شماره ۱۸۷۷ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
جذابیت سینما و آنچه ما نمی‌بینیم
سوختن، شکستن و گرسنگی سوپراستارها

[شهروند] وقتی در فضای ظلمانی سالن سینما به پرده نقره‌ای زل زده‌اید و حین خوردن تنقلات به هنرنمایی هنرپیشه‌هایی که قرار است برای دقایقی شما را از حقیقت زندگی جدا کرده و به رویا ببرند زل زده‌اید، شاید بد نباشد لحظه‌ای به عالم واقع بازگشته و «صحنه» شکل‌گرفته روی پرده و هر چه در آن هست را هنگام فیلمبرداری تخیل کنید. آنهایی که تجربه حضور در پشت صحنه یک فیلم سینمایی را داشته‌اند درست‌ترین واژه‌ای که برای توصیفش برگزیده‌اند «خسته‌کننده» بوده است. دنیای بازیگری سینما با وجود پول فراوان و شهرت افسارگسیخته موجود در آن مشکلات حرفه‌ای خاص خودش را دارد و شما با خواندن مطلب پیش رو با بخشی از این مشکلات که اتفاقا گریبانگیر سوپراستارها شده است، آشنا می‌شوید.
1. سیلوستر استالونه که معروف حضور است؟ ستاره سری فیلم‌های مشهور و پرفروش «راکی» و «رمبو» که هنوز و همچنان در هفتادوچهار سالگی ایفای نقش ابرقهرمان‌ها را بر عهده گرفته و از قضا فیلم‌هایش هم می‌فروشد؛ اما همین جناب استالونه ‌سال 1996 هنگام بازی در «روشنی روز» خیلی راحت تا پای مرگ رفت، به این شکل که در یک صحنه فرد بدلکاری که باید از میان حجم عظیمی از آتش رد می‌شد، واقعا آتش گرفت و ستاره فیلم‌های اکشن به یاد قهرمان بازی‌هایش در این گونه آثار به کمک بدلکار بخت‌برگشته رفت. نتیجه اینکه بدلکار نجات یافت اما دست‌های استالونه دچار سوختگی شد و ادامه فیلمبرداری چند هفته عقب افتاد.
2. اگر از طرفداران آنتونیو باندراس باشید پس حتما یکی از مشهورترین آثار او یعنی «نقاب زورو» را هم دیده‌اید. فیلمی محصول 1998 میلادی با موضوع زندگی شخصیتی خیالی به نام دون دیگو دلاوگا معروف به «زورو» که نیمه قرن 17 میلادی با سلطه اسپانیایی‌ها در ایالت کالیفرنیا مبارزه می‌کرد. نقطه اوج «نقاب زورو» را شاید بتوان صحنه‌های اکشن آن قلمداد کرد. اما اگر هنگام دیدن فیلم از این صحنه‌ها لذت برده‌اید، آگاه باشید که هنرپیشه مورد علاقه‌تان برای فیلمبرداری همین چند صحنه بیش از 4 ماه با اعضای تیم‌ملی شمشیرزنی اسپانیا تمرین کرده و بارها نیز طعم مصدومیت را چشیده است.
3. اینکه بازیگری برای قرارگرفتن در قالب یک نقش وزن بدن خود را افزایش داده یا از آن‌ بکاهد در سینمای جهان موضوع عجیبی نیست. اما شاید بخواهید بدانید چه کسی سخت‌ترین رژیم‌های غذایی را در جریان تولید یک فیلم گرفته است؛ به شما معرفی می‌کنیم جناب کریستین بیل، هنرپیشه انگلیسی‌الاصل سینمای دنیا و ایفاگر نقش «بتمن»  در سری فیلم‌های «شوالیه تاریکی» را  که برای بازی در فیلم «ماشینچی» محصول 2004 میلادی، 28 کیلو  در چهار ماه کم کرد. او با خوردن یک قوطی تن ماهی و یک عدد سیب در طول روز، توانست این رکورد شگفت‌انگیز را از خود به جای بگذارد.
4. فارغ از اینکه آیا بروس لی واقعا شخصیتی خودشیفته بود -بنابر تصویر ارایه‌شده در فیلم «روزی روزگاری‌ هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو- نمی‌توان از این واقعیت گذشت که ستاره چینی فیلم‌های اکشن دهه 70 در زمان خود اعجوبه‌ای یکتا بود. حیرت‌انگیز است اما به دلیل سرعت بالای حرکات بروس لی هنگام فیلمبرداری صحنه‌های اکشن، فیلمبردارها سرعت دوربین را بالا می‌بردند تا بعدا حرکات بروس لی روی پرده قابل مشاهده باشد. او بارها هنگام ضبط صحنه‌های مختلف دچار آسیب‌دیدگی شد که در اغلب موارد نیز با پیشنهاد کارگردان برای تعویق فیلمبرداری مخالفت می‌کرد.   
5. هنگام فیلمبرداری «خون به پا خواهد شد» محصول 2007 و ساخته پل توماس اندرسن که در هشتادمین دوره جوایز آکادمی اسکار مورد توجه داوران قرار گرفت، چیزی نمانده بود جهان سینما یکی از بااستعدادترین ذخایر خود را در عرصه بازیگری از دست بدهد. در صحنه‌ای از این فیلم دنیل دی لوئیس هنگام ضبط صحنه فوران نفت از چاه از نردبان سقوط کرد و تعدادی از دنده‌هایش شکست. در نتیجه فیلمبرداری برای چند هفته عقب افتاد. دی لوئیس بنا بر عادت همیشگی‌اش اجازه نداده بود برای فیلمبرداری این صحنه از بدل استفاده شود.      

 


تعداد بازدید :  703