شماره ۱۸۸۱ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
چرا لیگ برتری‌ها نمی‌توانند داخل ایران برنامه‌های تمرینی‌شان را انجام دهند؟
اردوی لاکچری داخلی؛ تقریبا محال

تمام استان‌های جنوبی کشور شرایط آب و هوایی بسیار عالی برای میزبانی از تیم‌های لیگ برتری در تعطیلات زمستانی دارند؛ مثلا در اهواز باشگاه فولاد خوزستان چهار زمین تمرینی با امکاناتی خوب دارد. کمپ هتل بوستان هم شرایطی بسیار عالی برای میزبانی از تیم‌های فوتبال دارد؛ کمپی که ‌سال گذشته علیرضا منصوریان تصمیم گرفت اردوی زمستانی ذوب‌آهن را در آنجا برگزار کند و اولین‌بار بود که یک تیم لیگ برتری این محل را برای برپایی اردو انتخاب می‌کرد. در اندیمشک و نزدیک سد کرخه هم کمپی ورزشی در جایی دور از هیاهوی شهر ساخته شده است که البته هنوز امکاناتش ایده‌آل نیست. شهرهای آبادان، خرمشهر و ماهشهر هم شرایط خوبی برای برپایی اردو دارند. با سرمایه‌گذاری هدفمند و تأمین امکانات سخت‌افزاری خوزستانی‌ها می‌توانند بهترین درآمدزایی را از میزبانی تیم‌های فوتبال در زمستان داشته باشند.

کوتاهی در افتتاح کمپ‌ها
شرایط برای سایر استان‌های جنوبی کشور مثل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هم می‌تواند دقیقا به همین شکل پیش برود. مسئولان ورزش این استان‌ها می‌توانستند با گرفتن کمک‌های دولتی و ایجاد کمپ‌های مناسب ورزشی اقدامات موثری انجام بدهند اما در تمام سال‌های گذشته نسبت به این موضوع مهم بی‌توجه بوده‌اند. در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان، که از استان‌های محروم کشور به حساب می‌آید، می‌توان با افتتاح یک کمپ مردم را به فوتبال نزدیک کرد و علاوه بر درآمدزایی، مقدماتی را فراهم کرد که برای یک‌بار هم در‌ سال که شده میزبانی تیم‌های بزرگ فوتبال ایران باعث داغ‌شدن تب فوتبال در این استان شود. به هر صورت شرایط آب و هوایی شهرهای جنوبی ایران یا جزیره قشم تفاوت خیلی زیادی با کشورهای امارات و قطر ندارد و تنها تفاوت در نداشتن امکانات و زمین‌های تمرین است. البته مسأله ناراحت‌کننده اینجاست که هر‌ سال در آستانه زمستان درباره این موضوع مهم در رسانه‌ها و فوتبال ایران صحبت می‌شود، اما مسئولان درباره افتتاح کمپ‌های فوتبالی و ورزشی مجهز در استان‌های جنوبی کوتاهی می‌کنند.
 
کیش؛ امکانات خوب، زمین خراب
در سال‌های اخیر هر کدام از تیم‌های لیگ برتری که می‌خواهند در جنوب اردو برگزار کنند و جزیره کیش را انتخاب می‌کنند با کیفیت بد زمین چمن روبه‌رو هستند و هیچ‌وقت هم این ایراد به شکلی درست و مناسب برطرف نمی‌شود. جزیره قشم هم امکانات فوتبالی خوبی برای میزبانی تیم‌های فوتبال ندارد. این در حالی است که در ‌سال 2022 کشور همسایه، قطر، میزبان جام‌جهانی است و ایران می‌تواند از این فرصت با ساختن چند کمپ حرفه‌ای و استاندارد نهایت استفاده را ببرد تا از کشورهای مختلف در آستانه جام‌جهانی میزبانی کند. چندین‌بار هم صحبت‌هایی درباره کمک ایران به میزبانی قطر شده، اما شاهد نتیجه مثبتی در این‌باره نبوده‌ایم و همچنان با بحران فقدان امکانات لازم روبه‌رو هستیم.

 سرعین، کردان و بروجرد؛ سرمای شدید در زمستان
کمپ‌های ورزشی سرعین اردبیل و کردان کرج هم دو محل مورد علاقه تیم‌های لیگ برتری برای برگزاری اردو در تابستان هستند که سال‌های زیادی است هر از چندگاهی از تیم‌ها میزبانی می‌کنند. در استان‌های حاشیه دریای خزر یا شهرهایی مثل شهرکرد،‌ تبریز، ارومیه و کرمانشاه‌ هم امکانات اولیه برای برپایی اردو وجود دارد، اما معمولا این شهرها خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. شاید یکی از دلایل اصلی این مسأله هم نبودن اراده برای تجهیز کمپ‌ها باشد. تا زمانی که این کمپ‌ها مجهز نشود هم نمی‌توان از باشگاه‌ها ایراد گرفت که چرا برای اردو‌ شهرهای داخلی را انتخاب نمی‌کنید.

 نیاز به ساخت‌ و ترمیم کمپ‌های داخلی
به نظر می‌رسد یک‌بار برای همیشه مسئولان فوتبال و ورزش ایران باید فکری اساسی برای تجهیز کمپ‌های ورزشی در نقاط مختلف کشور و رساندن آنها به استانداردهای بین‌المللی کنند. اتفاقی که جلوی ریخت و پاش مالی عجیب باشگاه‌ها را می‌گیرد و باعث حفظ ارز در کشور هم می‌شود. ضمن اینکه تب فوتبال را در کشور بالا می‌برد و امکان درآمدزایی را هم فراهم می‌‌کند. ایران کشور چهار فصلی است که پتانسیل برخورداری از بهترین کمپ‌های ورزشی و فوتبال را دارد، ولی اراد‌ه‌ای برای برداشتن این قدم بزرگ در ورزش ایران وجود ندارد؛ اگر داشت استادیوم‌های شهرهای سرسبز شمالی کشور،‌ به جای زمین چمن طبیعی فوق‌العاده،‌ مجهز به زمین چمن مصنوعی نبود.

 


تعداد بازدید :  253