شماره ۱۳۰۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ آذر
صفحه را ببند
اقتصاد اشتراک‌گذاری و ضرورت پژوهش بیشتر

|  سیدپیمان حقیقت‌طلب سرشکه|

‌سال گذشته خبر سرمایه‌گذاری 20‌میلیون یورویی شرکت ‏MTN‏ برای توسعه اپلیکیشن اسنپ در سایر شهرهای ایران منتشر شد. ‏اپلیکیشنی که فقط در تهران قابل کاربرد بود و 10‌هزار راننده و 100‌ها ‌هزار مسافر را به هم متصل کرده بود؛ ‏حالا با این سرمایه‌گذاری عظیم، اين طرح در بسیاری از شهرهای ایران اجرایی شده است.
این وسط واسطه‌ای به نام آژانس و کمیسیون بالا و دفتر و مکان ‏خواب برای راننده‌ها و... حذف شده است. حالا دیگر می‌شود گفت سریال آژانس دوستی باید در باب شغلی ‏مربوط به موزه‌ها باشد.
البته از جنبه‌های دیگر هم قابل تأمل است؛ اکثر عرضه‌کنندگان خدمت در اسنپ از خودروي شخصی استفاده می‌کنند. ‏این برای شرکت‌های بیمه خبر خوبی نیست؛ چون میزان استفاده از یک خودرو برای مصارف شخصی با استفاده از ‏آن به ‌عنوان وسیله حمل‌ونقل مسافر خیلی فرق می‌کند؛ ریسک شرکت‌های بیمه بالا می‌رود ولی باید گفت ‏شرکت‌های بیمه در ایران آن‌قدر عقب‌مانده هستند که روال قبلی خودشان را برای جبران ضرر ادامه خواهند داد: ‏کم‌فروشی: ندادن خسارت به اندازه واقعی آن. ‏
 ایده اسنپ جدید نیست. اصل ایده مال اوبر است! «اوبر ‎یک سرویس همسفری آنلاین مستقر در‎ ‎سانفرانسیسکو‎ ‎است. با افزایش محبوبیت شرکت‌هایی چون ‏اوبر، بسیاری از شرکت‌های دیگر مدل کسب‌و‌کار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری‌سازی» مشهور شده ‏است. در بسیاری جاها آنان مورد حملات شدید صنعت تاکسیرانی قرار گرفته‌اند که آنان را به عملیات تاکسیرانی ‏غیرقانونی، پایین‌آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم می‌کنند.» ‏در حقیقت اسنپ هم یک اوبری‌سازی است.‏
اپلیکیشن دیگری وجود دارد به اسم ایر‌ بی‌‌ان‌بی (‏Air BNB‏) مشابه اوبر؛ فقط در زمینه خانه و اتاق. مردم ‏اتاق‌های اضافی و یا طبقات اضافه خانه‌شان را اجاره می‌دهند. کسانی که قصد اقامت چند ساعته یا چند ‏روزه یا چند ماهه دارند، دیگر نیاز ندارند که به هتل‌ها و متل‌ها بروند و پول‌های سرسام‌آور بابت هزینه اقامت ‏بدهند.
جلسات کاری کوتاه‌مدت؛ واقعا برای این ‌طور جلسات مکان دردسر است. یک ‏اتاق شیشه‌ای که بشود تویش روی کار و پروژه برای چند ساعت تمرکز کرد. یک اتاق کوچک و ساده که بشود ‏با کمترین هزینه یک جلسه کاری برگزار کرد یا مثلا برای مدت یک هفته یا یک ماه برای انجام کاری ‏پروژه‌ای آن را اجاره کرد و این دقیقا همان چیزی است که اپلیکیشن ‏ShareDesk‏ فراهم می‌کند. اجاره مکان ‏برای جلسه و قرار کاری و... (این هم در ایران هنوز راه نیفتاده است).‏
مجموعه این اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها بازارهای جدیدی را ایجاد کرده‌اند؛ بازارهایی که یک گرایش جدید در ‏اقتصاد را به وجود آورده به اسم «اقتصاد اشتراک‌گذاری». ایران به لطف تحریم‌ها در این زمینه همگام با جهان پیشرفت کرده است؛ مشابه‌ ای بی و کریگزلیست ما در ‏ایران دیوار و شیپور را داریم، با همان امکانات و همان هوشمندی‌ها. مشابه اوبر، اسنپ را داریم و... ولی نکته ‏عجیب این است که در ایران هیچ مطالعه‌ای روی اقتصاد اشتراک‌گذاری صورت نگرفته است؛ بررسی سازوکار ‏و مکانیسم‌های درآمدی اسنپ هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است؛ حالا داده‌کاوی و هزاران نوع حقیقتی که ‏می‌شود از طریق داده‌های بی‌شمار اسنپ و شیپور و دیوار کشف کرد به کنار!
اقتصاد اشتراک‌گذاری یک گرایش جدید در علم اقتصاد است. یکی از بهترین کتاب‌هایی که در این زمینه چاپ ‏شده محصول انتشارات دانشگاه MIT است با نام اقتصاد اشتراک‌گذاری؛ پایان استخدام و ظهور سرمایه‌داری مردم‌‌محور. نوشته آرن ساندراراجان. چاپ 2016.‏
