شماره ۱۸۸۷ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
وداع ‌جمعی ستاره‌های شطرنج
همسر سارا خادم‌الشریعه به «شهروند» اعلام کرد که این شطرنج‌باز قصد مهاجرت ندارد

[شهروند]  شطرنج این روزها به تنهایی بخش اعظمی از حاشیه‌های ورزش ایران را به خودش اختصاص داده و هر روز یک خبر ناخوشایند از ملی‌پوشان این رشته به گوش می‌رسد. آخرین خبر هم مربوط به سارا خادم‌الشریعه بود که یکشنبه شب در پستی اینستاگرامی از تیم‌ملی انصراف داد!

ماجرای استعفای خادم‌الشریعه
سارا خادم‌الشریعه که در چند ‌سال اخیر به‌عنوان برترین شطرنج‌باز زن ایران در جهان نام خودش را بر سر زبان‌ها انداخته و حتی ‌سال قبل عنوان قهرمانی مسابقات سریع ‌و برق‌آسای جهان را کسب کرد، در پستی اینستاگرامی با نوشتن جمله‌ای کوتاه به شطرنج ایران شوک جدیدی وارد کرد: «از تیم‌ملی استعفا». هیچ توضیحی زیر پست خادم‌الشریعه وجود نداشت و او که در آخرین رنکینگ جهانی در رده سیزدهم قرار گرفته، فعلا تصمیم دارد سکوت کند. حتی وقتی با تلفن همراه او تماس گرفتیم، همسرش پاسخگو بود و اعلام کرد خادم‌الشریعه قصد مصاحبه ندارد. تنها موردی که همسر خادم‌الشریعه به آن پاسخ داد، شایعه‌ای پیرامون مهاجرت این ورزشکار بود: «چنین تصمیمی نداریم. اگر تصمیم ما رفتن بود، زودتر از اینها می‌رفتیم».

تیم ملی شطرنج در وضع قرمز
علیرضا فیروزجا، نابغه شانزده ساله شطرنج ایران مهاجرت کرده و قصد ندارد با پرچم ایران مسابقه دهد. از سویی میترا حجازی‌پور به خاطر نداشتن حجاب در مسابقات جهانی از تیم‌ملی اخراج شده و حالا نوبت به سارا خادم‌الشریعه رسیده که کناره‌گیری خود را اعلام کند. همچنین این روزها شایعه مهاجرت پرهام مقصودلو، دیگر نابغه شطرنج ایران هم خیلی جدی شنیده می‌شود و باید دید تا چه حد صحت دارد. اوضاع نابسامان شطرنج در حالی رخ داده که رئیس این فدراسیون دائما حاشیه‌ها را گردن افراد مختلف می‌اندازد و زیر بار مسئولیت نمی‌رود. مسئولان ورزش هم توجه خاصی به اتفاقاتی که در شطرنج رخ داده، نمی‌کنند و این رشته که با حضور نسلی جدید اوج گرفته،‌ این روزها در حال سقوط است. قطعا در برخی موارد می‌شد با مدیریت بهتر جلوی حواشی احتمالی را گرفت؛ مثل همین داستان سارا خادم‌الشریعه که به خاطر حمایت از علیرضا فیروزجا، از سوی رئیس فدراسیون در مصاحبه‌ای مورد نقد جدی قرار گرفت و حالا هم گویا به خاطر همین اختلافات نمی‌خواهد برای تیم‌ملی مسابقه دهد.


تعداد بازدید :  329