شماره ۱۸۸۳ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
موج دوم پاسخ

هنوز یک هفته از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی نگذشته بود که مطابق وعده داده شده، پاسخ نظامی ایران به این ترور داده شد. نخستین نکته این است که این پاسخ در اصل موج دوم بود. موج نخست آن در تشییع جنازه بزرگ سردار داده شد که مردم ایران نشان دادند در برابر متجاوز و هر کسی که امنیت و تمامیت ارضی کشور را تهدید کند، متحد و یکپارچه عمل خواهند کرد. موج نخست پاسخی فراگیر و مردمی بود. برای اطلاع از نتایج این پاسخ کافی است نگاهی به رفتارهای نظامیان آمریکایی در طی این چند روز بیندازیم. در پی تصویب طرح اخراج آمریکایی‌ها از عراق خبرگزاری‌های غربی گزارش دادند فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش در عراق طی نامه‌ای رسمی به دولت عراق اطلاع داد که این نیروها آماده ترک خاک این کشور می‌شوند. خبرگزاری فرانسه مدعی شد این نامه را ویلیام سیلی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای آمریکایی به همتای عراقی خود یعنی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور داده است. خبرگزاری رویترز می‌گوید در این نامه‌ آمده است که آمریکا با احترام به حاکمیت ملی عراق از این کشور خارج خواهد شد. در نامه وزارت دفاع آمریکا آمده است که بنا به تصمیم پارلمان عراق نیروهای ائتلاف در چند روز و هفته آینده فرآیند خروج از عراق را آغاز می‌کنند.
ولی پس از انتشار این خبر، تکذیب‌ها نیز آغاز شد. وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور تأکیدکردند که هیچ طرحی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق وجود ندارد؛ هر چند اصالت این نامه از سوی فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف در عراق که طی آن به وزارت دفاع عراق از جابه‌جایی‌های اولیه برای خروج از عراق اشاره‌شده، تأیید شده است!! از سوی دیگر خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید مقام‌های آمریکایی در ستاد نیروهای ائتلاف اصالت این نامه را تأییدکرده‌اند و ممکن است تناقضات در گفته‌های مقام‌های آمریکایی نشان از اختلاف‌نظر میان فرماندهان پنتاگون داشته باشد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته که نامه غیرصحیح بوده است و حضور نیروهای آمریکایی در عراق تغییری نمی‌کند. همچنین مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «نامه پیش‌نویس و انتشار و ارسال آن اشتباه بوده است. نامه بدون مهر و امضا بوده است.» انتشار يك نامه و سپس تكذيب آن نشان داد كه پس از دیدن موج نخست پاسخ ایران اوضاع نظامیان آمریکایی بسیار متشنج و به هم ریخته است. جالب این‌ است که آنان در همین فاصله کوتاه بخش مهمی از نیروهای خود را به دلیل ترس و افزایش تلفات از این پایگاه‌ها تخلیه کرده و به کویت برده‌اند.
موج دوم پاسخ ایران نظامی است که دقیق انجام شده، زیرا از یک سو به پایگاه‌های آن کشور در عراق حمله شده است، یعنی جایی که آمریکایی‌ها ترور را انجام دادند و از سوی دیگر در همان ساعتی شلیک‌شده است که آنان خودرو شهید سلیمانی را نشانه‌رفتند. اقدام ایران نیز مستقیم و غیرنیابتی بود. پس از جنگ جهانی دوم این برای نخستین بار است که یک پایگاه نظامی آمریکایی به این صورت رسمی با یک پاسخ مواجه می‌شود.
موج سوم حملات ایران غیرنظامی و مبتنی بر تحرک سیاسی در منطقه است، البته مهم‌ترین موج خواهد بود که هزینه اصلی رفتار آمریکایی‌ها در این موج تعیین خواهد شد و باید منطقه را ترک‌کنند، ولی این موجی است که احتمالا زمان بیشتری خواهد برد. باید منتظر ماند و دید ترامپ از این مرحله چه درسی خواهد گرفت، زیرا موج سوم دقیقا متأثر از این درس‌آموزی خواهد بود.


تعداد بازدید :  433