شماره ۱۷۳۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
«شهروند» از جزییات درآمدزایی و قیمت دستگاه‌های استخراج بیت کوین گزارش می‌دهد
از برق و اینترنت کره می‌گیرند!
حداقل درآمد ماهانه یک دستگاه ماینینگ 270 دلار در ماه است کارشناس بازار ارز و طلا در پاسخ به «شهروند»: سهم ایران از تولید بیت کوین کمتر از یک‌درصد است مدت زمان بازگشت سرمایه در استخراج بیت کوین 5 ماه است

شهروند| صرافی‌ها هم وارد بازی بیت کوین شدند! آن‌گونه که یک کارشناس بازار طلا و ارز به «شهروند» می‌گوید: «درحال حاضر  از محل تولید بیت کوین یک دستگاه  ماینر E9.2  روزانه می‌توان حدود 9 دلار کسب درآمد کرد که این رقم در ماه به 270 دلار می‌رسد. البته افراد معمولا با چند دستگاه کار می‌کنند و درآمد خود را به همین نسبت بالا می‌برند.»
البته دستگاه‌هایی که به‌روزتر هستند و برق کمتری مصرف می‌کنند، درآمد بیشتری دارند.  او می‌گوید: «مدت زمان بازگشت سرمایه در ماینینگ بیت کوین 5 ماه و حتی کمتر است که برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب به نظر می‌رسد.»
 میثم رادپور  که معتقد است مصرف برق دستگاه‌های بیت کوین خیلی کمتر از آماری است که گفته می‌شود، گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم ایران از بازار تولید بیت کوین کمتر از یک‌درصد است و بعید می‌دانم با این حجم از تولید مصرف 500مگاوات در ساعت غیرمنطقی باشد.» البته او این نکته را هم اضافه می‌کند که در کشورهایی که قیمت برق  پایین است، مردم سراغ دستگاه‌های قدیمی و ارزانقیمت می‌روند و توجه زیادی به مصرف برق آن ندارند.  البته او این نکته را هم اضافه می‌کند که برخلاف تصور عموم تولید بیت کوین برق زیادی  از کشور را به هدر نمی‌دهد.
فروشگاه‌هایی که ماینر می‌فروشند
اگرچه مسئولان، استخراج بیت‌کوین را با استفاده از برق صنعتی غیرقانونی می‌دانند، اما فروش دستگاه‌های ماینر یا استخراج‌کننده‌ ارزهای دیجیتال اکنون در سایت‌های آنلاین، بعضا با ضمانت‌های چندماهه درحال انجام است! از طرفی در ایران اگرچه هنوز مشروعیت ارزهای دیجیتالی و در صدر آنها بیت‌کوین از طرف بانک مرکزی و مسئولان مربوطه در کشور به اثبات نرسیده است، اما برخی ادعا می‌کنند که وزارت صنعت استخراج بیت‌کوین را به‌عنوان یک صنعت پذیرفته و از طرفی درحالی‌که ممنوعیت قطعی هم در زمینه عدم استفاده از آنها اعلام نشده، برخی از صرافی‌ها و سایت‌های آنلاین به خرید و فروش این ارزها اقدام می‌کنند.
دستگاه‌های ماینیگ چطور کار می‌کنند؟
یکی از فروشنده‌های دستگاه‌های ماینیگ در رابطه با نحوه کارکرد این دستگاه‌ها این‌گونه توضیح داد: «ابتدا باید یک کیف پول برای خود درست کرده و این دستگاه را به یک استخر برای نیرو گرفتن وصل کنید. زمانی که دستگاه به برق متصل می‌شود، شروع به کار و استخراج بیت‌کوین می‌کند و درآمد روزانه‌ای که این استخراج به دلار ایجاد می‌کند، به کیف پول شما وارد می‌شود.»
او درباره‌ قیمت این دستگاه‌ها و ضمانت آنها هم توضیح داد:  «قیمت ماینرها از ۱۲‌میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به قدرت استخراج و درآمد، هزینه‌های متفاوتی دارند. برای خرید این دستگاه‌ها هم لازم است پیش‌خرید انجام داد و تحویل آن هم یک‌ماهه است. ما دستگاه‌ها را گارانتی نمی‌کنیم، چون این دستگاه‌ها گارانتی چین را دارند و به دلیل نداشتن نمایندگی در ایران، گارانتی‌شان فایده‌ای ندارد، اما تعمیرات آنها را انجام می‌دهیم.»
این اپراتور توضیح داد که «در حال حاضر بهترین دستگاه روزانه ۹ دلار درآمد دارد و بعد از حدود 6ماه، هزینه‌ای که برای دستگاه صرف‌شده به مالک آن بازمی‌گردد. البته هزینه‌ بیت‌کوین مثل دلار بالا و پایین می‌شود و اگر ارزش بیت‌کوین بالا برود، درآمد دستگاه‌ها هم افزایش می‌یابد.»
استخراج بیت‌کوین: صنعت یا کار غیرقانونی؟
اما یکی از نکات جالب هم این است که غالبا این سایت‌های خرید و فروش، نماد اعتماد الکترونیکی هم دارند که نشان می‌دهد وزارت صنعت این فروشگاه‌های اینترنتی را تایید کرده است. این درحالی است که این روزها و در پی افزایش مصرف برق که مسئولان آن را نتیجه‌ ایجاد مزارع استخراج بیت‌کوین می‌دانند، زمزمه‌های غیرقانونی بودن این فرآیند شنیده می‌شود.
یکی از موضوعاتی که شاید کسانی که قدم به عرصه‌ تجارت بیت‌کوین گذاشته‌اند، به آن توجهی نداشتند، این است که بیت‌کوین‌ها بیشتر از ارزهایی مانند دلار نیازمند ریسک‌پذیری در خرید و فروش هستند و کاهش چند‌هزار دلاری ارزش بیت‌کوین در یک روز همین موضوع را نشان می‌دهد.
با وجود این، به نظر می‌رسد هنوز هم تصمیم قطعی برای این‌که چه برخوردی با خرید و فروش بیت‌کوین یا استخراج این ارز دیجیتالی شود، گرفته نشده و همین موضوع حاکی از انفعال در این زمینه است. در شرایطی که با توجه به اهمیت موضوع و اشتراکی که بین زمینه‌های مختلف این حوزه وجود دارد که نیازمند رگولاتوری مشارکتی است، همچنان متقاضیان ورود به این حوزه در بلاتکلیفی هستند.


تعداد بازدید :  645