شماره ۱۸۸۴ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
میز خبر

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص مطرح کرد: ضعف در شناسایی مبتلایان به اوتیسم
[شهروند] رئیس بنیاد بیماری‌های خاص می‌گوید: «براساس تحقیقات، یک‌درصد از افراد هرجامعه دچار اختلال اوتیسم‌ هستند.» فاطمه ‌هاشمی در این‌باره گفت: «با توجه به جمعیت حدود ۸۰میلیونی کشورمان باید حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌هزار نفر مبتلا به اوتیسم داشته باشیم، اما درحال حاضر تنها ۵‌هزار نفر مبتلا به اوتیسم شناسایی شده‌اند که این نشان می‌دهد در زمینه غربالگری با ضعف جدی روبه‌رو هستیم.»
 او با اشاره به اینکه اختلال اوتیسم از ‌سال ۹۷ جزو بیماری‌های خاص شناخته شده است، ادامه داد:   «براساس نظرات موجود حدود یک‌درصد از افراد جامعه به اوتیسم مبتلا هستند و از آنجایی که اوتیسم یک بیماری نیست بلکه یک اختلال ذهنی در فرد است، مشکل اصلی این بیماران مباحث آموزشی، توانبخشی و مدارس آنهاست.» به گزارش ایسنا،‌ هاشمی گفت: «بهترین زمان برای شناسایی این اختلال تا پیش از دوسالگی در فرد است، اما از آنجایی که سیستم غربالگری جامعی در این فرآیند وجود ندارد، تا زمانی که خود خانواده‌ها احساس نکنند کودک‌شان نسبت به سایرین دارای مشکلاتی است، برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنند. درحال حاضر تنها ۵‌هزار نفر مبتلا به اوتیسم شناسایی شده و خدمات دریافت می‌کند که این نشان می‌دهد در زمینه غربالگری با ضعف جدی روبه‌رو هستیم.»


معاون عمرانی استانداری تهران اعلام کرد:  ۱۳۴‌هزار خانه روستایی در استان تهران، نیازمند نوسازی
[شهروند] معاون عمرانی استانداری تهران  می‌گوید: «درحال حاضر بیش از نیمی از واحدهای مسکونی روستایی در قالب بافت فرسوده نیازمند نوسازی‌ هستند.»
محمد تقی‌زاده در این‌باره گفت: «درحال حاضر در سطح استان تعدادی از روستاها با مشکلاتی در زمینه طرح ‌هادی و نوسازی مسکن روستایی به‌ویژه تضامینی که بانک‌های عامل از روستاییان درخواست می‌کنند، مواجهند؛ چراکه امکان تأمین تضامین برای روستاییان وجود ندارد.» او ادامه داد: «عمده مشکلات روستاها در حوزه تأمین زیرساخت‌ها و زیربنایی است. برای رفع مشکلات روستاییان دستگاه‌های خدمات‌رسان و زیربنایی باید از اقدامات بخشی جلوگیری کنند. باید مشکلات روستاها در حوزه بافت‌های فرسوده پسماند و... در کمترین زمان ممکن حل‌وفصل شود.» به گزارش ایسنا، تقی‌زاده گفت: «از ۲۲۷‌هزار واحد مسکونی روستاهای استان تهران بیش از ۱۳۴‌هزار واحد در قالب بافت فرسوده نیاز به نوسازی دارند که با توجه به منابع اعتباری که در قانون برنامه ششم تعریف شده، بنیاد مسکن باید آنها را جذب کنند. اعتباراتی که با نرخ سود چهار‌درصد ارایه می‌شود.»


افزایش بسته‌های حمایتی دانش‌آموزان استثنایی
[شهروند] رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور می‌گوید: «بسته‌های حمایتی دانش‌آموزان استثنایی افزایش می‌یابد. »
جواد حسینی در این ‌باره گفت: «به‌ازای هر ۵۷ دانش‌آموز با نیازهای ویژه، یک نیروی توان‌بخشی داریم که فاصله زیادی با استانداردها دارد. قرار است دانشگاه فرهنگیان به صورت مشترک با دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی اقداماتی برای تأمین گفتاردرمانی انجام و نیروهای توان‌بخشی را در دستورکار قرار دهند تا این نقیصه جبران شود.» او ادامه داد: «یک فصل اعتباری تحت عنوان توان‌بخشی و بسته‌های حمایتی داریم. اخیرا بیش از 3میلیارد تومان را برای بسته حمایتی ابلاغ کردیم و 7‌میلیارد تومان از اعتبارات‌مان مربوط به توان‌بخشی است.» به گزارش ایسنا، حسنی گفت: «امسال کمک‌هزینه خرید ویلچر از ۸۰۰ هزارتومان به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان افزایش‌یافته است. تعهد خدمات دندان‌پزشکی هم یک‌میلیون تومان بود که به یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسیده است. کمک خوبی برای کاشت حلزون و تعمیر آن هم ارایه می‌شود. بودجه طرح خدمات حمایتی مرتب تأمین و هزینه‌های درمانی دانش‌آموزان را پرداخت می‌کنیم. سامانه‌ای به همین منظور راه‌اندازی شده است که نیازمندی‌های دانش‌آموزان در آن ثبت و رسیدگی می‌شود.»


تعداد بازدید :  175