزارش دهند.» اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره روند پرونده سقوط هواپیما و اینکه چند نفر بازداشت شده‌اند و آیا از مسئولان بالاتر سپاه هم پرسشی شده است؟ اظهار کرد: «سازمان قضائی نیروهای مسلح بلافاصله تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام داده است و تا امروز که در جریان هستند، از تعداد زیادی از افراد که در این حوزه بودند تحقیقات مفصلی انجام شده است و هر شب تیم قضائی ما در سازمان قضائی نیروهای مسلح تا ساعت ۱۲ شب مشغول بازجویی و تحقیق و اخذ اسناد و مدارک بود، اما کار سوانح هوایی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. ما باید همه این ابعاد را بررسی کنیم.»

 


تعداد بازدید :  305