شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

لاوروف: روابط روسیه و آمریکا به بن‌بست رسیده ‌است
«سرگئی لاوروف»، وزیر امورخارجه روسیه روز گذشته گفت: «رابطه مسکو - واشنگتن پیچیده است و در بسیاری موضوعات نه‌تنها به کلی متوقف شده بلکه به بن‌بست رسیده است و این وضع قبل از بحران اوکراین آغاز شده بود.»  به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: «مشکلات از مدت‌ها قبل حل‌نشده باقی مانده است و به سادگی قابل حل نیست. از همه بدتر آمریکایی‌ها احساسات منفی علیه روسیه را تحریک می‌کنند و می‌خواهند مسکو را به هر گناه قابل تصور و غیرقابل تصوری در بحران اوکراین متهم کنند. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند قدرت و حق تنبیه کشورهایی را دارند که در موضوعات مختلف مانند واشنگتن اقدام نمی‌کنند، اما در همان حال از کشورها می‌خواهند با آمریکا و متحدانش در تحولات جهانی همکاری کنند. این رویکرد نادرستی است.»

ادامه درگیری‌های خشونت‌آمیزدر هنگ‌کنگ
درگیری‌های خشونت‌آمیز بار دیگر صبح امروز گذشته در مرکز اعتراضات هنگ‌کنگ در گرفت و فعالان حامی دموکراسی با وجود تأیید مذاکرات میان رهبران معترضان و مقامات دولت، بار دیگر با پلیس ضدشورش درگیر شدند. به گزارش ایسنا پلیس ضدشورش در منطقه «مونگ کوک» به معترضان حمله کرده و تعدادی از آنها با برانکارد به بیمارستان منتقل شده و برخی دیگر به خاطر جراحت‌هایی در ناحیه سر، شکستگی و کبودی تحت درمان قرار گرفتند.  پلیس هنگ‌کنگ امروز در بیانیه‌ای گفت: از آنجایی که معترضان به صف‌های مأموران پلیس نزدیک شدند، مأموران پلیس متوسل به «حداقل زور» شدند. در همین حال معاون رئیس اجرایی هنگ‌کنگ گفت: ما تصمیم گرفتیم مذاکرات میان رهبران معترضان و مقامات دولت را بعدازظهر سه‌شنبه برگزار کنیم. این مذاکرات بر اصلاحات قانون اساسی متمرکز است و هر دو طرف اجازه دارند تا پنج عضو به این نشست بیاورند.  

طرح سازمان ملل برای اجرای آتش‌بس انسانی در لیبی
سازمان ملل در روز گذشته طرحی را برای آتش‌بس انسانی در غرب لیبی ارایه کرد، اما با مخالفت ساکنان و مسئولان مناطق «ککله» و «غریان» مواجه شد، این درحالی است که درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان مسلح در لیبی همچنان ادامه دارد. هیأت سازمان ملل این طرح را برای توقف فوری خشونت‌ها در مناطق ککله و القلعه در غرب لیبی ارایه کرد و اجرای این طرح قرار بود از نیمه شب شنبه 18 اکتبر آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه یابد. آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیانیه مشترکی ضمن محکوم کردن خشونت‌ها در لیبی خواهان توقف فوری اقدامات خشونت‌آمیز در این کشور شدند و اعلام کردند که امکان دارد طرف‌های درگیر در لیبی را تحریم کنند.  این کشورها ضمن ابراز ناخرسندی نسبت به عدم احترام طرف‌ها در لیبی به درخواست‌ها برای آتش‌بس اعلام کردند که هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای پایان دادن به بحران لیبی وجود ندارد.

همکاری آمریکا و چین در مسائل مهم بین‌المللی
آمریکا و چین قول دادند که بر سوء‌ تفاهمات و اختلافات دو‌جانبه غلبه کنند و در مسائل مهم کلیدی جهانی ازجمله مقابله با تروریسم و جلوگیری از گسترش ویروس ابولا همکاری کنند.  به گزارش آسوشیتدپرس، این وعده‌ها در دیدار جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا و یانگ جیه‌چی،‌ یکی از مقامات ارشد چین در بوستون داده شد.  دیدار این دو مقام ارشد آمریکا و چین درحالی انجام شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است ماه آینده میلادی به چین سفر کند.  جان کری و یانگ جیه‌چی اعلام کرده‌اند که روابط میان دو کشور به اندازه کافی به مرحله بلوغ رسیده است که دو طرف می‌توانند در مورد اختلافاتشان مذاکره کنند و در عین حال رایزنی‌هایی نیز در مورد منافع مشترکشان دارند.  آمریکا و چین اخیرا در یکسری مسائل بین‌المللی ازجمله مناقشات منطقه‌ای میان چین و همسایگانش در دریای چین جنوبی، اعتراض‌ها در هنگ کنگ، شرایط حقوق بشر در چین و همچنین اتهام جاسوسی سایبری چین از آمریکا اختلافاتی با یکدیگر  داشتند.

آغاز بزرگ‌ترین رزمایش مصر پس از 18 سال
سرهنگ «محمد سمیر» سخنگوی ارتش مصر از آغاز رزمایش بدر 2014 به دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح پس از ارتقای جایگاه پلیس و بهبود اوضاع امنیتی کشور خبر داد. به گزارش روزنامه «الرای الیوم» چاپ لندن محمد سمیر افزود:  این رزمایش بزرگترین رزمایش از نظر بسیج نیروها و توان نظامی نیروهای مسلح مصر از‌سال 1996 است. وی ادامه داد: هدف از برگزاری این رزمایش پس از گذشت 4‌سال از ورود ارتش به خیابان‌ها در حمایت از نیروهای پلیس برای برقراری دوباره امنیت و حمایت از جبهه داخلی پس از انقلاب 25 ژانویه ‌سال 2011  و بازگشت ارتش به پادگان‌ها برای حفظ قدرت جنگی آن است.


تعداد بازدید :  155