شماره ۱۸۸۶ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
دبیر باشگاه امدادگران جمعیت هلال‌احمر سیستان‌‌وبلوچستان از شرایط بحرانی در این استان گفت:
هلال احمری هادر آماده‌باش کامل
در جنوب سیستان‌وبلوچستان 13 شهرستان درگیر سیلاب شدند که امدادرسانی در این شهرها ادامه دارد

 [ شهروند]     ارتفاع آب در مناطق سیل‌زده استان سیستان‌و بلوچستان تا یک‌ونیم متر هم رسیده و تردد فقط با قایق امکان‌پذیر است، راه‌های زمینی مسدود شده‌اند و بالگردها به دلیل شرایط جوی به‌سختی اجازه پرواز پیدا می‌کنند، مشکلات بسیاری برای مردم به‌وجود آمده و مدارس ۱۲ شهر تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است؛ همچنین بر اثر بارش بی‌سابقه باران در سیستان‌وبلوچستان، آب سه سد سرریز شده است. حجم بارش باران در شهرستان دلگان حدود ۱۱۷ میلی‌متر بوده است، این در حالی است که حجم متوسط سالانه بارندگی در استان سیستان‌وبلوچستان ۱۱۳ میلی‌متر است و گزارش‌ها حکایت از این دارد که مردم این شهرستان بیشتر از سایر شهرستان‌ها نیازمند کمک‌رسانی هستند. تمام راه‌های اصلی و فرعی این شهرستان مسدود شده و خطوط تلفن از کار افتاده‌اند و این شرایط را دشوار‌تر کرده است. آنتن تلفن‌های همراه در برخی از مناطق از بین رفته و تنها می‌توان با تلفن‌های ماهواره‌ای تماس گرفت و تمام اینها دلایلی محکم برای شرایط بد این روزهای سیستان‌و‌بلوچستان است. این شرایط از چند روز گذشته در استان سیستان‌وبلوچستان حاکم شده و نیروهای امدادی از روز اول آب‌گرفتگی در جنوب این استان آماده‌باش هستند. اسحاق مالکی، دبیر باشگاه امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان، در گفت‌وگو با «شهروند» تأکید می‌کند که همه نیروهای امدادی هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده حضور دارند و تلاش می‌کنند مردم را از شرایط خطر دور کنند.
مانند تمام امدادگران هلال‌احمری سیستان در این روزها صدایش حسابی خسته است، می‌گوید: «‌سازمان هواشناسی هفته گذشته از طریق ستاد مدیریت بحران استان هشدار وقوع سیل و آب‌گرفتگی را در جنوب سیستان‌وبلوچستان داد و بارندگی‌ها از بامداد جمعه در این استان آغاز شد ودر مرکز استان بعدازظهر شنبه به پایان رسید؛ اما در جنوب سیستان‌وبلوچستان 13 شهرستان درگیر سیلاب شدند که امدادرسانی در این شهرها ادامه دارد.»
دبیر باشگاه امدادگران توضیح می‌دهد که درگیری مردم با سیلاب‌ها در سه شهر بلوچستان، نیکشهر و کنارک از سایر شهرها بیشتر است: «سیلاب در روستاها خسارت زیادی زده و روستاهایی نیز که در کنار رودخانه‌های فصلی قرار دارند شرایط سخت‌تری را سپری می‌کنند، برخی از خانه‌ها خراب شده‌اند و به همین دلیل اسکان این خانواده‌ها بسیار اهمیت دارد. در مناطق فنوج، نیکشهر و کنارک پناه‌گاه‌هایی برای اسکان موقت مردم در نظر گرفته شده است تا اسکان اضطراری برای خانواده‌هایی که در سیل دچار مشکل شده‌اند، فراهم شود. از سوی دیگر تأمین مواد غذایی مردم نیز وظیفه دیگری است که بر عهده نیروهای هلال‌احمر است؛ زیرا  شرایط به گونه‌ای است که مردم دسترسی به غذا و آب ندارند و نیروهای هلال‌احمر این اقلام را در بین مردم توزیع می‌کنند.»
مالکی می‌گوید که 27 روستا در 13 شهرستان تخلیه شده و منازل مسکونی 285 خانوار آسیب دیده‌اند اما با این حال 100 خانوار اسکان پیدا کرده‌اند و در حال حاضر هلال‌احمر در حال اسکان‌دادن سایر خانواده‌های درگیر در سیل است و بیش از 600 نیروی امدادی در منطقه حضور دارند و با اینکه بارندگی‌ها در شمال استان نیز آغاز شده است اما نیروهای پشتیبانی از این منطقه نیز به جنوب استان اعزام شده‌اند.
بالگرد هلال‌احمر هم در منطقه به پرواز درآمده و کمک‌های مردمی در حال انجام‌شدن است؛ اما مهم‌ترین وسیله‌ای که امدادگران برای امداد از آن استفاده می‌کنند قایق‌های امدادی است. این در حالی است که خودروهای لجستیکی هم از استان‌های همجوار به این استان منتقل شده‌اند اما با وجود این نیروهای استان با تمام وجود پای کار هستند و در حال حاضر کمبودی در خصوص حضور نیروهای امدادی وجود ندارد.
مالکی ادامه می‌دهد: «طغیان رودخانه‌ها چند مصدوم را راهی بیمارستان کرده است اما بحث رهاسازی خودرو‌هایی که در میان سیلاب گرفتار می‌شوند از بیشترین فعالیت نیروهای هلال‌احمر بوده است. تاکنون 44 نفری که در سیلاب گرفتار شده‌اند با کمک نیروهای جمعیت هلال‌احمر نجات پیدا کرده‌اند.

5 مادر باردار نجات پیدا کردند
زنان و کودکان در اتفاقاتی مانند سیل آسیب بیشتری می‌بینند و زنان باردار در شرایط پراسترس نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. در سیل سیستان‌وبلوچستان نیز کمک‌رسانی به زنان باردار در اولویت برنامه‌های امدادی هلال‌احمر قرار گرفته است. دبیر باشگاه امدادگران جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان در این مورد می‌گوید: «نیروهای امدادی 5 زن باردار را که در سیلاب‌ها گرفتار شده بودند، نجات دادند. این زنان  اهل کنارک، میرجاوه، نیکشهر، سیستان و زاهدان بوده‌اند که به محض اطلاع نیروهای امدادی از حضور این زنان خودروهای امدادی که امکان حرکت در آب را دارند به محل اعزام شده و به انتقال این زنان به بیمارستان اقدام کرده‌اند.»
او توضیح داد که با توجه به گستردگی سیل برای  هماهنگی نیروهای مردمی لازم است همه مردم مساعدت کنند و این مساعدت‌ها سامان‌دهی شود تا کمک‌ها با مدیریت یکپارچه انجام شود و مردم از مشکلات احتمالی در امان بمانند.
مالکی اقلام غذایی را مهم‌ترین نیاز حال حاضر مردم سیل‌زده عنوان کرده و ادامه می‌دهد: «نان تازه، پتو، کنسروجات، کیک، بیسکویت مادر و کرمدار، نوار بهداشتی، پوشک بچه، آب معدنی و لباس گرم  از مواردی است که خانواده‌ها به آن نیاز دارند اما با وجود این حمایت معنوی از این مردم محروم مهم‌ترین کمکی است که در حال حاضر می‌توان از مسئولان انتظار داشت و مسئولان با توجه به شرایط بحرانی مردم در مناطق سیل‌زده استان سیستان‌و‌بلوچستان باید با تلاش بیشتر به کمک آنها بشتابند.»


تعداد بازدید :  202