شماره ۱۸۷۷ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
روز گذشته هفت شهر وضع قرمز داشتند و هرمزگان آلوده‌ترین نقطه کشور بود
آلودگی هوا در مسیر اراک
مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی با اشاره به پیش‌بینی صورت گرفته برای دو روز آینده در اراک به ایسنا گفت: «اراک به لحاظ موقعیت خود همواره یک زمینه آلودگی دارد، هر چند به دلیل وزش باد از عصر دیروز کیفیت هوا بهبود یافته است، اما در روز جمعه که وزش باد نداریم و هوا در حالت سکون خواهد بود، میزان آلودگی در شهر دوباره افزایش خواهد یافت.»

[شهروند]  شهروندان اراک امسال روزهای بیشتری در وضع قرمز نفس کشیدند. از ابتدای ‌سال 98 تا دیروز، هوای این شهر به مدت ۳۷ روز ناسالم بود که نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته 12‌درصد کاهش داشت. اما دیروز سه ایستگاه سنجش آلودگی این شهر، شاخص کیفیت هوا را قابل قبول و در وضع زرد نشان‌می‌دادند. حال آنکه در نقشه پایش کیفی هوای کشور، هفت نقطه قرمز (ناسالم برای همه) دیده می‌شد و این میان ایستگاه محیط‌زیست در استان هرمزگان با شاخص 199 آلوده‌ترین نقطه کشور بود و در آستانه وضع بنفش (بسیار ناسالم) قرار گرفت. در عین حال در تهران آلودگی هوا دوباره برگشت و پاکدشت با شاخص کیفی 158، قرچک 159، علم و صنعت 151 و قائم 152 آلوده‌ترین نقاط استان شدند. همچنین ایستگاه فرهنگسرا در کرج با شاخص 157، ایستگاه اندیمشک در خوزستان 153و ایستگاه آوینی در مشهد 192 نقاطی بودند که وضع کیفیت هوا را قرمز نشان می‌دادند.
براساس اطلاعات مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک تا دیروز سه روز ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی به ثبت رسیده است که بالاترین میزان آلودگی با 180 میکروگرم بر مترمکعب شامگاه نهم دی ماه در ایستگاه شریعتی و 166میکروگرم بر مترمکعب در ایستگاه استانداری گزارش شد، درحالی‌که بیشترین شاخص آلودگی هوای اراک پیش از آن در پنجم آذرماه با 174 میکروگرم بر مترمکعب ثبت شده بود. از دو روز پیش روند سالم‌شدن هوای اراک به برکت وزش باد آغاز شد، به‌طوری که در ساعت 13 پس از روزها آلودگی، آسمانی کاملا صاف در اراک خودنمایی کرد. با این همه آلودگی هوای اخیر بار مراجعه‌ها به مراکز درمانی را افزایش داده است، چنانکه به گفته رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی طی 40 روز اخیر بار مراجعات بیماران قلبی و تنفسی به اورژانس در استان 30‌درصد افزایش یافته است، به‌طوری که از ابتدای آذرماه تا روز سه‌شنبه 589 بیمار از طریق اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

 


تعداد بازدید :  326