شماره ۱۸۷۷ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
رویداد

ذخیره دارویی‎ MPS ‎تا چند روز دیگر صفر می‌شود
[شهروند] دو روز پیش مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت از تأمین نشدن داروی بیماران ‏MPS‏ ‏خبر داد؛ داروهایی که به دلیل تحریم‌های دارویی، کمیاب شده‌اند. همه اینها در شرایطی است که تولید ‏این دارو در انحصار کشور آمریکاست و دارو از سوی همین کشور، تحریم شده است. حالا سخنگوی ‏سازمان غذا و دارو، نسبت به پایان ذخیره این دارو در کشور، هشدار داد. خبر اولیه در حساب توییتری ‏اسدی لاری، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت قرار گرفت. او نوشته بود که بیماران ‏MPS‏ در ‏ایران به دلیل خودداری دو شرکت داروسازی آمریکا از ارایه محصولات انحصاری خود به کودکان ‏ایرانی، از بیماری به شدت رنج می‌برند. پس از این خبر، روز گذشته کیانوش جهانپور،  سخنگوی ‏سازمان غذا و دارو در حساب توییتری‌اش، توضیح بیشتری داد: «قرار بود داروهای بیماران‎ MPS  ‎ را شرکت آمریکایی تولیدکننده این دارو، تأمین کند که به دلایل مختلف و به دنبال تحریم‌ها، ‌مستقیما ‏بیماران ایرانی‎ MPS ‎را به نوعی تحریم کردند و این دارو را در اختیار ما قرار ندادند‎.» او ‏پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده، ذخیره دارویی این بیماران صفر می‌شود: «در این زمینه پیش از این ‏هم هشدار داده بودیم و وزیر بهداشت اخیرا به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نامه زدند و درباره این ‏اقدام که برخلاف موازین بین‌المللی است، هشدار داد.» به گفته او، هیچ راهی برای ورود این دارو غیر‏از آمریکا به ایران نیست. بیماری ‎ MPS، بیماری ژنتیکی - متابولیکی است که با توجه به شیوع ‏پایین آن در دنیا، جزو کشورهای نادر است. تغییر چهره، ایجاد خشونت، بزرگ شدن زبان، ‏ایجاد مشکلات تنفسی، کدورت قرنیه چشم، از بین رفتن شنوایی و در نهایت سفت و خشک شدن مفاصل ‏از جمله نشانه‌های اصلی این نوع بیماری است‎.


هشدار درباره فعالیت پرستاران تقلبی ‏
[شهروند] رئیس سازمان نظام پرستاری ایران نسبت به فعالیت پرستاران تقلبی هشدار داد و گفت: «از ‏مردم می‌خواهیم تا نسبت به به‌کارگیری پرستاران غیرحرفه‌ای که مجوز یا جایگاه مشخصی ندارند، ‏خودداری کنند.» محمدمیرزابیگی، درباره خدمات پرستاری در منزل، به ایلنا گفت:  «آنچه از مراقبت‌های ‏پرستاری در منزل یا‎ «home care» ‎مدنظر ماست و به احتمال زیاد سازمان نظام پرستاری نظارت بر ‏عملکرد پرستاران را در آن خواهد پذیرفت، برای توقف کار کسانی است که به اصطلاح ‏پرستارنماهای غیرحرفه‌ای شمرده می‌شوند‎.» به گفته او، متخلفان در برخی از بیمارستان‌ها یا مراکز ‏درمانی، خدمات خود را پرزنت می‌کنند و کارت ویزیت یا شماره تماس می‌دهند، درحالی‌که بیمار هیچ ‏امکانی برای استعلام هویت شخصی، شغلی و تحصیلی آن فرد ندارد: «خدمت گرفتن از مراکز مراقبت ‏در منزل دوگونه است. یکی به خدمت گرفتن پرستاران با فعالیت‌های عادی آنها که امروزه در ‏بیمارستان‌ها انجام می‌شود که در این نوع خدمات حق مردم است که محل مرکز، مسئول، شماره نظام و ‏تحصیلات پرستار را بدانند.»‏


نگرانی از 100 روز بدون برف در آذربایجان‌شرقی‎ ‎
[شهروند]  آذربایجان‌شرقی درحالی صدمین روز از‌سال آبی جاری را پشت سر گذاشت که در یک ‏اتفاق نادر تاکنون هیچ بارش برف قابل توجهی در استان روی نداده و ادامه این روند منجر به نگرانی ‏مردم و مسئولان شده است. به گزارش ایرنا، کمتر از دو ماه دیگر کشت بهاره در آذربایجان‌شرقی ‏شروع می‌شود و در صورت ادامه روند فعلی کم آبی، کشاورزان ناگزیر به آب‌های زیرزمینی هجوم ‏خواهند برد که این موضوع می‌تواند تبعات غیرقابل جبرانی برای منابع آبی استان داشته باشد. یوسف ‏غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی دراین‌باره گفت:«برخلاف پیش‌بینی‌های ‏هواشناسی مبنی بر نرمال و بالاتر از نرمال بودن وضع بارش‌ها در سه ماه اخیر، در عمل با کاهش ‏بارندگی‌ها در این مدت مواجه شدیم. این وضع باعث شد که میزان روان‌آب‌های استان هم کاهش یابد، ‏به گونه‌ای که ورودی مخازن سدهای مهم آذربایجان‌شرقی به‌عنوان محل تأمین مصارف آب شرب، ‏صنعت و کشاورزی در این مدت نسبت به مدت مشابه‌سال قبل ۲۸‌درصد کاهش یافته است.»


تعداد بازدید :  303