شماره ۱۸۸۴ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
اقدام جنگی ترامپ علیه ایران محدود به اجازه کنگره شد

[شهروند] مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به وقت واشینگتن، به تأیید قطعنامه‌ای رأی داد که قدرت ترامپ را برای استفاده از اقدام نظامی علیه ایران بدون تأیید کنگره مهار می‌کند. این رأی‌گیری با نتیجه 224 به 194 به پایان رسید. نانسی پلوسی، رهبر اکثریت نمایندگان، درباره این قطعنامه گفت که این طرح با محدودکردن اقدامات نظامی ترامپ از جان و ارزش‌های آمریکایی‌ها محافظت می‌کند.
خبرگزاری سی ‌ان ‌ان گزارش داده، در مجلس نمایندگانِ تحت کنترل دموکرات‌ها، نمایندگان دموکراتی بودند که علیه این قطعنامه رأی دادند؛ ازجمله 8 نفر از نمایندگان نیویورک، اوتا، کارولینای جنوبی، ویرجینیا، نیوجرسی، اوکلاهاما و فلوریدا. از سوی دیگر، چند تن از نمایندگان جمهوری‌خواه به کاهش قدرت جنگی ترامپ رأی دادند:  3 نفر از نمایندگان فلوریدا و کنتاکی با دموکرات‌ها همراه شدند و به نفع این قطعنامه رأی دادند.
حالا این قطعنامه که از مجلس نمایندگان عبور کرده، باید به سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان برود تا در آنجا هم تأیید شود. گرچه دونالد ترامپ می‌تواند آن را وتو کند و به این ترتیب این قطعنامه دوباره به کنگره بازمی‌گردد تا برای رد وتوی ترامپ، این‌بار با دوسوم آرا، در مجلس نمایندگان و سنا تصویب شود. (کنگره آمریکا از دو مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است. هر قطعنامه یا لایحه‌ای باید به تصویب این دو مجلس برسد؛ ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس در مجلس سنا.) جمهوری‌خواهان می‌گویند که رئیس‌جمهوری این قطعنامه را در صورت تصویب در سنا امضا نمی‌کند و بنابراین جنبه قانونی پیدا نخواهد کرد. دموکرات‌ها اما می‌گویند طبق قانون موسوم به «اختیارات جنگ» مصوب ‌سال ۱۹۷۳ در صورت تأیید مجلس سنا، اين قطعنامه لازم‌الاجرا خواهد شد.
این قطعنامه مانع از این می‌شود که رئیس‌جمهوری آمریکا از نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا برای انجام درگیری با ایران استفاده کند، مگر آنکه کنگره اعلام جنگ کند یا «مجوز قانونی خاص» را برای استفاده از نیروهای مسلح علیه ایران تصویب کند. با این حال یک مورد استثنا هم در این قطعنامه در نظر گرفته شده است: اگر استفاده از نیروهای مسلح برای دفاع در برابر حمله مسلحانه قریب‌الوقوع به ایالات متحده آمریکا ضروری باشد.
رأی نمایندگان به این قطعنامه، یک روز پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد تشنج‌زدایی با ایران صحبت کرده و گفته بود که به نظر می‌رسد رفتار ایران در حال آرام‌شدن است. این رأی‌گیری پس از جلسه توجیهی کنگره در مورد جزئیات ترور ژنرال سلیمانی
 صورت می‌گیرد.
از سوی دیگر، گروهی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا ازجمله مارک اسپر وزیر دفاع، مایک پمپئو وزیر خارجه و جینا‌هاسپل مدیر سازمان سیا روز چهارشنبه با هدف کاهش انتقادات نمایندگان کنگره از اقدام واشینگتن علیه ژنرال سلیمانی در مجلس سنا حضور یافتند و توضیحاتی را برای سناتورها مطرح کردند.  دموکرات‌ها می‌گویند، در جلسه توجیهی کنگره، اطلاعاتی که کاخ سفید به آنها عرضه کرده مبهم، ناکافی و بدون ارایه جزئیات بوده است.

 


تعداد بازدید :  201