شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
عباس عراقچی:
تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای در دستورکار نیست

«سیدعباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اعلام این‌که مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در شهر وین اتریش برگزار می‌شود، گفت: تمدید زمان مذاکرات در دستورکار هیچ‌کدام از طرفین مذاکره نیست. به گزارش ایرنا، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه روز یکشنبه در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش مروری بر بند5 اعلامیه حقوق‌بشر کنوانسیون 1993 افزود: آخر هفته‌جاری (چهارشنبه و پنجشنبه) نشست کارشناسی ایران و 1+5 در وین برگزار می‌شود همچنین زمان مذاکرات بعدی ایران و 1+5 به‌زودی مشخص خواهد شد.
به گفته وی، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امورخارجه و استفان کلمنت مشاور ارشد نماینده اتحادیه اروپا در گروه 1+5 ریاست این نشست 2روزه را برعهده دارند. وی تصریح کرد: احتمال دارد در فاصله دوهفته آینده یک نشست سه‌جانبه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور «محمدجواد ظریف»، «جان کری» و خانم کاترین اشتون برگزار شود.
عراقچی درباره اظهارات نماینده روسیه مبنی بر این‌که 95‌درصد در مذاکرات پیشرفت داشته‌ایم، گفت: خیلی به این درصدها اعتقاد ندارم. مهم این است که ما قسمت زیادی از راه را رفته‌ایم و خیلی این درصدها مهم نیستند.وی خاطرنشان کرد: همین که ما مسیر مذاکرات را در حدقابل توجهی طی کرده‌ایم قابل توجه است. این‌که به توافق رسیدیم یا می‌توانیم برسیم، هنوز مشخص نیست و محل سوال است.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان این‌که هنوز موضوعات زیادی باقی مانده که درباره آنها توافق حاصل نشده است، ادامه داد: در بعضی از جزییات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما در مسائل اساسی هنوز توافق حاصل نشده است. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره احتمال تمدید مذاکرات پس از سوم آذرماه گفت: هیچ‌یک از طرف‌های مذاکره‌کننده علاقه‌مند به تمدید مذاکرات نیستند. همه مصمم هستند تا قبل از موعد مقرر به توافق دست پیدا کنیم از این‌رو تمدید در دستورکار هیچ‌یک از طرف‌ها نیست. عراقچی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دستیابی به راه‌حل مشترک در زمینه مسائل اختلافی مثل ظرفیت غنی‌سازی نیز گفت: گزینه‌های مختلفی وجود دارد و ما روی راه‌حل‌های مختلف کار می‌کنیم، بعضی از آنها برای ما و برخی برای آنها قابل قبول نیست. وی اضافه کرد: این بحث‌ها در سطوح مختلف کارشناسی، معاونان و وزیران خارجه ادامه دارد و بحث‌های بیشتری در مذاکرات سه‌جانبه‌ای که به‌زودی برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد و در عین‌ حال اختلافات اساسی کماکان وجود دارد. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همچنین اظهار امیدواری کرد که در نشست‌های آینده با 1+5 بتوانیم به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم.عراقچی گفت: البته کار زیادی صورت گرفته و روی گزینه‌های زیادی فکر شده و روی انتخاب‌های مختلف بحث شده که امیدواریم به نتیجه برسیم اما هنوز تا رسیدن به نتیجه فاصله داریم. معاون امورحقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه با اظهار امیدواری از این‌که تا مهلت مقرر یعنی سوم آذرماه به توافق برسیم، تصریح کرد: این فاصله ممکن است به سرعت طی شود یا ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.
از سوی دیگر گری سیمور یکی از مذاکره‌کنندگان پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با اندیشکده بلفر درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «می‌توان انتظار داشت که دوطرف ایران و 1+5 (در صورت نرسیدن به توافق تا 3آذر) خواستار تمدید زمان مذاکرات باشند.
سیمور مشکل اصلی در مذاکرات را مربوط به ظرفیت غنی‌سازی در تأسیسات هسته‌ای ایران دانست و گفت: «هم‌اکنون مذاکرات درباره 10‌هزار سانتریفیوژ فعال ایران است؛ ایرانی‌ها 10‌هزار سانتریفیوژ نصب شده دیگر نیز دارند،البته آنها فعال نیستند؛ در حال حاضر موضع ایالات متحده آمریکا کاهش 10‌هزار سانتریفیوژ فعال به ‌هزار و 500 سانتریفیوژ است که کاملا پاسخگوی نیاز ایران برای تولید سوخت مورد نیاز راکتورهای تحقیقاتی‌اش است. از طرف دیگر آمریکا خواستار آن است که این محدودیت‌ها تا مدت 20‌سال دیگر نیز وجود داشته باشد. همچنین مذاکره‌کننده‌های ایرانی نمی‌توانند در جریان مذاکرات از برخی خط قرمزها عبور کنند؛ همچنین ایران خواستار آن است که تا پایان ‌سال 2021 تأسیسات هسته‌ای‌اش را گسترش دهد.» گری سیمور همچنین درخصوص احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: «دوطرف مایلند در صورت نرسیدن به توافق تا پایان ضرب‌الاجل درباره امکان تمدید مذاکرات با یکدیگر مذاکره کنند؛ چون وضع موجود اگرچه عالی نیست،‌ اما به سود دوطرف است. از آن جایی که در برخی از موضوعات، مثل باز طراحی رآکتور آب سنگین اراک و تبدیل تأسیسات غنی‌سازی فردو به بخش تحقیقاتی پیشرفت‌هایی حاصل شده است می‌توان انتظار داشت که دوطرف خواستار تمدید زمان مذاکرات باشند.»


تعداد بازدید :  170