از همان ساعات نخست پس از سقوط هواپیمای مسافربری در اطراف پرند، مانند سایر حوادث مشابه، بازار شایعات را داغ کرد. اما تقارن این حادثه تلخ هوایی با اتفاقات روزهای اخیر، سمتوسوی شایعات را به طرف دیگری برد. صحبت از شلیک موشک به میان آمد و این شایعه جذاب در شبکههای اجتماعی دستبهدست شد و درنهایت هم موجی به راه افتاد که شلیک اشتباه موشک از سوی پدافند هوایی تهران را علت این حادثه عنوان میکرد. اما این ادعا به گفته رضا نوروزی، کارشناس سوانح و حوادث هوایی محال است: «طرح این موضوع جنگ روانی است که طراحان آن فقط در پی به بازی گرفتن افکار عمومی هستند، دلیل آن هم ناآگاهی عموم مردم از شرایط پروازی، عملکرد پدافند و بهطورکلی ریزهکاریهای این حوزه است.» آنطور که این کارشناس به «شهروند» میگوید احتمال بروز چنین اشتباهی با توجه به هماهنگیهای موجود تقریبا مساوی با صفر است: «روال این است که اطلاعات همه پروازها بهطور مشخص به مسئولان پدافند اعلام میشود، یعنی پدافند هوایی کشور همه مشخصات پروازها را از چند روز قبل دارد، حتی تأخیرها و تغییر برنامههای احتمالی هم اطلاعرسانی میشود.» او در ادامه به دلایلی اشارهمیکند که احتمال برخورد هرگونه موشک یا راکت را به این هواپیمای مسافربری رد میکند: «هر هواپیمای متخاصم یا جنگدهای باید از مرزهای هوایی وارد آسمان ایران شود. در این صورت لایههای پدافندی کیلومترها قبل از رسیدن به نزدیکی فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) آن را منهدم میکردند. موضوع مهم دیگر این است که در صورت برخورد مشکوک، هواپیما در همان آسمان متلاشی میشود، اما تصاویر برخورد آن با زمین را نشان میدهد، ضمن اینکه در صورت برخورد موشک با هواپیما اجزا و قطعات آن در شعاع چند 10 کیلومتری روی زمین پخشمیشود که این اتفاق هم نیفتاده است.» به گفته نوروزی بررسی اجساد و بقایای به جای مانده از مسافران این پرواز توسط پزشکی قانونی هم به راحتی میتواند این ادعای مطرحشده را ردکند، ضمن اینکه اطلاعات جعبه سیاه هم پوچبودن این شایعه را ثابت میکند. همچنین تجریه نشان داده خطوط هوایی بلوک شرق به دلایلی چندان به استانداردهای تعمیر و نگهداری هواپیما توجه نمیکنند. بررسی تاریخ حوادث هوایی هم این موضوع را نشان میدهد.
اما بازخوانی جعبه سیاه در حوادث هوایی ایران همیشه در حد وعده باقی مانده است، بهطوری که کمتر حادثهای را میتوان به یاد آورد که علت دقیق آن از سوی مسئولان هوایی کشور اعلام شده باشد. اما رضا نوروزی این موضوع را فقط محدود به ایران نمیداند و عقیده دارد دلیل اصلی آن به اشتباهات انسانی در بروز فجایع هوایی بازمیگردد: «بیشترین سهم حوادث هوایی اشتباه انسانی است. درواقع اشتباه خلبان و پرسنلی که در هر پرواز دخیل هستند. از طرف دیگر نمیتوان اعلام کرد که اشتباه خلبان باعث سقوط هواپیما شده است، چون در این صورت صنعت هوایی با مشکل بزرگی مواجه میشود و حتی حیات این صنعت به خطر میافتد، به همین دلیل هم هست که علت بسیاری از حوادث هوایی نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا بهطور علنی منتشر نمیشود.»