شماره ۱۸۸۵ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
میانجی میانه خلیج‌فارس درگذشت

سلطان قابوس، پادشاه عمان، نیمه شب گذشته بعد از تحمل دوره طولانی بیماری از دنیا رفت. مرگ سلطان قابوس به عبارتی ضربه‌ای مهلک به سیاست‌ورزی معتدلانه در خلیج فارس است. قابوس در طول دوران پنجاه‌ساله زمامداری‌اش همواره نقشی میانه را در تحولات منطقه ایفا کرده بود. او حتی در برخی موارد نقش میانجی میان ایران و آمریکا بازی کرده بود. مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا و امضای برجام با میانجیگری سلطان قابوس حاصل شد.
در پی درگذشت سلطان قابوس، ادشاه عمان مقامات امارات، اردن، مصر و قطر سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور ریاستی امارات با صدور بیانیه‌ای درگذشت سلطان قابوس بن‌ سعید، پادشاه عمان را تسلیت گفت. وزارت امور ریاستی امارات در این بیانیه به نقل از خلیفه‌بن‌زاید آل نهیان، رئیس این کشور آورده است: «درگذشت سلطان قابوس را به خاندان سلطنتی عمان و ملت این کشور تسلیت می‌گوییم و برای احترام به او سه روز عزای عمومی اعلام شده که از امروز (شنبه) آغاز می‌شود. همچنین در این ایام پرچم امارات در تمامی اداره‌های دولتی در داخل کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک آن در خارج نیمه برافراشته خواهد بود.»
در همین حال، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، نیز ضمن تسلیت درگذشت پادشاه عمان سه روز عزای عمومی در سراسر مصر اعلام کرد. در بیانیه ریاست‌جمهوری مصر آمده است: «امت عرب امروز رهبری را از دست دادند که از باعزت‌ترین انسان‌ها و یک رهبر خردمند بود که زندگی‌اش را در راه کشور و ملتش بخشید. تاریخ نام او را به‌عنوان سمبل قدرت و اتحاد سلطنت عمان در طول نیم‌قرن ثبت خواهد کرد. »
دیوان پادشاهی اردن نیز با ملت عمان در غم از دست‌دادن پادشاه کشورشان ابراز همدردی کرد. به همین مناسبت پادشاه اردن و امیر قطر و کویت نیز به منظور ادای احترام به سلطان قابوس سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
روز گذشته همچنین همزمان با تشییع پیکر سلطان قابوس، هیثم بن طارق به‌عنوان سلطان جدید عمان انتخاب شد. هیثم بن طارق سلطان جدید عمان در سخنرانی در مراسم انتصاب رسمی خود در این پست تأکید کرد: «همان سیاست سلطان قابوس را در سطح سیاست خارجی ادامه می‌دهیم که مبتنی بر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین ملت‌ها و حسن‌ هم‌جواری است.»
سلطان هیثم بن طارق تأکید کرد که سلطان قابوس کشوری مدرن و نهضتی استوار را بنیان نهاد. پادشاه جدید عمان تصریح کرد: «ما بر مداخله‌نکردن در امور کشورهای دیگر اصرار داریم.» سلطان هیثم بن طارق تأکید کرد: «با برادران خود در کشورهای حوزه خلیج (فارس) به مسیر همکاری و همبستگی ادامه می‌دهیم و با کشورهای عربی تلاش می‌کنیم تا منطقه را از تنش‌ها دور نگه داریم.» او اضافه کرد: «ما اساس روابط خود را با کشورهای جهان  طبق رویکرد سلطان راحل می‌چینیم و روابط دوستانه با تمام کشورها را حفظ می‌کنیم.» شورای دفاع عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد، جلسه‌ای برای گشودن نامه سلطان قابوس برای انتخاب جانشین او برگزار شد و در آن نامه هیثم بن طارق بن سعید به‌عنوان سلطان جدید تعیین شده بود. 


تعداد بازدید :  232