شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
پاسخ به همه ابهامات؛ تبدیل 24 مدرسه دولتی تهران به غیردولتی
مدارس غیردولتی جدید پولی نمی‌شوند
تبدیل 1500 نیروی خدماتی قراردادی به نیروی پیمانی و آموزگار در‌سال 91

شهروند| مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به همه ابهامات موجود در اجرای طرح واگذاری 24 مدرسه دولتی به بخش غیردولتی پاسخ داد.
اسفندیار چهاربند دیروز در یک نشست خبری به ابعاد واگذاری شماری از مدارس دولتی تهران به غیردولتی پرداخت:  «در هفته‌های اخیر نقدهای بسیاری به اجرای این طرح وارد شد که محور اساسی آن بحث افت کیفیت آموزش و پرورش در این مدارس است. برای پاسخ به نقدها ابتدا باید عوامل موثر و کیفیت آموزش و پرورش را مرور کرد. مولفه اول در این رابطه برنامه درسی است که برای همه دانش‌آموزان در کشور به صورت یکسان اجرا می‌شود. تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی به هیچ عنوان منجر به کاهش یا تعدیل برنامه درسی مصوب نمی‌شود.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این‌که البته در طول سه‌سال گذشته با تغییر شتابزده و یک‌شبه نظام آموزشی برنامه درسی دستخوش تغییراتی شد که هنوز نقدهای اساسی و جدی به آن وارد است، گفت:  «نظام آموزشی 3-3-6 بدون فراهم شدن بسترها و مقدمات لازم مستقر شد و برنامه درسی که مولفه‌ای در راستای کیفیت آموزش و پرورش است، دچار آسیب‌های جدی شد. اما این مسأله ارتباطی به تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی ندارد.»
به گفته چهاربند، مولفه دوم در کیفیت آموزش و پرورش فضای آموزشی است. در راستای اجرای این طرح فضای آموزشی هیچ تغییری نکرد و تنها اداره آن متفاوت شد. مدرسه تغییر کاربری نداشته و امکاناتی از مدرسه بیرون نرفته است. البته از سه‌سال گذشته درخصوص فضای آموزشی در تمامی مدارس ابتدایی کشور دچار مشکلات جدی شدیم، زیرا ابتدایی دارای پنج پایه بود و پس از استقرار نظام 3-3-6 یک مرتبه و یک‌شبه یک پایه به آن اضافه شد. بدون آن‌که حتی یک سانتیمتر فضای آموزشی به مدارس اضافه شده باشد.
او با بیان این‌که به همین علت بسیاری از کتابخانه‌ها،نمازخانه و آزمایشگاه‌ها تبدیل به کلاس درس شدند، گفت:  «آسیب جدی به کیفیت آموزش در مولفه فضا، زمانی به مدارس وارد آمد که یک پایه تحصیلی به مدارس ابتدایی تحمیل شد. مولفه بعدی در کیفیت آموزشی نیروی انسانی است. باید نیروهای انسانی دارای صلاحیت و شایستگی لازم باشند، اما باید این سوال را پاسخ داد که آیا شرایط فعلی آموزش و پرورش قبل از اجرای طرح واگذاری مدارس دولتی اینگونه بوده؟ یا پس از استقرار یک شبه ساختار 3-3-6 با یک کمبود شدید نیرو در مقطع ابتدایی متوجه شدیم بدون آن‌که سازوکارهای لازم دیده شده باشد.»
چهاربند با اشاره به تبدیل 1500 نیروی خدماتی قراردادی به نیروی پیمانی و آموزگار در‌سال 91 برای جبران کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی، گفت: «در حال حاضر سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود به علت جبران این تصمیمات شتابزده در دولت قبل است.»
