شماره ۱۸۷۹ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
هم‌صدایی رسانه‌های آمریکایی:
ترامپ مرتکب اشتباه بزرگی شد

[شهروند] در حالی که دو روز از ترور ژنرال سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط نیروهای آمریکایی می‌گذرد، حالا رسانه‌های آمریکا به نقد و تقبیح این عمل پرداخته و در مورد تبعات این اقدام هشدار داده‌اند. نیویورکر اقدام آمریکا علیه ایران را پرهزینه‌ترین اقدام 30‌سال گذشته خواند، واشینگتن‌پست در مورد حملات سایبری و اختلالات دیجیتال هشدار داد و فارن پالیسی سیاست ترامپ در قبال ایران را سیاستی خوانده که دچار مرگ مغزی شده است.
نیویورکر: دوران خطرناک
نیویورکر در گزارشی به خطرات پیش‌روی آمریکا پس از ترور ژنرال  ارشد ایرانی پرداخته است. در این گزارش، «دکستر فیلکینز» نوشته است: «این اقدام آمریکا، قطعا پرهزینه‌ و پرتبعات‌ترین اقدام این کشور علیه تهران در 30‌سال گذشته بوده است؛ حتی اگر ندانیم که تبعات پیش‌رو چه خواهد بود.» فیلکینز در ادامه نوشته است: «گرچه تبعات را نمی‌دانیم، اما آنچه از آن اطمینان داریم این است که وارد یک «دوره خطرناک» شده‌ایم که در آن، نزاع میان دو کشور می‌تواند «به سادگی از کنترل خارج شود.» به نوشته نیویورکر ترور قاسم سلیمانی، ترور کسی است که از اواخر قرن نوزدهم تلاش کرده است شرایط خاورمیانه را به نفع ایران پیش ببرد و حوزه سیاست ایران را از تهران تا دریای مدیترانه هدایت کند: «او در این کار به شدت موفق و مطمئنا تاثیرگذارترین فرد در این منطقه در دوران مدرن بوده است. او کسی بود که باعث سرپا نگه‌داشتن بشار اسد در سوریه شد و با سربازان آمریکایی در عراق مقابله کرد. او نه‌تنها چهره اصلی سیاست خارجی و نظامی ایران بود، بلکه یکی از ستون‌های اصلی انقلاب 1979 ایران به شمار می‌آمد.»
فیلکینز در ادامه نتیجه می‌گیرد که بنابراین ترور چنین کسی به جان خریدن تبعات آن هم هست: «پس از خروج ترامپ از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، ایران و آمریکا اقدامات تحریک‌آمیزی علیه یکدیگر داشتند، اما با ترور سلیمانی، دولت ترامپ ریسک بزرگی را کرده است؛ ریسک یک درگیری وسیع‌تر و البته غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر که می‌تواند در بسیاری نقاط و به طُرُق مختلف صورت بگیرد.» نویسنده یادداشت در نیویورکر می‌نویسد تصور اینکه ایرانی‌ها به اقدام آمریکا پاسخی ندهند، بسیار سخت است، اما اینکه چطور و کجا؟ کسی نمی‌داند.
نیوز ویک: بهانه‌ای به نام سلاح هسته‌ای
نیوز ویک در گزارشی نوشته است گرچه دشمنی ایران و آمریکا به ترور ژنرال ارشد سپاه محدود نمی‌شود، اما احتمالا این اقدام، چشمگیرترین بروز دشمنی میان ایران و آمریکا در تاریخ این دو کشور است. در این گزارش آمده است گرچه ایران سلاح اتمی ندارد، اما همواره دشمنان اصلی این کشور یعنی ایالات متحده آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی ادعا کرده‌اند ایران به شکلی مخفیانه به دنبال سلاح هسته‌ای برای کشتار جمعی است. به نوشته نیوز ویک، این اختلاف‌ها دقیقا در قلب بزرگترین بحران خاورمیانه یعنی ترور فرمانده ارشد نظامی ایران بوده است.
