شماره ۱۸۸۳ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
علت حادثه مشخص نیست

دادستان تهران همزمان با این حادثه به همراه پزشکی قانونی، هلال احمر، نیروی انتظامی و سایر ‏دستگاه‌های ذی‌ربط به محل حادثه رفت. صحنه سقوط بررسی شد و تیم‌ کارشناسان ناظر بر جمع‌‏آوری پیکرها بودند تا به پزشکی قانونی منتقل و بعد از احراز هویت به ‏خانواده‌هایشان تحویل داده شوند‎.
علی القاصی، دادستان تهران درباره  جعبه سیاه هواپیما گفت:   «هویت اجساد مشخص نیست و پس ‏از انجام آزمایش‎ DNA ‎و شناسایی هویت تحویل خانواده‌ها می‌شود. جمع‌آوری و نگهداری از اموال ‏مسافران به سرعت صورت گرفت‎.»‏ در  حوادث هوایی علت و چرایی سقوط سوالی است که در اذهان شکل می‌گیرد، اما کمتر به پاسخی ‏سریع می‌رسیم. این را دادستان تهران تأیید کرد و گفت: «اظهارنظر درباره علت سقوط  این ‏هواپیما امکان‌پذیر نیست و یکی از جعبه‌های سیاه هواپیما نیز پیدا شد که پس از بررسی آن، علت ‏دقیق سقوط هواپیما مشخص می‌شود. ظواهر امر نشان می‌دهد هواپیما در ساعت 6و ۱۳دقیقه بامداد پرواز ‏ کرد و از زمین برخاست و در ساعت ۶و۱۸دقیقه پس از آتش‌سوزی دچار سقوط شد. هنوز ‏هیچ چیز مشخص نیست.»‏
‏500 نیروی امدادی در منطقه ‏
در میان مسافران مرگ، ۸۱ زن، ۷۰مرد و ۱۵کودک دختر و پسر و یک نوزاد به چشم می‌‏خورد که نشان می‌دهد ‌ بیش از نیمی از سرنشینان هواپیمای مسافربری اوکراین، زن بودند‎. این حادثه ‏‏۵۰۰ نفر از نیروهای امدادی شامل هلال‌احمر، آتش‌نشانی و اورژانس را به منطقه کشاند.هنوز مشخص نیست چه اتفاقی افتاده است. تقی‌زاده، معاون استاندار تهران گفت: «احتمالا خلبان پس ‏از متوجه شدن نقص فنی دور می‌زند که به سمت فرودگاه امام برگردد اما نهایتا هواپیما در انتهای ‏محدوده مسکونی و دقیقا در محدوده‌ای که فضای باز و پارک و زمین چمنی در آنجا وجود داشته ‏است، سقوط می‌کند‎. هواپیما در انتهای منطقه مسکونی نخستین برخورد را با زمین داشته است اما به ‏تجهیزات خاصی غیراز پارک موجود در منطقه آسیبی وارد نشده است.»
‏ داغی دو چندان ‏
اسامی در میان جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی دیده می‌شود که داغ این حادثه را دو چندان ‏می کند. از 13 نخبه دانشگاه شریف تا غنیمت اژدری که از ارزشمندترین فعالان محیط‌زیست و ‏همکاران موسسه سنستا بود که تازه دانشجوی دکترای محیط‌زیست در کانادا شده بود و تعطیلات ژانویه ‏را برای برگزاری مراسم نامزدی‌اش به ایران آمده بود. حالا پس از‌هادی فهیمی، فعال محیط‌زیست که ‏در سانحه هواپیمای یاسوج جان باخت، تاریخ باز تکرار شد و فعال محیط‌زیست دیگری را ازدست ‏دادیم. در این پرواز نام‌های دیگری هم به چشم می‌خورد. ریرا اسماعیلیون  و  پریسا اقبالیان فرزند و ‏همسر حامد اسماعیلیون  نویسنده‌ای که در توییتی نوشت: «برای به خاک سپردن آرزوهای پریسایم و ‏چشم‌های ری‌رایم عازم تهرانم. در میان ما سه نفر عاشقانه‌های زیادی هست که تا مرگم پیش من می‌ماند ‏و آن را عریان نخواهم کرد. امیدوارم آن روز زودتر برسد. هیچ از چند و چون پرواز اوکراین نمی‌دانم ‏و می‌روم که آن چشم‌های درخشان را به خاک بسپارم.» حامد اسماعیلیون نویسنده و داستان‌نویس ایرانی و ‏از نسل نوی نویسندگان ادبیات فارسی است‎. آرش پورضرابی و پونه گرجی که هردو مهندس کامپیوتر ‏از دانشگاه شریف بودند هم  مسافر این هواپیما بودند. جشن عروسی این زوج سه روز پیش از حادثه بود. ‏
دکتر سیاوش مقصودلو، معاون بهداشتی اسبق این دانشگاه و همسر و فرزندش  نیز  در حادثه صبح ‏سقوط هواپیمای اوکراینی حضور داشتند. سوزان گل باباپور از کارشناسان ارشد سابق آزمایشگاه ‏سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی  هم در سانحه سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مسافربری ‏اوکراینی جان خود را از دست داد‎. او متولد‌ سال ۱۳۴۹ و از کارمندان سابق آزمایشگاه‌های سازمان ‏زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بوده است. دکتر آروین مرتب  دانش آموخته مقطع کارشناسی و ‏کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر هم به همراه همسر خود آیدا فرزانه در ‏سانحه هوایی درگذشتند.


تعداد بازدید :  581