در مورد اقتصاد اشتراک‌گذاری به زبان انگلیسی بیش از 2600 کتاب و 200‌هزار مقاله نوشته شده است، اما در فارسی هنوز هیچ کتاب و مقاله‌ای در این زمینه وجود ندارد.
اقتصاد اشتراک‌گذاری از چه حرف می‌زند؟ پیدایش اقتصاد اشتراک‌گذاری از دو دهه قبل شروع شد. زمانی که ‏سایت‌های ‌ای بی و کریگزلیست به راه افتادند. مردم محصولات خودشان را با این سایت‌ها به اشتراک می‌گذاشتند ‏و از طریق فروش محصولات هر دو سود می‌کردند؛ ولی این درجه پایینی از اشتراک‌گذاری بود. اقتصاد ‏اشتراک‌گذاری در اصل با ظهور اپلیکیشن‌هایی چون اوبر و ایر بی‌ان‌بی معنای واقعی خودش را پیدا کرد.‏
مثلا در مورد اپلیکیشن اسنپ، موتور محرک این اپلیکیشن کسانی هستند که خودروهای خودشان را در اختیار این ‏اپلیکیشن می‌گذارند. در حقیقت اسنپ در استفاده از آن خودرو با آنها شریک می‌شود. بیش از 10‌هزار نفر در ‏تهران خودرو‌های شخصی‌شان را با اسنپ به اشتراک گذاشته‌اند تا کسب و کاری تازه شکل بگیرد. ‏
یا در مورد سایت ‏Orient Stay‏ کسانی که خانه‌های‌شان را در شهرهای مختلف ایران برای اجاره گذاشته‌اند، درواقع با ‏آن سایت شریک شده‌اند و دارایی‌های‌شان را به اشتراک گذاشته‌اند.
کتاب آقای ساندراراجان یکی از علمی‌ترین کتاب‌ها در مورد اقتصاد اشتراک‌گذاری است که مجموعه‌ای از کارهای ‏پژوهشی اساتید اقتصاد، جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم کامپیوتر را گرد هم آورده است. این کتاب توضیح می‌دهد ‏که چگونه این شاخه جدید از اقتصاد در حال تغییر‌دادن زندگی‌ها و ایجاد سیستم‌ها نامتمرکز در جامعه شده ‏است. آقای ساندراراجان به اقتصاد اشتراک‌گذاری خیلی خوشبین است. به نظر او این اقتصاد باعث شده تا مردم ‏به گستره بزرگی از خدمات با سهولت بیشتر دسترسی داشته باشند و از طرف دیگر بتوانند با اشتراک‌گذاری ‏دارایی‌های‌شان بازارهای جدید را شکل بدهند و درآمد بیشتری را کسب کنند و این باعث افزایش عدالت در ‏جامعه می‌شود. یک موضوع مهم در اقتصاد اشتراک‌گذاری که خیلی هم بحث‌برانگیز شده است و آقای ‏ساندراراجان هم به آن پرداخته، مسأله تراست است؛ مفهوم تراست در اقتصاد سرمایه‌داری جدید نیست و چند قرن است که از آن صحبت به میان است. ‏
تراست‎ ‎از اتحاد چند شرکت که کالایی مشابه به هم تولید می‌کنند و سهم عمده‌ای از‎ ‎بازار‎ ‎را در اختیار دارند به ‏وجود می‌آید. تراست سهام شرکت‌هایی که در آن عضو هستند را به صورت امانت نگه می‌دارد، اما ‏مالکیت‎ ‎سهام‎ ‎برای خود شرکت‌ها باقی می‌ماند ولي شرکت‌ها استقلال مالی، فنی و بازرگانی خود را از دست می‌دهند ‏و تمام امکانات و قدرت عمل آنها در تراست متمرکز می‌شود. وظیفه اصلی تراست کنترل امور شرکت‌های عضو از ‏طریق کنترل آرای سهامداران آن شرکت‌ها، انتصاب مدیران و اعمال نظارت مرکزی بر امور یکایک آنها است؛ ‏به نحوی که حداکثر سود تراست حاصل و درنهایت این سود میان اعضا تقسیم شود. در مورد اقتصاد اشتراک‌گذاری هم مفهوم تراست عینیت پیدا می‌کند؛ ولی به شکلی دموکراتیک‌تر. اگر در مفهوم ‏کلاسیک، تراست شرکت‌های عضو و کوچک بودند که زیرمجموعه شرکت‌ بزرگ قرار می‌گرفتند، در این‌جا این ‏مردم هستند که با سرمایه‌های‌شان زیرمجموعه یک اپلیکیشن قرار می‌گیرند. بازی به نظر برنده - برنده می‌آید؛ ‏ولی تراست همیشه با مفهوم انحصارگرایی عجین بوده و بحث‌های مربوط به انحصارگرایی شرکت‌های اپلیکیشن ‏نگرانی‌ها و بحث‌های زیادی را به دنبال داشته است.‏ اینها همه مسائلی است که می‌بایست حول و حوش اقتصاد اشتراک‌گذاری مورد بحث قرار گیرد. به نظر می‌رسد وقتی شرکتی به نام اسنپ با رشد ماهیانه 100‌درصدی در حال رشد است، حتما باید با همان سرعت ‏مباحث علمی و نظری مربوط به آن هم رشد کند.


تعداد بازدید :  550