شماره ۱۸۸۶ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
اخبار روز

حق رأی لبنان در سازمان ملل سلب شد
سازمان ملل متحد به دلیل تخلف لبنان و پرداخت نکردن مبلغ اشتراک سالیانه خود به این سازمان حق ‏رأی این کشور را در مجمع عمومی سلب کرد‎. روزنامه‌های الدیار، الجمهوریه و النهار چاپ بیروت با ‏درج این خبر نوشتند: به دلیل اختلاف میان وزارت امور خارجه و وزارت دارایی، لبنان دوسال متوالی، ‏مبلغ اشتراک را به سازمان ملل نپرداخته و به لیست کشورهای آفریقای مرکزی، گامبیا، لسوتو، ونزوئلا ‏و یمن اضافه شد که حق رأی‌دهی را در هفتادوچهارمین دوره مجمع عمومی سازمان یاد شده، ‏نداشتند‎. وزارت امور خارجه لبنان در بیانیه‌ای از این خسارت و منع لبنان از رأی‌دهی در صحن ‏عمومی سازمان ملل ابراز تأسف و تأکید کرد: این وزارتخانه اقدام‌های لازم را ازجمله آماده کردن ‏مدارک مورد نیاز در مدت زمان قانونی انجام داد و چندین بار به مقام‌های وزارت دارایی مراجعه کرد، ‏اما به نتیجه‌ای نرسید‎. از سوی دیگر، وزارت دارایی لبنان با صدور بیانیه‌ای در بیروت اعلام کرد ‏قصد ندارد وارد اختلافات و طرح مشکلاتی شود که مقام‌های وزارت خارجه باید مسئولیت آن را ‏بپذیرند و تقصیری متوجه وزارت دارایی نیست.


زمزمه‌های بازگشت عبدالمهدی به نخست‌وزیری عراق
گره کور و بن‌بست سیاسی عراق که در یک ماه گذشته همچنان ادامه دارد، سبب شده هر پیشنهادی ‏برای خروج از این وضع در کانون توجه بخش مهمی از بازیگران سیاسی این کشور قرار بگیرد، ‏به طوری‌که آخرین زمزمه‌ها در محافل سیاسی عراق حکایت از بازگشت عادل عبدالمهدی به جایگاه ‏نخست وزیری دارد‎. ‎تنش بین آمریکا و ایران که به دنبال ترور و شهادت سردار سپهبد‎ ‎قاسم سلیمانی‎ و ابومهدی‎ ‎المهندس معاون الحشد الشعبی عراق در فرودگاه بغداد و پاسخ کوبنده ایران به این جنایت ‏آمریکایی‌ها در جایی که قدرت سیاسی عراق با چالش مشروعیت مواجه است و اختلاف‌نظرها بر سر ‏معرفی نخست‌وزیر نیز همچنان ادامه دارد، بسیاری از بازیگران صحنه سیاسی این کشور را به چاره ‏واداشته تا دنبال راهکاری کم‌هزینه‌تر برای حل‌وفصل این بحران باشند. ‎یکی از این راهکارها که با ‏توجه به شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی عراق نگاه بسیاری از شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی ‏حتی دینی این کشور به آن معطوف شده، بازگشت دوباره  عبدالمهدی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور ‏به جایگاه قبلی نخست‌وزیری است‎. بر اساس این طرح، عبدالمهدی به سمت نخست‌وزیری خود بازمی‏گردد و در یک‌سال آینده باید زمینه‌ها و بسترهای لازم را برای برگزاری انتخابات فراهم کند‎. ‎به باور ‏برخی کارشناسان، بسیاری از چهره‌های سیاسی، دینی و پارلمانی عراق اکنون با این پیشنهاد موافق ‏هستند و آن را کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین راهکار در شرایط کنونی برای خروج از بن‌بست سیاسی ‏موجود می‌دانند‎.. حمله آمریکا به پایگاه الحشد الشعبی در القائم، واقعه تحصن و حمله به سفارت این ‏کشور در بغداد، اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار سپهبد سلیمانی و ابوالمهندس و متعاقب آن ‏انتقام سخت ایران از آمریکا و هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد ازجمله مواردی است که موضوع ‏انتخاب نخست‌وزیر عراق را به حاشیه رانده است‎.


بلک واتر ترور سردار سلیمانی را به ترامپ پیشنهاد کرد
بنیان‌گذار بلک واتر ترور سردار سلیمانی را به ستاد انتخاباتی ترامپ پیشنهاد کرده بود‎. تارنمای شبکه ‏سی‌ان‌ان روز شنبه (بیست‌ویکم دی)  به نقل از اسناد گزارش مولر (پرونده رسیدگی به نقش احتمالی روسیه در ‏امور داخلی آمریکا) فاش کرد که «اریک پرینس» بنیان‌گذار ارتش خصوصی بلک واتر (که اکنون ‏به آکادمی تغییر نام یافته است) سال‌ها پیش و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ‏آمریکا به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ‎ ‎توصیه کرده بود که به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی‎ ‎باشند‎. ‎به ‏نوشته سی‌ان‌ان، پرینس، برادر «بتسی دوواس» وزیر آموزش کابینه آمریکاست. سی‌ان‌ان نوشت: ‏پرینس این توصیه را در گزارشی با «استیو بنن» مدیر وقت تارنمای راستگرای «بریتبارت» در ‏میان گذاشت و بنن نیز آن را برای «کوری لواندووسکی» مدیر وقت ستاد انتخاباتی ترامپ ‏فرستاد‎. ‎


تعداد بازدید :  265