شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
مخالفت ترکیه با طرح آمریکا برای مسلح کردن مبارزان کرد
اردوغان: جنگجویان کرد در کوبانی فرقی با پ‌ک‌ک ندارند

شهروند| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در روز گذشته از مخالفت کشورش با هرگونه انتقال سلاح از سوی آمریکا به مبارزان کرد درگیر نبرد با شبه‌نظامیان داعش در سوریه خبر داد.
دولت ترکیه این مبارزان کرد را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان، موسوم به پ‌ک‌ک می‌داند که خصومت دیرینه‌اش با دولت ترکیه به 3 دهه پیش برمی‌گردد. پ‌ک‌ک از سوی دولت ترکیه به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. خبرگزاری آنادولو ترکیه نیز در روز گذشته به نقل از طیب اردوغان نوشت: این جنگجویان کرد «همانند پ‌ک‌ک هستند» و دولت ترکیه «به چنین موضوعی پاسخ مثبت نخواهد داد». مخالفت ترکیه با انتقال سلاح به کرد‌ها مانعی برای اقدامات ائتلاف مقابله با داعش در نبرد با این شبه‌نظامیان به شمار می‌رود و احتمال تیره شدن روابط آنکارا و واشنگتن بار دیگر شدت می‌گیرد.
ترکیه همچنان در برابر اصرار آمریکا برای مشارکت در ائتلاف علیه داعش پاسخ منفی می‌دهد. رئیس‌جمهوری ترکیه برای مشارکت کشورش در عملیات‌های ائتلاف آمریکایی ضد داعش 4 شرط تعیین کرده است که هدف قرار دادن نظام حاکم در سوریه یکی از آنهاست. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در پایان سفرش به افغانستان از شروط کشورش برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی ضدداعش خبر داد. به گزارش «روسیا الیوم» رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که آنکارا به ائتلاف آمریکایی ضدداعش 4 شرط درباره سوریه ارایه کرده که در صورت عدم پاسخگویی به این شروط، ترکیه در هیچ یکی از عملیات‌های این ائتلاف شرکت نخواهد کرد. وی افزود که این 4 شرط عبارتند از: اعلام منطقه پرواز ممنوع، ایجاد یک منطقه امن در مرزهای سوریه، آموزش معارضان سوری و تسلیح و تجهیز آنها و انجام عملیات علیه نظام حاکم در سوریه. در صورتی که این مطالبات پاسخ داده نشوند، ما در هیچ‌یک از عملیات‌های علیه داعش شرکت نخواهیم کرد.
ایالات متحده آمریکا در سوی دیگر از همکاری اطلاعاتی با مبارزان کرد خبر می‌دهد و مقامات این کشور نیز احتمال انتقال تسلیحات به جنگجویان کرد در آینده را رد نمی‌کنند. در همین حال شهر مرزی کوبانی در شامگاه روز شنبه صحنه درگیری‌های شدیدی بود و به گفته ناظران شبه‌نظامیان داعش با خمپاره و خودرو‌های بمب‌گذاری‌شده مدافعان کرد این شهر را مورد تهاجم قرار دادند.گروه تروریستی داعش که کنترل بخش‌هایی از سوریه و عراق را در اختیار دارد، در روز چهارشنبه 44 خمپاره به سوی مواضع کرد‌ها در این شهر پرتاب کرد که به گفته دیدبان حقوق بشر برخی از این گلوله‌ها در داخل مرز‌های ترکیه به زمین نشست. گزارش‌ها حاکی از شلیک 4 خمپاره دیگر در روز گذشته است. آتش نبرد کوبانی که حدود یک ماه پیش و با نزدیک شدن داعش به این شهر شعله‌ور شد در روز‌های اخیر و با افزایش حملات ائتلاف علیه داعش فروکش کرده‌ است. کرد‌ها در هفته گذشته از سقوط قریب‌الوقوع کوبانی به دست داعش خبر دادند و به دنبال آن اقدامات ائتلاف بر این شهر مرزی متمرکز شد. شبه‌نظامیان داعش قصد داشتند با تصرف کوبانی پایگاه خود در شمال سوریه را مستحکم کنند. حملات هوایی ائتلاف علیه مواضع داعش در عراق از ماه آگوست آغاز شد و دایره این حملات در ماه سپتامبر به سوریه کشیده شد. گروه داعش که از آغاز با نیرو‌های بشار اسد درگیر بود در ماه‌های اخیر مناطق تحت کنترل خود در سوریه را گسترش داد. سرکوب داعش در کوبانی از سوی نیرو‌های ائتلاف پس از آن شدت گرفت که سرنوشت کوبانی نزد افکار عمومی به آزمونی برای سنجش عملکرد ائتلاف اوباما علیه داعش بدل شد.
ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو که نیرو‌هایش در امتداد مرز‌های سوریه، در مجاورت کوبانی صف‌آرایی کرده‌ است همچنان تمایلی به مشارکت در اقدامات ائتلاف ندارد و اصرار دارد اعضای ائتلاف باید با دولت سوریه نیز به جنگ بپردازد.  بنا بر گزارش دیده بان حقوق‌بشر، داعش در روز شنبه 2 خودرو بمب‌گذاری‌شده را در مواضع کرد‌ها در کوبانی منفجر کرد که منجر به مجروح شدن برخی از نیرو‌های کرد شد. در روز یکشنبه نیز آسمان کوبانی را ابری از دود سیاه‌رنگ فرا گرفته بود. به گفته یکی از اعضای واحد شبه‌نظامیان زن کرد، مبارزان کرد موفق شده‌اند این خودرو‌ها را پیش از آن‌که به نیرو‌هایشان نزدیک شوند منفجر کنند.
به گفته ناظران حقوق بشر، در 2 روز گذشته
 70 تن از جنگجویان داعش کشته‌ شده‌اند که اجساد آنها به بیمارستان شهر «تل ابیض» در همسایگی کوبانی منتقل شد. هرچند به دلیل محدودیت‌های امنیتی امکان تأیید مستقل این گزارش وجود ندارد. بنا بر این گزارش‌ها برخی از جنگجویان تیپ انقلابیون رقعا که در کنار کرد‌ها به مبارزه با داعش مشغولند 2 اسیر داعشی را اعدام کرده‌اند. به گفته ناظران یکی از این افراد نوجوانی 15ساله بود.
اعدام یکی از اعمال رایج تروریست‌های داعش در جریان اقدامات خود در سوریه و عراق بود و تصاویری ویديویی و بیانیه‌های این گروه نشانگر اعدام صدها نفر از دشمنان و غیرنظامیانی است که با این گروه مخالفت کردند. پیشروی داعش در سوریه صدها‌ هزار فراری به جا گذاشت و ترکیه نیز حدود 1.5‌میلیون تن از آوارگان سوری را در خود جای داده‌ است. با این حال آنکارا مخالف انتقال سلاح به جنگجویان کرد است که از ضعف تسلیحاتشان در مقایسه با داعش ناراضی‌اند. از نظر ترکیه «یگان‌های دفاع مردمی» کرد به همکاری با پ‌ک‌ک متهم‌اند.
اردوغان در روز یکشنبه گفت آنکارا هرگز اجازه نخواهد داد یگان‌های دفاع مردمی مسلح شوند. رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهارات خود گفت: «گفت‌وگویی درخصوص مسلح کردن یگان‌های دفاع مردمی برای ایجاد جبهه‌ای در برابر داعش در این‌جا صورت گرفته ‌است. برای ما یگان‌های دفاع مردمی همانند پ‌ک‌ک هستند و یک سازمان تروریستی‌اند و بسیار اشتباه است که انتظار داشته‌ باشند ما به آمریکا، متحد خود در ناتو برای چنین حمایتی پاسخ مثبت دهیم. برآوردن چنین انتظاری غیرممکن است.» موضع دولت ترکیه نارضایتی کرد‌های این کشور‌، که 20‌درصد جمعیتش را تشکیل می‌دهند بر‌انگیخته ‌است. اعتراض کرد‌های ترکیه در هفته‌های گذشته به درگیری‌هایی کشیده ‌شد که در پی آن 35 نفر
جان باختند.


تعداد بازدید :  171