شماره ۱۳۹۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
چند نکته برای جلوگیری از غرق‌شدگی

پایان تعطیلات نوروز برای خیلی از افراد خوشایند نیست. افراد زیادی به دلیل بی‌احتیاطی در دریا غرق می‌شوند و ‌سال بدی را برای خانواده‌هایشان رقم می‌زنند. اما این آمار ناراحت‌کننده با دانستن چند نکته کلیدی تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند به ما کمک کند که امسال تلفات کمتری داشته باشیم و ‌سال خوبتری را شروع کنیم. این نکات ایمنی را با دقت بخوانید و خواهش می‌کنیم به آن توجه کنید.
  سدها، کانال‌ها و رودخانه‌ها ازجمله محیط‌هایی هستند که هرساله تعداد زیادی از افراد را به کام مرگ می‌کشانند. اساس ایمنی شنا در این گونه محیط‌های آبی در یک جمله خلاصه می‌شود «شنا‌کردن مطلقا ممنوع است».
  در مورد شنا در سد به یاد داشته باشید، ورای ظاهر آرام زیبا و فریبنده دریاچه پشت سدها،خطرات متعددی پنهان شده است.به عنوان نمونه، اگر چه سطح آب این دریاچه‌ها بسیار آرام و حتی ساکن به‌نظر می‌رسد، اما در قسمت زیر سطح، جریان شدید آب برقرار است. سازوکار خفگی در آب‌های شیرین، مثل آب پشت دریاچه سدها به صورتی است که حتی با حداکثر امکانات پزشکی و انجام CPRو احتمال برگشت افراد غرق شده  بسیارناچیز است. رودخانه‌ها نیز به شدت خطرناک هستند. وجود صخره‌ها و سنگ‌های بزرگ و کوچک بستر رودخانه‌ها است که می‌تواند حتی شناگر ماهر و قوی جثه را نیز مجروح، مصدوم و حتی بیهوش کرده، در نتیجه او را به سادگی همراه جریان خود برده و غرق کند.
  دریا هم قاعده و قانون خودش را دارد. در دریا خیلی چیزها قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است در عرض چند ثانیه زیر پای شما خالی شود و دچار حادثه شوید. به همین دلیل هم سعی کنید بی‌گدار به آب نزنید. مثلا این‌که  شنا فقط در منطقه تحت حفاظت و طرح‌های سالم سازی که تحت نظارت نجات غریق بوده و به امکانات امدادی مجهز است را انتخاب کنید
  حواستان باشد که هیچ وقت به تنهایی به دریا نروید.
  شنا در تاریکی شب ممنوع است. این را بارها به دیگران گوشزد کنید.
  بلافاصله بعد از صرف غذا نباید شنا کرد، دو ساعت بعد از غذا حداقل فاصله زمانی است.
  به محض احساس سرما،خستگی یا هرگونه احساس ناراحتی باید بلافاصله از آب خارج شد.
  بعضی بناها مانند موج‌شکن، اسکله، دیواره ساحلی، دیواره‌های سنگی که به منظور مقابله با پیشروی آب دریا احداث می‌شود، به‌طور معمول و به خودی خود ایمن هستند،اما در مواردی مثل امواج بزرگ کوبنده، عبور کشتی‌ها . قایق‌ها، جریان‌های قوی زیرآب، موج‌های شکافنده، تغییر ناگهانی عمق آب و غیره می‌توانند باعث جراحت، خفگی و مرگ شوند.
  و نکته مهمی که باید به‌خاطر بسپارید این است اگر شخصی درحال غرق شدن است، بدترین عکس‌العمل آن است که بی‌مهابا به آب زده و به سمت شخص یاد شده شنا کنید. این عکس‌العمل اشتباه و به شدت خطرناک بوده و به‌طور معمول، نه‌تنها باعث نجات آن شخص نمی‌شود، بلکه در خیلی از موارد باعث بیشتر‌شدن تلفات می‌شود. در این موقعیت بهترین کار این است که یک وسیله نجات مثل حلقه نجات یا هر وسیله شناور دیگر را به سمت شخص نزدیک به غرق‌شدن پرتاپ کنید و آن را به سمت خود بکشید. در صورتی‌که فاصله شما با فرد غرق شده زیاد بود، جای دقیق حادثه‌دیده را به خاطر بسپارید و از نیروهای متخصص کمک بگیرید.

 


تعداد بازدید :  73