او مولفه بعدی در کیفیت آموزشی را زمان آموزش دانست: «پس از آن‌که پنجشنبه‌ها تعطیل و زمان آموزش کاهش پیدا کرد با مشکلات جدی روبه‌رو شدیم زیرا حجم برنامه‌های درسی متناسب با کاهش زمان حضور در مدرسه کاهش نیافت. به‌ویژه برای چنین شرایطی از قبل نیروی انسانی لازم را فراهم نکرده بودیم. حالا باید پرسید این تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی چگونه به کیفیت آموزش لطمه وارد کرده است. درحالی‌که به دنبال مقابله با آسیب‌هایی هستیم که گفته شد.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این‌که طرح تغییر نحوه اداره مدارس از دولتی به غیردولتی و سهم آن در افزایش کیفیت آموزشی بررسی شده و ‌سال آینده برای میزان این تبدیل و واگذاری‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد، اظهار کرد: از 2700 مدرسه دولتی در تهران، 24 مدرسه تحت پوشش این طرح هستند که همگی در نقاط محروم تهران قرار دارند.
او در ادامه گفت: «اینکه می‌گویند آموزش و پرورش از امور حاکمیتی است و سپردنش به بخش غیردولتی مغایر این اصل، صحیح نیست. 30‌سال است که مدارس غیردولتی تأسیس می‌کنیم و این مدارس نیز به لحاظ قانون تفاوتی با سایر مدارس غیردولتی ندارند. در قانون اساسی و قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است که تأسیس مدارس غیردولتی تصدی‌گری است و منافاتی با اصل حاکمیتی بودن آموزش و پرورش ندارد. به‌عنوان مثال در بند «ل» قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه واگذاری مدارس دولتی داده شده است.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به پرسش‌هایی مبنی بر ضعف‌ نظارتی آموزش و پرورش بر این مدارس گفت:  «دستگاه نظارتی، قوه قضائیه و قوه مقننه بر اجرای قوانین نظارت می‌کند و خود ما نیز تاکنون دو مرتبه از این مدارس بازدید کرده و به‌طور مرتب امور آنها را رصد می‌کنیم.»
او با بیان این‌که نمی‌پذیریم در این مدارس از نیروهای کم تجربه استفاده شود، گفت: «این مدارس به شدت زیر ذره‌بین هستند و نیروهای آموزشی موظف شدند که کلاس‌های ضمن خدمت برای معلمان این مدارس برگزار کنند. درحال حاضر موسسان برای این مدارس حدود 340 نیروی آزاد بکار گرفته‌اند و معلمانی که قبلا در این مدارس مشغول به کار بودند در مدارس دیگر ساماندهی شده‌اند. پرداخت حقوق، مزایا و بیمه کارکنان نیز طبق قانون کار است و کمتر از آن نیست و چون این معلمان در مدارس غیردولتی مشغول هستند، حق استخدام برای کسی ایجاد نمی‌شود.»
چهاربند در پاسخ به شائبه‌ای مبنی بر پولی شدن این مدارس در سال‌های آینده گفت: «نیتی برای پولی کردن این مدارس وجود ندارد. زیرا اگر چنین قصدی مطرح بود، این کار در مناطق محروم انجام نمی‌شد. موسسان نیز به دنبال منافع اقتصادی نیستند. در شرایط خوشبینانه شاید در آینده 10‌درصد از مدارس را در مناطق محروم تحت پوشش این طرح ببریم و به هیچ وجه در این پروژه وارد مناطق مرکزی و میانی تهران نمی‌شویم.» مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به این‌که درحال حاضر نقاطی در تهران داریم که حتی با وجود در نظر گرفتن هزینه ایاب و ذهاب معلمان حاضر نیستند به آن مناطق بروند، گفت: «مدرسه‌ای چون منصور نفر در منطقه 4 (خاک سفید) یا مدرسه معین، تختی، ابوذر و... در منطقه 12 تهران (خیابان شوش) ازجمله این مدارس در نقاط محروم هستند که اداره آنها به بخش خصوصی واگذار شده است.»


تعداد بازدید :  887