شماره ۱۸۷۷ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
اخبار روز

آغاز فعالیت نخستین نیروگاه هسته‌ای امارات در 3 ماهه نخست ۲۰۲۰
یک روزنامه اماراتی از آغاز فعالیت نخستین نیروگاه هسته‌ای امارات در سه ماهه نخست ‌سال ۲۰۲۰ خبر داد. به گزارش ایسنا، روزنامه الاتحاد چاپ امارات به نقل از موسسه انرژی هسته‌ای این کشور نوشت، نخستین نیروگاه هسته‌ای امارات در سه ماهه نخست‌ سال ۲۰۲۰ با راه‌اندازی یکی از چهار رآکتور آن افتتاح می‌شود. طبق نوشته این روزنامه، موسسه انرژی هسته‌ای امارات اعلام کرد که رآکتور دوم نیز به‌زودی به صورت آزمایشی به بهره‌برداری خواهد رسید. کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای امارات در مراحل پایانی صدور پروانه بهره‌برداری از نخستین رآکتور است و به محض صدور این مجوز، ظرف چند ماه آتی بارگیری سوخت و افزایش تولید انرژی به صورت تدریجی تا رسیدن به سطح بهره‌برداری تجاری کامل آغاز خواهند شد. موسسه یادشده به روزنامه الاتحاد اعلام کرد که درواقع این گام آغاز مرحله عملیات بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز در جهان  عرب است. رویترز نوامبر ۲۰۱۹ احتمال داده بود که این مجوز در سه ماهه نخست ‌سال ۲۰۲۰ صادر شود.


رهبر کره شمالی: جهان به‌زودی با یک سلاح استراتژیک جدید روبه‌رو می‌شود
رهبر کره‌شمالی اعلام کرد که جهان به‌زودی با یک سلاح استراتژیک جدید روبه‌رو خواهد شد. این پیام در واپسین روز ضرب‌الاجل پیونگ‌یانگ به واشنگتن برای نرمش در مذاکرات میان دو طرف برای عاری‌ ساختن شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای منتشر شده است. به گزارش ایسنا، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی اعلام کرد که کشورش به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد. او همچنین وعده داد که به‌زودی دستیابی به یک «سلاح استراتژیک جدید» را اعلام می‌کند. کیم جونگ اون روز چهارشنبه (یکم ژانویه) گفت: «دنیا در آینده نزدیک شاهد آن خواهد بود که کره‌شمالی به یک سلاح استراتژیک جدید دست می‌یابد.» رهبر کره‌شمالی همچنین با رد «درخواست‌های گانگستر مانند» آمریکا گفت که «دامنه و عمق» قدرت بازدارندگی هسته‌ای کره‌شمالی به نگرش و نحوه برخورد آمریکا بستگی خواهد داشت. رهبر کره‌شمالی اعلام کرد دیگر هیچ دلیلی وجود ندارد که این کشور آزمایش‌های نظامی هسته‌ای خود را از سر نگیرد. یورونیوز به نقل از خبرگزاری دولتی کره شمالی، گزارش داد که کیم جونگ اون این سخنان را روز سه‌شنبه در کنفرانس حزب حاکم «کارگران» کره بیان کرد. رهبر کره‌شمالی تأکید کرده است که پیونگ‌یانگ هرگز در رویارویی با خصومت فزاینده آمریکا و تهدیدات هسته‌ای از امنیت خود در برابر منافع اقتصادی صرف نظر نخواهد کرد.


هند و پاکستان لیست تأسیسات اتمی خود را مبادله کردند
با وجود کاهش روابط دیپلماتیک بین هند و پاکستان دو کشور برای تعهدات رسمی براساس توافقات دوجانبه، لیست تأسیسات اتمی خود را مبادله کردند. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که هند و پاکستان به تبادل فهرست تأسیسات اتمی خود براساس توافق ۱۹۸۸ پرداخته‌اند.
در این بیانیه همچنین آمده است: «دو کشور از طریق مجاری دیپلماتیک فهرست تأسیساتی را که در توافق منع حمله علیه تأسیسات اتمی بین هند و پاکستان منعقد شده، تبادل کرده‌اند. این تبادل فهرست با وجود تنش بین اسلام‌آباد و دهلی نو بر سر کشمیر صورت گرفته است. این بیست‌ونهمین بار از ۱۹۹۲ است که دو کشور به تبادل فهرست تأسیسات اتمی می‌پردازند. توافق مذکور در سی‌ویکم دسامبر ۱۹۸۸ امضا و در بیست‌وهفتم ژانویه ۱۹۹۱ اجرایی شد و براساس آن، دو کشور باید به یکدیگر درباره تأسیسات اتمی خود در ژانویه هر ‌سال میلادی گزارش دهند و یکدیگر را مطلع کنند.


تعداد بازدید :  303