شماره ۱۸۸۴ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
دیپلماسی

جواد ظریف:  حمله موشکی ایران ذیل ماده 51 منشور ملل متحد بود
[ایرنا‎]  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به جامعه جهانی، تهدیدهای رژیم آمریکا را ‏در تعارض اساسی با منشور ملل متحد دانست و گفت آمریکا به تقلید از جنایت جنگی داعش، میراث ‏فرهنگی تمدن هزاران ساله ایران را تهدید می‎کند‎. ‎این بخشی از متن سخنرانی محمد جواد ظریف وزیر ‏امور خارجه ایران است که مجید تخت روانچی، نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان مل در پی خودداری آمریکا از صدور ویزا برای شرکت او در نشست شورای ‏امنیت، عصر پنجشنبه در این ‏شورا قرائت کرد.
ظریف با اشاره به یک‌جانبه‌گرایی مخرب آمریکا و آثار زیان‌بار آن بر قواعد و هنجارهای بین‌المللی، از ‏ترور بزدلانه قهرمانانی که کابوس گروه‌هایی نظیر داعش بودند، به‌عنوان یک نمونه از این‌گونه ‏اقدامات این کشور یاد کرد‎. او اعلام کرد که از زمان روی کار آمدن رژیم جدید آمریکا و در ‏تعارض اساسی با منشور ملل متحد، تهدیدها و حملات افزون‌تری متوجه مردم ایران و سایر کشورها شده ‏و حالا آمریکا حتی به تقلید از جنایت جنگی داعش، میراث فرهنگی تمدن هزاران ساله ایران را تهدید ‏می‌کند.


آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد
روز گذشته وزیر خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران خبر داد. براساس اعلام استیون منوشین، صنايع آهن و فولاد و هشت مقام ايرانى كه به ادعاى آنها در حمله به پايگاه آمريكايى نقش داشتند در فهرست تحريم‌ها قرار گرفتند.آمریکا فرمانده کل بسیج و علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی را تحت تحریم‌های ظالمانه خود قرار داد
وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد که به ساز و کار مالی ادعایی اروپایی‌ها با ایران موسوم به اینستکس درباره هرگونه تعامل با ایران هشدار داده‌ شده است.«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در مراسم اعلام تحریم‌ها علیه ایران گفت که به سازوکار مالی ادعایی اروپا با ایران موسوم به اینستکس هشدار داده شده در صورتی که هرگونه تعاملی با ایران انجام دهد در معرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.وی در ادامه گفت: «آمریکا به تحریم‌های خود علیه ایران ادامه خواهد داد تا فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌خود علیه امنیت بین‌المللی را متوقف کند و برای رئیس جمهوری آمریکا کاملا شفاف بود که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ادامه خواهد یافت». وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد: «تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نتایج ملموسی به همراه داشته و در حال محقق کردن اهداف خود بوده و مانع از رسیدن میلیاردها دلار به ایران شده است».

 


تعداد بازدید :  234