شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
قالیباف در پاسخ به پرسش‌های اعضای شورا:
میدان میوه و تره‌بار فرمانیه را متری 8‌میلیون‌تومان فروختیم

متری 8‌میلیون‌تومان فروختیم
شهروند| ابهام‌ها درباره ساخت‌وساز در میدان میوه و تره‌بار میدان فرمانیه سرانجام شهردار تهران را به شورای شهر کشاند. او البته پشت درهای بسته درباره این پرونده توضیح داد و از اعضای شورا انتقاد کرد که چرا موضوع پرونده این میدان میوه و تره‌بار را در رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی مطرح و به مردم
منتقل کردند.  
روابط عمومی شورای شهر تهران در گزارشی از جلسه غیرعلنی شورای شهر که دیروز برگزار شده اعلام کرده محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم برای ارایه توضیحاتی درباره پرونده فروش میدان میوه و تره‌بار فرمانیه در این جلسه حضور داشته است.  میدان میوه و تره‌باری که در دو‌سال اخیر و حتی در دوره فعالیت شورای سوم شهر تهران هم بحث خرید و تغییر کاربری آنها بسیار بحث‌برانگیز بود و در چهارمین دوره احمد حکیمی‌پور، عضو شورا در صحن علنی اعلام کرد که شهرداری تهران زمین میدان میوه و تره‌بار را آن هم در خیابان فرمانیه تهران که زمین دست‌کم متری 10 تا 15‌میلیون تومان قیمت دارد متری 6‌میلیون‌تومان فروخته است. دیروز قالیباف اما گفت که شهرداری زمین فرمانیه را بدون کاربری متری 8‌میلیون‌تومان فروخته است. ماجرا اما به این‌جا ختم نشد. هرچه ابعاد بیشتری از تغییر کاربری‌ها و ساخت‌وساز در میدان میوه و تره‌بار فرمانیه منتشر شد، سکوت شهرداری تهران هم طولانی‌تر شد.  دیروز هم قالیباف در شورای شهر تهران پیش از آن‌که به سوالات اعضا درباره ابهام‌های این پرونده توضیح بدهد مثل همیشه از این‌که اعضای شورا مشکلات موجود در شهرداری و ابهام‌هایشان را با رسانه‌ها در میان می‌گذارند، انتقاد کرد و گفت چرا این موضوعات را به رسانه‌ها می‌کشید؟پیش از آغاز حرف‌های قالیباف مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این‌که بارها اعضاي شورا این موضوع را در قالب تذکر بیان کرده و هر بار هم پاسخ‌هایی که از شهرداری تهران آمده بود قانع‌کننده نبود این موضوع را در دستور کار جلسه شورا قرار دادیم. در ادامه جلسه ارایه گزارش شهردار تهران و نیز شهردار منطقه 1 درخصوص تغییر کاربری میدان میوه و تره‌بار فرمانیه در دستور جلسه قرار گرفت که با وجود مخالفت برخی از اعضا درخصوص مسکوت ماندن این موضوع و بررسی بیشتر، شهردار تهران به ارایه گزارش و پاسخ تذکر اعضای شورا پرداخت. شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با ابراز گلایه از طرح این موضوع در رسانه ملی گفت:  به‌عنوان شهردار تهران حق دارم چند نکته را عرض کنم؛ وقتی این موضوع در دوره سوم شورا بررسی شده و به جمع‌بندی نهایی رسیده، وقتی اعضای دوره چهارم تذکری در این رابطه داده‌اند و شهرداری تذکر را پاسخ گفته و نیز پاسخ تکمیلی در رابطه با عدم اقنای اعضا داده شده چرا باید در رسانه ملی این بحث مطرح شود و به افکار عمومی این گونه منتقل شود که شهردار پاسخگوی شورا نیست.  من در مورد یک موضوع چند بار باید پاسخگو باشم.
یزدانی:  شورای سوم مجوز فروش این اراضی را داده است
مجتبی یزدانی شهردار منطقه یک هم که برای ارایه پاسخ به تذکر اعضای شورای شهر مبنی بر ابهامات درخصوص فروش زمین فرمانیه در جلسه شورا حاضر شده بود، گفت: کل مساحت این زمین 16‌هزار متر مربع است که در پهنه S214اداری، تجاری و خدماتی قرار دارد و به‌طور نامنظم دکه‌هایی در قسمت‌های مختلف زمین پراکنده بود که باعث می‌شد استفاده درست از این فضا نشود بنابراین شهرداری برای این‌که استفاده بهینه از این فضا بشود و پارکینگ مورد نیاز نیز تأمین شود این مجموعه را در دو قسمت تعریف کرد. او افزود: در ضلع غربی این زمین یک فضای تجاری تعریف شد که حدود 2000 پارکینگ را تأمین خواهد کرد و قطعاً بهتر از شرایط فعلی خواهد بود. یزدانی ادامه داد: در قسمت شرقی زمین که حدود 6‌هزار متر مربع است نیز فضای پارکینگ و بازار میوه و تره‌بار و فروشگاه شهروند اجرا خواهد شد. شهردار منطقه یک درخصوص نحوه واگذاری این املاک نیز گفت:  براساس قانون هرگونه قیمت‌گذاری املاک برعهده کارشناسان رسمی دادگستری است که این پروژه نیز از این قانون استثنا نبوده و توسط کارشناسان رسمی و صاحب نام قیمت‌گذاری شده است. او درخصوص قواره‌های این زمین گفت: این مجموعه 8 پلاک است که 2پلاک آن هنوز سند ندارد و از لحاظ دسترسی نیز به‌گونه‌ای است که نمی‌شد چهار پلاک آن را به صورت مجزا فروخت بنابراین این اراضی تجمیع شدند و برای کل مجموعه یک پروانه صادر شد که این کار طبیعتاً بر قیمت کل زمین نیز موثر بوده است. ما مجوز کمیسیون تلفیق در شورای سوم مبنی بر فروش این زمین‌ها یا تهاتر آنها را داریم بنابراین براساس مجوز شورا این کار صورت گرفته است. به گزارش مهر در ادامه یکی از اعضای شورا با بیان این‌که ما دوست داریم اسناد واگذاری این زمین را ببینیم به کلیدی‌ترین پرسش‌ها و ابهام‌ها درباره پرونده زمین فرمانیه اشاره کرد و همچنین به نقش شرکت جهان در واگذاری ارزان قیمت زمین میوه و تره‌بار فرمانیه اشاره کرد و گفت: اما تمایل نداریم پشت تریبون مطرح شود. سه اشکال عمده این کار داشت؛ عدم ثبت قانون معاملات. همچنین این زمین باید به صورت مزایده واگذار می‌شد. شرکت جهان این زمین را تملک کرده است اما سند به نام فرد دیگری خورده که من اسمش را نمی‌برم. مطمئنا اگر این زمین به مزایده گذاشته می‌شد با قیمت بالاتری فروخته می‌شد.  این زمین 9 قطعه بوده است. چرا یکی از قطعات قبلا متری 15‌میلیون فروخته شده الان 8 میلیون؟ شورا اختیار 131‌میلیارد معامله را به شهرداری نداده بود. از نظر قانون شهرسازی این‌جا کاربری خدماتی داشته نه تجاری و الان این زمین دست فرد حقیقی است و از اختیار شهرداری خارج شده است.


تعداد بازدید :  120