شماره ۱۸۷۵ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
52 شهید و 15 زخمی در حمله آمریکا به مواضع حشد‌الشعبی
سخنگوی وزارت خارجه: این حملات بار دیگر ادعای دروغ آمریکا را در مبارزه با گروهک تکفیری داعش اثبات کرد، به‌طوری که ایالات متحده مواضع نیروهایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته ضربات سنگینی به تروریست‌های داعش وارد کرده‌اند

حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی که یکشنبه‌شب انجام شد تلفات بسیار بر جا گذاشت. حشد‌الشعبی از افزایش تلفات حملات آمریکا به مواضع این گروه در شهرستان القائم در استان الانبار عراق در مرزهای عراق و سوریه خبر داد. جواد کاظم الربیعاوی، مدیر اداره تحرکات در حشد‌الشعبی شب گذشته اعلام کرد آمار تجاوز ددمنشانه آمریکا به مقرهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ حشد‌الشعبی به ۲۵ شهید و ۵۱ زخمی رسید.
الربیعاوی افزود: «تعداد شهدا با توجه به وخامت حال زخمی‌ها احتمالا افزایش می‌یابد.» او تصریح کرد که جنگنده‌های آمریکایی این حمله را رأس ساعت 7 و 45 دقیقه عصر به وقت محلی انجام دادند و حملات به منطقه المزرعه و نوار مرزی با سوریه در عمق خاک عراق بود.منابع می‌گوید در بین شهدای این حملات ابوعلی خزعلی، فرمانده تیپ ۴۵ گردان‌های حزب‌الله عراق نیز وجود دارد. گروه اطلاع‌رسانی امنیتی نیز اعلام کرد مقر تیپ ۴۵ حشد‌الشعبی هدف سه حمله هوایی قرار گرفت و چهار مبارز برجسته این گروه به شهادت رسیدند. حشد‌الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، حمله فرماندهی عملیات الجزیره در استان الانبار و مقر تیپ ۴۵ و ۴۶ حشد‌الشعبی را هدف گرفت که تعدادی کشته و زخمی بر جا گذاشت. وزارت دفاع عراق نیز قبلا گفته بود حملات ائتلاف آمریکایی دو مقر گردان‌های حزب‌الله عراق در منطقه غابه سلوم و الحرش در غرب الانبار را هدف گرفته بود. این مناطق در شهرستان القائم در غرب الانبار واقع شده‌اند. استان الانبار یک‌سوم مساحت عراق را تشکیل می‌دهد و از غرب در مجاورت مرزهای سوریه است. آمریکا مدعی شده است این حمله را در پاسخ به حملات این گروه به یک پایگاه آمریکایی انجام داده است. مرجعیت عالیقدر عراق حملات شامگاه یکشنبه آمریکا را به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق محکوم کرد. سایت مرجعیت عالیقدر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مرجعیت عالیقدر تجاوز ددمنشانه آمریکا را، که گروهی از مبارزان در نیروهای رسمی عراق را هدف قرار داد و باعث به شهادت رسیدن و زخمی‌شدن تعداد زیادی از آنها شده است، محکوم می‌کند.» در این بیانیه آمده است: «ایشان همچنین بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و نقض نکردن آن به بهانه پاسخ به اقدامات غیرقانونی برخی طرف‌ها تأکید کردند.»در ادامه بیانیه مرجعیت عالیقدر عراق آمده است: «مقامات رسمی عراق مسئول برخورد با چنین اقدامات و اتخاذ تصمیمات لازم برای جلوگیری از وقوع آن هستند. ما از آنها می‌خواهیم تلاش کنند عراق به میدان تسویه‌حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مداخله دیگران در امور داخلی آن تبدیل نشود.»سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز تجاوز نظامی آمریکا به خاک و نیروهای عراقی را مصداق بارز تروریسم دانست .سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تجاوز نظامی آمریکا به خاک و نیروهای عراقی را به‌شدت محکوم کرد و از آمریکا خواست به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی ارضی عراق احترام بگذارد و دخالت خود را در امور داخلی این کشور متوقف کند. موسوی با اشاره به دروغ بودن ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: «این حملات بار دیگر ادعای دروغ آمریکا را در مبارزه با گروهک تکفیری داعش اثبات کرد، به‌طوری که ایالات متحده مواضع نیروهایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته ضربات سنگینی به تروریست‌های داعش وارد کرده‌اند.»سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: «آمریکا با این حملات، حمایت قاطع خود از تروریسم و بی‌‌توجهی به استقلال و حاکمیت کشورها را نشان داده است و باید مسئولیت تبعات این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی حضور نیروهای خارجی را در منطقه موجب ناامنی، تشنج و بحران دانست و تأکید کرد: «آمریکا باید به حضور اشغال‌گرانه خود پایان بدهد.» موسوی در پایان با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق، با خانواده شهدا و مجروحان این حمله تروریستی آمریکا ابراز همدردی کرد.

 


تعداد بازدید :  208