شماره ۱۸۸۱ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
زنان و مردان والیبال ایران از امروز در تایلند و چین استارت می‌زنند
پرش روی تور برای رسیدن به رویای المپیک

[شهروند]   از امروز نگاه همه علاقه‌مندان والیبال به شرق آسیا دوخته خواهد شد؛ جایی که دختران ایرانی در تایلند و پسران در چین برای رقم‌زدن اتفاقی بزرگ به مصاف رقبای آسیایی خود می‌روند. بعد از ماه‌ها انتظار بالاخره شاگردان کولاکوویچ  باید کار خود را در انتخابی المپیک آغاز کنند؛ جایی که فقط تیم قهرمان می‌تواند بلیت توکیو را رزرو کند. از سوی دیگر شاگردان شعبانیان هم با اینکه تقریبا امیدی به کسب سهمیه ندارند، به درخشش در تایلند ناامید نیستند و حداقل می‌خواهند به جمع چهار تیم برسند.

ماجراجویی دختران والیبالیست در «ناخون راتچاسیما»
حضور در جمع هشت تیم برتر آسیا و شانس‌داشتن تا لحظه آخر برای کسب سهمیه المپیک ماجراجویی جدیدی را برای دختران والیبالیست ایران رقم زده است. تیم‌ملی والیبال زنان ایران که با سرمربیگری میترا شعبانیان و البته همراهی امیر بازارگرد به‌عنوان مشاور فنی مدتی است خود را برای رویارویی با بزرگان قاره کهن آماده می‌کند، در گروهی که قزاقستان، کره‌جنوبی و اندونزی حضور دارند، برای صعود تا نیمه‌نهایی چندان هم ناامید نیست. ملی‌پوشان زن والیبال ایران که چند ماه قبل نمایش خوبی در مسابقات قهرمانی آسیا داشتند،‌ به جز تقابل با کره‌جنوبی که احتمالا با برد قاطعانه حریف همراه خواهد بود، در دو بازی با قزاقستان و اندونزی شانس پیروزی دارند؛ اتفاقی که در صورت رخ‌دادن، صعودی تاریخی را به جمع چهار تیم برتر آسیا در کارنامه دختران والیبال ثبت خواهد کرد. شهر «ناخون راتچاسیما» در تایلند میزبانی این رقابت‌ها را برعهده گرفته و امروز از ساعت  9 و 30 دقیقه صبح به وقت تهران میزبان اولین نبرد ایران مقابل قزاقستان خواهد بود.

بدون تدارکات مناسب در راه المپیک
تیم‌ملی والیبال مردان ایران هم چند روزی است که خودش را به شهر جیانگمن چین رسانده، جایی که می‌تواند به شهری تاریخی برای والیبال ایران تبدیل شود و دومین جشن صعود ایرانی‌ها به المپیک را میزبانی کند. تیم کولاکوویچ اما تا دندان مسلح نیست چون چند بازیکن خود را قبل از اعزام به دلیل مصدومیت از دست داده است. امیر غفور را می‌توان بزرگ‌ترین غایب تیم‌ملی ایران در انتخابی المپیک دانست که در جریان بازی‌های تیم لوبه در ایتالیا دچار مصدومیت شد. فرهاد قائمی و مسعود غلامی هم دیگر بازیکنانی بودند که به خاطر آسیب‌دیدگی از حضور در چین بازماندند. این اتفاقات باعث شده تا بازیکنان دیگری شانس بازی در تیم‌ملی را پیدا کنند؛ به‌ویژه شهرام محمودی که چند سالی از تیم‌ملی دور بود اما با دعوت کولاکوویچ قرار است جای خالی غفور را پر کند.  تنها مصدومیت بازیکنان نبود که کادر فنی تیم‌ملی را آزار داد.  برگزارنشدن بازی تدارکاتی قبل از اعزام به چین دیگر مشکل تیم‌ملی ایران بود. البته بعد از حضور در جیانگمن و در فاصله دو روز مانده تا شروع مسابقات با توافق کولاکوویچ و سرمربی قطر، یک بازی دوستانه میان ایران و چین به شکل تمرینی برگزار شد و بعد از تساوی 2 بر 2 هم به پایان رسید. کولاکوویچ در این بازی دوستانه سعی کرد ترکیب اصلی خود را محکی جدی بزند. اگر سرمربی مونته‌نگرویی تیم‌ملی ایران نظر خود را تغییر ندهد، احتمالا ایران امروز با ترکیب سعید معروف، سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، شهرام محمودی، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو) بازی را آغاز خواهد کرد.

همه نگران کانگوروها
هشت تیم از امروز برای کسب تنها یک سهمیه از آسیا و اقیانوسیه نبرد را آغاز می‌کنند. ایران در دور گروهی شاید کار چندان سختی برابر تیم‌های چین‌تایپه، قزاقستان و چین نداشته باشد؛ اگر چه چین را هم با توجه به میزبانی نباید دست کم گرفت. در گروه دیگر اما کره‌جنوبی و استرالیا حضور دارند که در نوع خودشان مدعی هستند. شاید نگرانی اصلی والیبال ایران رویارویی با استرالیا باشد؛ تیمی که‌ سال 2012 هم مانع صعود ایران به المپیک شد و چند ماه قبل هم در مسابقات قهرمانی آسیا در تهران یک بار شاگردان کولاکوویچ را شکست داد.

2020؛‌ سال رویایی برای والیبال؟
با اینکه ‌سال 2019 برای والیبال ایران با اتفاقات چندان خوبی همراه نبود، همه علاقه‌مندان به والیبال امیدوار هستند‌ که سال 2020 برای سعید معروف و یارانش به یک‌ سال رویایی تبدیل شود. ابتدا کسب سهمیه در جیانگمن و سپس رفتن روی سکوی المپیک که داورزنی از چهار سال قبل وعده‌اش را داده بود می‌تواند این ‌سال رویایی را برایمان بسازد. شاید توقع زیادی باشد که در دومین دوره حضور والیبال در المپیک از این تیم طلب مدال کنیم؛ اما والیبالیست‌هایی که در بزرگ‌ترین تیم‌های دنیا به میدان می‌روند و تاکنون نشان دادند توانایی شکست‌دادن همه قدرت‌های جهان را دارند، قطعا چنین پتانسیلی را هم در خود می‌بینند. فعلا امروز از ساعت 11 و 30 دقیقه باید در انتظار اولین برد برابر چین‌تایپه بنشینیم و سپس به نبرد بعدی پای بگذاریم.


تعداد بازدید :  297