شماره ۱۸۸۶ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
سی‌ان‌ان در گزارشی از الاسد اعلام کرد:
معجزه بود که تلفات نداشتیم
نیروهای ایالات متحده آمریکا در پایگاه الاسد عراق از این موضوع آگاه بودند که حمله ایرانی‌ها قریب‌الوقوع است. همین موضوع باعث شد که نیروهای آمریکایی دوساعت‌ونیم پیش از این حمله موشکی ایران در بامداد چهارشنبه، در پناه‌گاه‌هایشان پناه گرفته بودند

[شهروند] پنج روز بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر نیروهای آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد عراق، شبکه سی‌ان‌ان خبرنگار خود را به این پایگاه فرستاده و گزارشی میدانی از تخریب‌ها منتشر کرده است. خبرنگار سی‌ان‌ان به نقل از برخی از نظامیان این پایگاه گفته معجزه بوده که کسی در این عملیات جان خود را از دست نداده است.
نیروهای ایالات متحده آمریکا در پایگاه الاسد عراق از این موضوع آگاه بودند که حمله ایرانی‌ها قریب‌الوقوع است. همین موضوع باعث شد که نیروهای آمریکایی دوساعت‌ونیم پیش از این حمله موشکی ایران در بامداد چهارشنبه، در پناه‌گاه‌هایشان پناه گرفته بودند. این موضوع به خبرنگاران سی‌ان‌ان که برای بازدید از مقر نیروهای آمریکایی به پایگاه عین‌الاسد رفته بود، گفته شده است. افسران پایگاه به خبرنگاران سی‌ان‌ان گفته‌اند که اکثر نیروهای آمریکایی یا از پایگاه خارج شده بودند یا از ساعت 11 شب، یعنی ساعاتی پیش از حمله موشکی ایران در حوالی ساعت یک و30 دقیقه صبح در پناه‌گاه‌های زیرزمینی پناه گرفته بودند. به گزارش سی‌ان‌ان، حملات موشکی ایران که در چهارمرحله صورت گرفت و دو ساعت طول کشید، مقرهای آمریکایی‌ها را در پایگاه هوایی عین‌الاسد هدف گرفت. مناطقی که یک چهار پایگاه عراقی‌ها را شامل می‌شود. مقامات آمریکایی گفته‌اند با توجه به اینکه در زمان این حملات هنوز عده‌ای از پرسنل نظامی در بیرون از پناه‌گاه‌ها حضور داشتند و موشک‌ها نیز تنها چند متر به اطراف پناه‌گاه‌های زیرزمینی برخورد کرده‌اند، نداشتن تلفات «یک معجزه» بوده است.
این نخسین‌باری است که مقامات نظامی در مورد جزئیات پیش از این حمله حرف می‌زنند و افشا می‌کنند که آنها ساعاتی پیش از حملات موشکی، در پناه‌گاه‌های زیرزمینی پنهان شده بودند. نیروهای آمریکایی می‌دانستند که قرار است حمله‌ای به پایگاه‌شان صورت بگیرد. آنها فقط نمی‌دانستند که ماهیت این حملات چگونه است.
حمله ایرانی‌ها به پایگاه هوایی عین‌الاسد تنها یکی از حملاتی بود که به پایگاه‌های عراقی که نیروهای نظامی آمریکا را در خود جای داده بودند، صورت می‌گرفت؛ حملاتی که به تلافی حمله تروریستی نیروهای آمریکایی به ژنرال ارشد ایران در حدود یک هفته پیش از آن صورت می‌گرفت.
از سوی دیگر، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، گفته است که ایران برای عراق پیامی شفاهی ارسال کرده بود مبنی بر اینکه یک حمله به نیروهای نظامی آمریکا «آغاز شده یا به‌زودی آغاز خواهد شد». یک منبع دیپلماتیک عرب نیز به سی‌ان‌ان گفته که عراق هم پس از گرفتن این پیام، به آمریکا در مورد اینکه قرار است کدام یک از پایگاه‌ها هدف قرار بگیرد، هشدار داده است. نخستین دور حملات موشک در ساعت یک و 34 دقیقه بامداد چهارشنبه به پایگاه برخورد می‌کند. پس از وقفه‌ای 15 دقیقه‌ای، موج دوم آغاز می‌شود. دو موج دیگر نیز به فاصله دو ساعت بعدی شلیک می‌شوند. نهایتا در سحرگاه، افسران برای بازدید از محل برخوردها و حجم آسیب‌های واردشده از پناه‌گاه‌هایشان بیرون می‌آیند.

پایگاه هوایی عین‌الاسد
پایگاه هوایی عین‌الاسد که نیروهای آمریکایی را در خود جای داده، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پایگاه‌های نظامی در عراق است. این پایگاه در استان الانبار قرار دارد؛ یعنی جایی که منشأ آغاز فعالیت‌های داعش در غرب عراق در میان سال‌های 2014 تا 2017 بود. الانبار محل تولد ایده‌های افراط‌گرایانه پس از مداخله نظامی آمریکا در عراق در‌ سال 2003 بود. در دسامبر 2018، دونالد ترامپ به این پایگاه رفت و از نیروهای آمریکایی بازدید کرد. براساس اسناد کاخ سفید ترامپ در آنجا گفته بود: «ما به اینجا آمدیم و احساس امنیت بسیار کردیم. گر چه سفر بسیار سختی بود اما ما احساس بسیار خوبی داشتیم و بسیار احساس امنیت داریم.» یک ‌سال بعد، مایک پنس، معاون پرزیدنت ترامپ، نیز از این پایگاه دیدن کرد تا جشن شکرگزاری را در کنار 150 تن از سربازان آمریکایی سپری کند. حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق از تهاجم آمریکا به این کشور در ‌سال 2003، بسیار تغییر کرده است؛ گاهی کم و گاهی زیاد شده است. در بیشترین حالت خود آمریکا حدود 170‌هزار نظامی در عراق داشته است. در‌ سال 2011، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، نیروهای نظامی این کشور را از عراق خارج کرد. در ‌سال 2014 اما به درخواست دولت عراق، برای کمک به مقابله با نیروهای داعش، آمریکا حدود 5‌هزار نیروی نظامی را به این کشور فرستاد. از آن زمان تاکنون تقریبا تعداد نیروهای آمریکایی در عراق ثابت مانده است.


تعداد بازدید :  304