فارن پالیسی: سیاست مرگ‌مغزی ترامپ در قبال ایران
فارن پالیسی اقدام آمریکا به ترور قاسم سلیمانی را سیاست خارجی تئاترگونه توصیف کرده است که می‌تواند اوضاع ایالات‌متحده آمریکا را بدتر کند. در این گزارش که از ابتدا با نقد ترامپ آغاز شده، آمده است: «هنوز سه روز بیشتر از آغاز‌ سال نو میلادی نگذشته که ترامپ توانسته آمریکا را درون بحرانی بی‌معنا و خطرناک به نام درگیری با ایران فرو ببرد و این مسأله به خوبی ناتوانی واشینگتن در تدوین سیاستی منسجم و موثر در قبال مسائل مهم جهانی را نشان می‌دهد.»
فارن پالیسی در این گزارش، می‌نویسد: «نتیجه این اقدام می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را بگیرد -که قطعا عده‌ای از آنها آمریکایی هستند- و البته موقعیت جهانی ایالات متحده آمریکا را هم بیشتر فرسایش خواهد داد.» در ادامه این گزارش آمده است: «ترامپ پس از خروج از برجام به توصیه عربستان سعودی، اسراییل و نهادهایی مانند بنیاد دفاع از دموکراسی و حامیان ثروتمند آن، کمپین فشار حداکثری را علیه ایران آغاز کرد اما نه ایران تن به خواسته‌های ترامپ داد و نه تغییر رژیم صورت گرفت، بلکه ایران ارتباطش را با روسیه و چین محکم‌تر کرد. سیاست تهران این بود؛ اگر آمریکا می‌خواهد زندگی را برای ایرانی‌ها سخت کند، ایران هم می‌تواند زندگی را برای آمریکایی‌ها سخت کند. ترامپ نیز با فرار از دیپلماسی و تکیه بر تهدیدها و اجبار، دید کمپین فشار حداکثری به جایی نرسیده است، بنابراین وقتی یک گروه شبه‌نظامی نزدیک به ایران، به یک پایگاه آمریکا در عراق حمله موشکی می‌کند و یک آمریکایی کشته می‌شود، ترامپ با حمله هوایی به کمپ شبه‌نظامیان، باعث کشته شدن 28 نفر از آنها می‌شود. سپس اعتراض عراقی‌های طرفدار ایران و محاصره سفارت آمریکا در بغداد، گرچه جان کسی را نگرفت، اما از سوی ترامپ با تأیید نقشه ترور یک فرمانده ارشد ایرانی پاسخ داده شد.» فارن پالیسی در ادامه این سوالات را مطرح می‌کند: «آیا ترور یک مقام بلندپایه یک دولت خارجی، منافع ملی را پیش خواهد برد؟ آیا این اقدام، آمریکا را امن‌تر و ثروتمندتر خواهد کرد یا از تأثیر این کشور در سراسر جهان می‌کاهد؟ پاسخ همه آنها «نه» است.
آنتی‌وار: ترامپ، تروریست درجه یک
دیوید استاکمن در یادداشتی در وب‌سایت آنتی‌وار با انتشار عکسی از پایگاه‌های آمریکایی‌ها در اطراف ایران با حالتی تمسخرآمیز نوشته است: «گناه ایرانی‌ها این است که کشورشان را در میان 35 پایگاه نظامی آمریکایی ساخته‌اند!» استاکمن در ادامه این سوال را مطرح کرده که «واشینگتن با حضور نظامی گسترده در منطقه خلیج‌فارس که عملا هیچ تاثیری در امنیت و آزادی کشورشان ندارد، چه کار می‌کند؟ آمریکا می‌خواهد با کشوری مقابله کند که تهدیدش برای خاک آمریکا «صفر» است و بودجه 20‌میلیارد دلاری نظامی‌اش برابر با بودجه نظامی هشت روز آمریکاست! او درنهایت نوشته است که دونالد اکنون با دستور ترور قاسم سلیمانی به تروریست درجه یک آمریکا تبدیل شده است.

 


تعداد بازدید :  180