شماره ۱۸۷۷ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
اعتراض جلیقه‌زردها در فرانسه در روزهای نخست ‌سال نو میلادی

بعد از سخنرانی ‌سال نو میلادی رئیس‌ جمهوری فرانسه، کاربران توییتر با انتشار هشتگ «مکرون استعفا»، خواستار کناره‌گیری او از قدرت شدند.
به دنبال موج اعتراض‌ها در فرانسه در روزهای پایانی ‌سال به‌ویژه در نخستین روز‌ سال نو میلادی، ده‌ها خودرو در این کشور به آتش کشیده شد که تعداد زیادی از آنها به‌طور کامل سوخته است. در یکی از این حوادث در محوطه فروشگاهی در منطقه «بزانسون» در شرق فرانسه، ۹۳ خودرو به آتش کشیده شد و در استراسبورگ نیز ۱۵ دستگاه خودرو به‌طور کامل در آتش‌ سوخت.
طبق اعلام شرکت ملی راه‌آهن فرانسه، در نخستین روز ‌سال جدید میلادی (یازدهم دی) فقط ۳۵‌درصد ظرفیت خطوط ریلی به مردم و گردشگران خدمات ارایه داد. اعتصاب کارکنان سیستم حمل‌ونقل عمومی پاریس درحالی وارد ‌سال جدید میلادی می‌شود که اتحادیه‌های کارگری همچنان مصمم ‌هستند به اعتراض‌ خود علیه اصلاح قانون بازنشستگی ادامه دهند.
طبق اطلاعیه شرکت ملی راه‌آهن فرانسه، از ۱۶ خط مترو پاریس، روز چهارشنبه ۱۳ خط به‌طور کامل در اعتصاب به‌سر می‌برد و فقط سه خط به پایتخت‌نشینان خدمات ارایه خواهد داد. هزاران معلم، کارمند، کارگر راه‌آهن و پرسنل بیمارستان‌های فرانسه از پنجم دسامبر (۱۴ آذر) در اعتراض به طرح مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای اصلاح نظام بازنشستگی، یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌های عمومی فرانسه را در طول دهه‌های اخیر آغاز کرده‌اند. با وجود این، دولت مکرون همچنان به اجرای کامل اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه مصمم است و از سوی دیگر اعتصاب‌کنندگان قصد دارند این اعتصاب را در ماه ژانویه نیز ادامه دهند.
پایگاه اینترنتی شبکه خبر فرانسه (LCI) نیز نوشته است به نظر می‌رسد سخنرانی سالانه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نتوانسته است مخالفان او را قانع کند. به همین علت تنها دقایقی بعد از پایان سخنرانی، کاربران توییتر هشتگ «مکرون استعفا» را منتشر کردند. براساس آخرین نظرسنجی، سخنان سالیانه مکرون که محور اصلی آن برنامه‌های دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی بود، توانسته است 60‌درصد از فرانسوی‌ها را قانع کند.
فرانسوی‌ها درحالی ‌سال نو میلادی ۲۰۱۹ را آغاز کردند که اعتراض‌های مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل مکرون موسوم به جنبش «جلیقه‌زردها» و نظام سرمایه‌داری در این کشور وارد دومین ماه خود شده بود. این اعتراض‌ها از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این جنبش که ابتدا در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت شکل گرفت به تدریج ماهیت خود را به تظاهرات گسترده مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت تغییر داد؛ جنبشی که در روز نخست جمعیتی حدود ۳۰۰‌هزار نفر را راهی خیابان‌ها کرد و اگر چه به تدریج از تعداد معترضان کاسته شد، اما همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.
تظاهرات مردمی در هفته‌های پی در پی که اغلب به درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان منجر ‌شد، تاکنون بنابر آمار رسمی، ۱۱ کشته از بین معترضان برجا گذاشته است و موجب نابینایی ۲۴ نفر از ناحیه یک یا دو چشم شده است. همچنین طبق آمار وزارت دادگستری فرانسه در اواسط ماه نوامبر، پلیس این کشور از ابتدای شکل‌گیری جنبش تاکنون بیش از ۱۰‌هزار نفر از طرفداران آن را دستگیر کرده است. براساس این گزارش، دادگاه‌های فرانسه بیش از سه‌هزار فقره حکم قضائی علیه اعضای این جنبش صادر و آنها را به شرکت در «شورش‌های جمعی» و «حمله به نیروهای انتظامی» متهم کرده‌اند.
همچنین طبق گزارش چندی پیش روزنامه اکسپرس، در طول حدود یک‌سال گذشته، ۱۰‌هزار و ۷۹۰ نفر از نیروهای پلیس در جریان اعتراض‌های مردمی در فرانسه زخمی شده و ۵۲ پلیس دیگر عمدتا بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. رئیس‌جمهوری فرانسه که با وعده بهبود وضع اقتصادی این کشور توانست قدرت را به دست گیرد، اگرچه تلاش کرد با وعده‌هایی چون کاهش مالیات‌، اشتغال و ارتقای حقوق بازنشستگی از شدت خشم و اعتراض‌ مردمی بکاهد، اما افزایش میزان نارضایتی (۷۵درصدی) فرانسوی‌ها نشان از نامطلوب بودن عملکرد او دارد.

 


تعداد بازدید :  260