شماره ۱۸۸۱ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
کنگره‌ خواهان پایان جنگ‌افروزی
پلوسی: «حمله روزجمعه آمریکا به فرودگاه بغداد، نامناسب و تحریک‌آمیز بود که مقامات ارشد نظامی ایران را هدف قرار داد. این حمله سربازان، دیپلمات‌ها و دیگر افراد ما را از طریق تشدید جدی تنش‌ها با ایران به خطر انداخته است.» «آدام شیف» نماینده دموکرات آمریکا و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس: «من هیچ‌گونه اطلاعاتی ندیدم که نشان دهد ترور قاسم سلیمانی شرایط خطرناک موجود را متوقف می‌کند یا حتی از خطرات آن علیه آمریکا می‌کاهد.»

[شهروند] درحالی‌ که ترامپ بار دیگر بر تهدید پیشین خود مبنی بر هدف قراردادن سایت‌های فرهنگی در ایران تأکید کرده، مجلس نمایندگان آمریکا، تلاش برای کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری این کشور را آغاز کرده است.
روز دوشنبه، نانسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات‌ها و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است، مجلس قرار است به قطعنامه کاهش اختیارات نظامی رئیس‌جمهوری رأی دهد. پایگاه خبری «هیل» نیز پیشتر در گزارشی نوشته بود، دموکرات‌های مجلس نمایندگان به دنبال تصویب قطعنامه‌ای هستند که مانع از عملیات نظامی دونالد ترامپ علیه ایران بدون مجوز کنگره می‌شود.نانسی پلوسی در بیانیه‌ای به نمایندگان دموکرات نوشته است:   «ما به‌عنوان اعضای کنگره، اولین مسئولیت‌مان، امنیت مردم آمریکاست. از همین‌رو، ما نگران این موضوع هستیم که دولت، بدون مشورت با کنگره، دست به اقدام خطرناکی بزند.»
پلوسی در ادامه آورده است: «حمله روزجمعه آمریکا به فرودگاه بغداد، نامناسب و تحریک‌آمیز بود که مقامات ارشد نظامی ایران را هدف قرار داد. این حمله سربازان، دیپلمات‌ها و دیگر افراد ما را از طریق تشدید جدی تنش‌ها با ایران به خطر انداخته است.» «ایلهان عمر» و «باربارا لی» نمایندگان دموکرات کنگره، این قطعنامه را ارایه کرده‌اند. قطعنامه‌ای شبیه قطعنامه اختیارات جنگی که سناتور «تیم کین» در سنا ارایه کرده است.
ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره گفته است: «بیایید به صراحت بگوییم: ترور قاسم سلیمانی یک اقدام جنگی بدون مجوز کنگره و نقض قانون اساسی آمریکا بود. پس از این ترور، هزاران نظامی دیگر آمریکایی در یکی از سریع‌ترین استقرار‌های نظامی آمریکا در چند دهه اخیر، راهی خاورمیانه شده‌اند. این اقدام پس از سال‌ها تهدید نظامی و جنگ علیه ایران توسط ترامپ و همدستانش صورت گرفت. ما در کنگره باید وظیفه قانونی‌مان را انجام دهیم و هر اقدامی را در حد توان‌مان برای متوقف‌کردن یک جنگ فاجعه‌بار دیگر به انجام برسانیم.»
باربارا لی، نماینده دیگر ارایه‌کننده قطعنامه مزبور نیز گفته است:   «ترور قاسم سلیمانی ما را تا آستانه جنگ با ایران پیش برده است. اقدامات نظامی بی‌پروای ترامپ بدون مجوز کنگره، این بحران را به وجود آورده است. ما دیگر نمی‌توانیم یک جنگ پرهزینه، مخرب و نسنجیده دیگر را در خاورمیانه تحمل کنیم. اکنون زمان آن است تا کنگره فورا بر اختیارات قانونی‌مان تأکید کند و به دیپلماسی با ایران و متحدان‌مان بازگردد.»با این‌حال، به نظر می‌رسد با توجه به واکنش اکثریت جمهوری‌خواهان در دفاع از دستور تروریستی دونالد ترامپ، چنین طرحی رأی نیاورد. دموکرات‌ها برای تصویب این لایحه، باید اکثریت نمایندگان را قانع کنند تا به این قطعنامه رأی دهند. سپس، سنا نیز باید به آن رأی مثبت بدهد، اما اگر دونالد ترامپ این قطعنامه را وتو کند، تصویب آن و غلبه بر وتوی رئیس‌جمهوری بسیار سخت می‌شود؛ خصوصا آنکه جمهوری‌خواهان اکثریت سنا را در دست دارند و بیشتر آنها در کنار ترامپ ایستاده‌اند و از او دفاع می‌کنند.
دیک دوربین، سناتور دموکرات گفته است: «مجلس سنا نباید به این رئیس‌جمهوری اجازه رفتن به سمت جنگی دیگر را در خاورمیانه، آن ‌هم بدون کسب مجوز از کنگره، بدهد. قانون اساسی آمریکا صراحتا گفته فقط کنگره می‌تواند اعلام جنگ کند.»
از سوی دیگر، «آدام شیف» نماینده دموکرات آمریکا گفته است برخلاف آنچه مقامات کاخ سفید ادعا می‌کنند، او اطلاعاتی نیافته است که نشان دهد ترور ژنرال سلیمانی خطرات آینده علیه منافع آمریکا را متوقف خواهد کرد.
آدام شیف، که رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس است، به سی.ان.ان گفت: «من هیچ‌گونه اطلاعاتی ندیدم که نشان دهد ترور قاسم سلیمانی شرایط خطرناک موجود را متوقف می‌کند یا حتی از خطرات آن علیه آمریکا می‌کاهد.»
شیف که مانند سایر نمایندگان کنگره، پس از حمله تروریستی آمریکا با پهپاد در بغداد، از این موضوع آگاه ‌شد، تصمیم دونالد ترامپ را «بی‌پروا» خوانده و گفته است این اقدام، قطعا تهدیدهای جانی علیه آمریکایی‌ها را در سراسر جهان افزایش خواهد داد. این درحالی است که دونالد ترامپ و مقامات دولت او، از این اقدام دفاع و ادعا کرده‌اند تصمیم ترور ژنرال سلیمانی برای این گرفته شد که جان آمریکایی‌ها در خطر بود. یکی از افرادی که از این ادعای ترامپ دفاع کرده است، مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ است. با این‌حال، آدام شیف می‌گوید نظریات پومپئو مبنی بر اینکه با ترور ژنرال ارشد ایران، جان آمریکایی‌ها را نجات داده‌اند، «نظر شخصی» است که با واقعیت هم‌خوانی ندارد: «او نظریات شخصی خود را بیان می‌کند، نه نتایج مطابق با واقعِ کمیته اطلاعاتی مجلس را.»
نماینده دموکرات کالیفرنیا همچنین گفته است که حمله به ژنرال سلیمانی، نه‌تنها جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخته، بلکه خطر جنگ با ایران را نیز افزایش داده است. خبرگزاری گاردین، با اختصاص دادن عکس و تیتر یک خود به مراسم تشییع ژنرال قاسم سلیمانی نوشته است، مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند پاسخ سختی به اقدام آمریکایی‌ها می‌دهند و مردم عزادار در
مراسم تشییع جنازه ژنرال ارشد ایران، با شعارهایشان خواهان انتقام از آمریکا شده‌اند.


تعداد بازدید :  223