شماره ۱۸۸۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
پاسخ ایران به تهدیدهای جدید ترامپ:
حمله به مراکز فرهنگی جنایت جنگی است
سردار دهقان: اگر ترامپ تهدید خود را عملی کند، هیچ مرکز سیاسی نظامی و کشتی آمریکایی در امان نخواهد بود

اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایران روز گذشته با واکنش مقامات ایران مواجه شد. در نخستین اقدام سفیر سوییس، حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار شد.
ترامپ در حساب توییتر خود ایران را تهدید کرده بود که در صورت واکنش نشان دادن به ترور سردار سلیمانی، آمریکا 52نقطه از مراکز حساس ایران به علاوه مراکز فرهنگی کشور را هدف قرار خواهد داد. در واکنش به این سخنان، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، سفیر سوییس در تهران را به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا احضار کرد و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات تهدیدآمیز، ناقض قوانین و هنجارهای بنیادین بین‌المللی به او ابلاغ شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: «اظهارات خصمانه، تهدیدآمیز و غیرهنجاری رئیس‌جمهوری آمریکا به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و در نقض کامل قوانین بین‌الملل قرار دارد.»
او با اشاره به تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا به حمله مراکز فرهنگی گفت چنین تهدیدی یادآور هجوم قوم مغول یا اقدامات گروه‌های تروریستی و جنایتکار در تخریب اماکن فرهنگی و تاریخی است که طبق قواعد و قوانین بین‌المللی مصداق بارز «جنایت جنگی» محسوب می‌شود. عراقچی گفت: «جمهوری اسلامی ایران زیر بار هیچ تهدید یا ارعابی نخواهد رفت و قاطعانه آماده پاسخگویی به هر  تهدید یا اقدام علیه امنیت و تمامیت ارضی خود است. تاریخ نشان داده است که ملت ایران هر تجاوزکننده‌ای را به شدت پشیمان خواهند کرد.» او افزود: «براساس خواست دولت و ملت ایران، جمهوری اسلامی علاوه بر تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی، حق مسلم خود در واکنش به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را در زمان و مکانی که خود صلاح خواهد دانست، محفوظ می‌داند.» سفیر سوییس اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.
علاوه بر این اقدام، جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز در حساب توییتر خود با قاطعیت به تهدید‌های ترامپ پاسخ داد. ظریف در حساب توییتر خود نوشت: «یک یادآوری به کسانی که توهم آن را دارند که می‌توانند جنایات جنگی داعش را تقلیدکنند و میراث فرهنگی ما را هدف قرار دهند: در طول هزاران ‌سال تاریخ، وحوشی آمده‌اند، شهرهای ما را تخریب کرده‌اند، بناهای یادبود ما را ویران کرده‌اند و کتابخانه‌های ما را در آتش سوزانده‌اند. آنها الان کجا هستند؟ ما هنوز اینجاییم و سرافراز ایستاده‌ایم.» ظریف همچنین در پستی دیگر نوشت که حمله نظامی علیه مراکز فرهنگی هر کشوری مصداق جنایت جنگی است.
روز گذشته سردار دهقان در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به تهدید‌های ترامپ گفت: «در صورت تحقق تهدید ترامپ هیچ مرکز سیاسی، نظامی و کشتی آمریکایی در امان نخواهد بود.» مشاور فرماندهی کل قوا گفت ایران  هرگز به دنبال جنگ نبوده، اما با هدف قرار دادن مقرهای نظامی آمریکا به ترور سردار سلیمانی پاسخ می‌دهد. سردار دهقان که با یونیفرم نظامی در این مصاحبه حضور یافته بود، گفت: «قطعا پاسخ، نظامی و علیه مقرهای نظامی خواهد بود.»
وزیر دفاع سابق ایران ادامه داد: «بگذارید یک چیز را بگویم   رهبری ما رسما اعلام کرد که ما هرگز به دنبال جنگ نبودیم و به دنبال جنگ نیستیم. این آمریکا بود که جنگ را آغاز کرد، بنابراین آنها باید واکنش‌های مناسب به اقدامات‌شان را بپذیرند.» سردار دهقان تصریح کرد: «تنها چیزی که می‌تواند به این دوران جنگی پایان دهد، این است که آمریکایی‌ها همان ضربه‌ای را که وارد کردند، دریافت کنند، پس از آن نباید دنبال چرخه جدیدی باشند.» مشاور نظامی  رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همچنین در واکنش به پیام توییتری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران گفت که این پیام‌های توییتری «مزخرف و مضحک (پوچ)» است.» او ادامه داد: «[ترامپ]، قوانین بین‌المللی را نمی‌داند، او حتی قطع‌نامه‌های سازمان ملل را نیز به رسمیت نمی‌شناسد، اساسا یک گانگستر و قمارباز واقعی است. او سیاستمدار نیست و هیچ ثبات روانی ندارد.»  اشاره سردار دهقان به قطع‌نامه ۲۳۴۷ سازمان ملل است که تخریب غیرقانونی میراث فرهنگی را محکوم می‌کند.
این مقام نظامی ایرانی در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان درخصوص تحقق احتمالی تهدیدات توییتری ترامپ علیه ایران گفت: «قطعا، هیچ‌یک از کارکنان نظامی آمریکایی، هیچ‌یک از مراکز سیاسی آمریکا، هیچ‌یک از پایگاه‌های نظامی آمریکا و هیچ کشتی آمریکایی در امان نخواهد بود و آنها در دسترس ما قرار دارند.»

ترامپ در حساب توییتر خود ایران را تهدید کرده بود که در صورت واکنش نشان دادن به ترور سردار سلیمانی، آمریکا 52نقطه از مراکز حساس ایران از جمله مراکز فرهنگی کشور را هدف قرار خواهد داد. در واکنش به این سخنان، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، سفیر سوییس در تهران را به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا احضار کرد و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات تهدیدآمیز، ناقض قوانین و هنجارهای بنیادین بین‌المللی به او ابلاغ شد


تعداد بازدید :  215