شماره ۱۸۸۴ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
پاسخ منفی آلمان، روسیه و فرانسه به درخواست آمریکا ‏
در برجام باقی خواهیم ماند
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به‌رغم دعوت اخیر دولت آمریکا از اعضای برجام برای ‏خروج از این توافق، اعلام کرد که این کشور هنوز هم حفظ توافق هسته‌ای را دنبال می‌کند

کشورهای آلمان، فرانسه و روسیه در واکنش به درخواست آمریکا برای خروج از برجام اعلام کردند ‏ همچنان در برجام باقی می‌مانند. ‏
پنجشنبه گذشته مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با «فاکس‌اند فرندز» گفته بود که رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ قرار است در روزهای آتی با متحدان‌مان تماس بگیرد تا به آمریکا ملحق ‏و از توافق فاجعه‌بار ایران خارج شوند و از ایران بخواهند که از رفتارهای تروریستی و جاه‌طلبی‌های ‏هسته‌ای خود دست بکشد.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کاهش تعهدات برجامی ایران به منزله تخطی از پیمان عدم ‏اشاعه هسته‌ای نیست. وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد  وجود اختلاف‌ها در توافق ‏هسته‌ای علت کاهش تعهدات برجامی ایران است و تمامی طرفین این توافق باید برای حل این مشکل ‏تلاش کنند‎. در این بیانیه روسیه با اشاره به اینکه جایگزینی برای برجام وجود ندارد، خواهان حفظ ‏توافق هسته‌ای شده است‎. روسیه همچنین اعلام  کرد که دخالت‌های آمریکا باعث پیچیده‌تر شدن شرایط برجام ‏شده است و این‌گونه اقدامات ایالات متحده را ریشه اصلی شرایط کنونی توافق هسته‌ای عنوان کرد‎. مسکو ‏همچنین با اعلام اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران به منزله نقض پیمان عدم اشاعه هسته‌ای نیست، ‏تصریح کرد که همه اقدامات ایران تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد‎. ‎وزارت خارجه ‏روسیه در انتهای بیانیه اعلام کرد که مسکو همچنان به توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند و از دیگر ‏کشورها خواست تا به برجام پایبند بمانند‎.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان پایبند ‏خواهد ماند‎. آگنس وندرمال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه گفت: «فرانسه به چارچوب ‏توافق هسته‌ای ایران در وین پایبند خواهند ماند.» او همچنین اعلام کرد که کشورش با باقی طرفین برجام ‏همکاری نزدیکی خواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به‌رغم دعوت اخیر دولت آمریکا از اعضای برجام برای ‏خروج از این توافق، اعلام کرد که این کشور هنوز هم حفظ توافق هسته‌ای را دنبال می‌کند.
راینر برول، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه گفت:   «هدف ما هنوز هم حفظ توافق هسته‌ای ‏است، چراکه ما هنوز بر این باوریم که این توافق ابزاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به ‏تسلیحات هسته‌ای است‎.» برول به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم از تمامی امکاناتی که توافق برای پیش ‏رفتن به سمت یک راهکار دیپلماتیک ارایه می‌کند، استفاده کنیم‎.»


تعداد بازدید :  224